Clujencele care ne conving sa Crestem Idei

Un album cu fotografii din Penitenciarul Aiud semnat de Cosmin Bumbut, un altul cu Clujul tau vazut prin ochii artistilor, o centrala de escalada, povestea aprozarului de pe Memorandumului nr. 2. Sunt cateva idei care au devenit proiecte, apoi evenimente si lucruri palpabile. Catalina, Oana si Judit sunt trei tinere clujence care au facut acest lucru posibil. Din dorinta de a incuraja oamenii cu idei creative si comunitatea, au creat una dintre primele platforme de crowdfunding din Romania. Un copil care este la primii pasi, dar care se poate transforma intr-o forta care sa schimbe fata Romaniei. Crestemidei.ro s-a nascut de Craciun, dupa ce, timp de doi ani, cele trei tinere au studiat indeaproape piata de crowdfunding din strainatate. Li se spunea “Kickstarter de Romaia”, dar incet-incet au devenit Crestemidei si atat. O platforma pe care nimic nu este imposibil, daca ai o idee buna, un proiect creativ care sa ajunga la sufletul oamenilor si care sa te sustina. Fiecare proiect ascunde o poveste si oameni care pun mult suflet in ceea ce fac. Ariel Constantinof, un tanar din Bucuresti si-a indeplinit visul in numai 24 de ore. A strans dublul banilor necesari pentru a-si publica cartea sa inspirata din afacerea pe care a pus-o pe picioare la 22 de ani: “Tribul”, o afacere de curierat rapid pe bicicleta. Ariel a ajuns la cele trei fete din Cluj cu proiectul lui, iar a treia varianta video publicata pe crestemidei.ro a strans, intr-un timp record, peste 4.000 de lei din cei 2.000 ceruti initial. http://crestemidei.ro/en/painea-calda Si nu este singurul care a reusit. Vlad Capusan, un tanar alpinist clujean a transformat o fosta fabrica din Cluj-Napoca intr-un spatiu de antrenament pentru escalada. Dupa ce mai multi tineri implicate au pus mana de la mana, mai aveau nevoie de bani pentru montarea prizelor si finalizarea panoului de escalada. Cu Crestemidei.ro, au strans peste 2.000 de lei. http://crestemidei.ro/en/centraladeescaladaclujnapoca Cum a pornit Crestem Idei Catalina Amihaiesi, Oana Ecaterina Man si Judit Katona au reusit sa ajute la finantarea mai multor proiecte in nici un an de zile. Trei prietene care au vazut o provocare in a dezvolta si in Romania o platforma de crowdfunding. Nu stiau la ce sa se astepte, asa ca, aproape doi ani, au studiat piata straina, mult dezvoltata fata de cea romaneasca. Au inceput in 2011, iar in primavara anului trecut au infiintat asociatia. Abia la sfarsitul anului trecut platforma a fost gata. Pentru a construi Crestem Idei, au derulat chiar ele o campanile de strangere de fonduri si au reusit sa adune mai bine de 1.000 de euro. In acest fel, si-au testat conceptul pe propria piele. Pentru fiecare dintre tinere, platforma este un “second job”. “Este ca un copil”, rade Oana. Lucreaza la o companie de IT, in timp de Judit isi desfasoara activitatea la o firma care dezvolta aplicatii pentru mobil. Catalina a lucrat, pana in vara acestui an, la UBB.  De trei luni, insa, lucreaza intr-un generator de start-up-uri.
“Este un ONG, un mixt de public-privat. Cresc idei si acolo intr-un fel, doar ca altfel de idei”, spune tanara. “Ne-am inspirat din realitatile cotidiene. Inainte sa apara in Romania aceste platforme erau cel mai bine dezvoltate in State. Era usor sa intelegi ce se intampla in alte tari, era si este inca o provocare sa intelegi ceea ce se intampla noi. Am avut o perioada buna in care ni se spunea “Kickstarter de Romania” (cea mai mare platforma de fundraising dedicate proiectelor creative)”, completeaza aceasta.
Platformele din alte tari nu ii ajuta pe beneficiari sa isi dezvolte proiectele. In schimb, tinerele de la Crestem Idei au adaptat sistemul pentru realitatile romanesti.
“Crowdfunding-ul este un concept misto, e cool, e trendy, este cum vrei. Dar daca il iei ca pe oricare concept importat si il implementezi in bucata de lume in care tu traiesti, sunt sanse mari sa nu functioneze”, spun tinerele.
Dar in cazul lor a functionat: sunt proiecte care au inceput din ianuarie si care, rand pe rand, s-au finantat si s-au implementat. Centrala de Escalada si-a pus deja prizele, Clujul meu si Clujul tau si-a scos albumul, respectiv celelalte carti vor iesi din toamna aceasta. Sa nu uitam de Ariel, care s-a finantat cu peste 200%. Cat priveste gradul de reusita, mai bine de jumatate dintre proiecte au strans finantarea necesara.
“Din 11 proiecte, un proiect s-a retras pentru ca a primit finantare din partea unei firme. Sase proiecte s-au finantat si restul de patru nu au reusit sa stranga banii. Deci mai bine de 50% s-au finantat”, explica Judit. “Aceste proiecte au esuat in ultimele doua luni, din cauza perioadei estivale”, completeaza Catalina.
Pentru Crestem Idei urmeaza o perioada plina, cu proiecte noi, care asteapta implicarea publicului si sustinerea financiara. Fetele asteapta proiecte nu doar de la tineri insufletiti de dorinta de a-si vedea ideea transformata intr-o realitate palpabila, ci si de la institutiile de cultura. Ar fi chiar o provocare pentru cele trei tinere ca, spre exemplu, un teatru national sau o opera sa coboare in mijlocul publicului, pentru a-si promova proiectele culturale. Ar trebui sa fie, insa, evenimente care sa aduca beneficiu pentru o masa larga de populatie. Previziuni pentru crowdfunding-ul romanesc Proiectele culturale, creative, tehnologice sunt la inceput in a intelege ce inseamna strangerea de fonduri de la alte surse, nu de la Guvern si nu de la companii private. Tocmai de aceea, crowdfunding-ul din Romania mai are pana sa ajunga la maturitate.
“Cred ca ar fi sanse de succes daca opinia publica ar fi educata in acest sens. Oamenii nu stiu ce inseamna, ce pot sa faca. Este foarte greu pentru platformele existente  deja in Romania sa educe o piata de cateva sute de mii de oameni”, arata Oana.
Crowdfunding-ul inseamna, de fapt, finantare din partea multimii, o finantare a unei idei prin sume mici, de catre un numar mare de oameni interesati sa contrinuie la realizarea ei. Valoarea sumelor donate poate fi oricare, in schimb se primeste o recompense din parteainitiatorilor proiectului. Un avantaj al crowdfunding-ului este acela ca iti permite sa iti construiesti o comunitate care iti urmareste activitatea si te sustine in mod continuu.          

Comentarii

Razvan

22.05.2014 09:55

Nu stiu daca si strang bani sau e ceva not-for-profit, dar parerea mea e ca ar fi bine sa stranga bani din reclame, macar, daca e sa-l duca la alt nivel. Nu cred ca le-ar blama nimeni, atat timp cat atentia ramane asupra crowdfunding-ului pentru proiectele din Romania.E prea buna initiativa, ca sa nu o dezvolte. Piata online autohtona e inca prea putin dezvoltata si e momentul sa creasca.

Adauga comentariu