Clujenii, “sechestrați” în transportul public în comun. #mobilitateinumană

Dacă plouă în Cluj, atunci puteți fi sigur că veți deveni victima fără voie a blocajelor din trafic. Bineînțeles, imaginea pe care Bucureștiul o livrează prin intermediul televiziunilor este alta: Clujul este mereu primul, număul 1, locul I, premiul 1 etc. Recent, Primăria Cluj-Napoca, împreună cu "direcotorul" Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, Liviu Neag, au fost premiați pentru – mobilitate urbană. În Cluj avem cel mai eco transport public, cel mai performant, autobuze noi, plus o doză bună de wi-fi. 

Până la urmă, Bucureștiul se sufocă în trafic, din cauza autobuzelor învechite, din cauza incompetenței etc. Când ești locuitor al Capitalei și te uiți doar la TV, înțelegi că undeva în țara asta lucrurile se mișcă. Unde? În Cluj-Napoca. De ce? Pentru că acolo PSD e neputincios, iar PDL-ul, pardon, PNL-ul lui Boc face lucruri. Deci, se poate.

Din păcate, această perspectivă denotă ignoranță și lipsă de informare. Sau manipulare.


Clujenii, cetățenii tăcuți și resemnați, care cu greu își ies din fire, știu că realitatea este cu totul alta, aici, în orașul festivalurilor și al reclamei.

Vă oferim un exemplu de mobilitate urbană, dar în stil ardelenesc:

Autobuzul de pe Linia 32, care trebuia să plece la ora 08:52 din parcarea auto de pe strada Alverna (zona Brâncuși), vine cu întârziere. Este un autobuz învechit și hodorogit. Dar, ca să fie treaba treabă, acesta apare în stație cu întârziere, iar oamenii intră buluc, după ce au stat destul în ploaie.

Clujeanul se pregătește să meargă la muncă: este prezent în stație la ora 8:45. Pentru ca nu care cumva, să-i trăsnească prin cap conducătorului auto să ajungă mai repede în prima stație, decât e prevăzut în program.

După cum vă puteți da seama, programul CTP funcționează la nimereală, iar cetățenii trebuie să ghicească când vine autobuzul. 

Doar că, odată intrat în acel mijloc de transport din perioada lui Jacques Chirac, devii fără voia ta, prizonier. Prizonier într-un autobuz care abia mai merge, pentru că, de fapt, mai mult stă pe loc.

N-ar fi aceasta problema cea mai mare, ne-am obișnuit deja cu blocajele permanente din trafic.

Autobuzul este plin ochi, nu ai unde te-ntoarce. Atmosfera este de-a dreptul sufocantă. În plus, călătoria durează nepermis de mult. Din stația Alverna, situată în apropiere de intersecția cu strada Borhanci, până în Piața Cipariu, trec mai bine de 20 de minute, pentru 3-4 stații amărâte.

Nu ne anunța pagina de facebook a primarului și alte publicații de casă ale Primăriei Cluj-Napoca, că au fost suplimentate cursele spre zona Borhanci? Ba bine că nu. Ne anunțau. 

De ce atunci autobuzele CTP circulă după ureche, ajung câte două-trei-patru autobuze în stație, concomitent, după ce șoferii au stat la cafele?

Iar clujenii se uită cu mirare și nedumerire la panourile electronice amplasate în stațiile de autobuz, panouri care anunță că autobuzul este în stație, a plecat din stație, când de fapt, acesta nici n-a apărut?!

Nu vă mai spunem, mai departe știți cum funcționează lucrurile. Mai mult pe loc. Pe același (primul) loc. Dar din alți bani, din alte fonduri. 

Reclamă să fie.

Într-un târziu, autobuzul ajunge în stația finală din Piața Mihai Viteazul.

Nu ar trebui oare ca valabilitatea unui bilet să fie mai mare de 45 de minute, da, biletul cumpărat electronic, cu 60 de eurocenți?! În condițiile unui trafic paralizat, 45 de minute sunt un mizilic. 

Doar întrebăm.

Din păcate, mobilitatea urbană din Cluj-Napoca este, de fapt, doar o mobilitate inumană.

#mobilitateinumană 

 

Adauga comentariu