Din oras

Clujeanul care dezvolta aplicatii pentru Guvernul SUA

La numai 28 de ani priveste critic piata de IT din Romania. Crede ca prea putini tineri talentati din Cluj dezvolta produse si prea multi decid sa se “incorporeze” in multinationale. Andrei Barabas a pus bazele unuia dintre cele mai interesante start-up-uri in IT din Cluj-Napoca, iar astazi a ajuns sa dezvolte aplicatii pentru Guvernul Statelor Unite, sa aiba o cifra de afaceri de jumatate de milion de dolari in 2013, plus o filiala in Anglia.

La 5 ani dupa demararea primului proiect in IT din camera de camin din Observator, Andrei Barabas a ajuns la o cifra de afaceri de 250.000 de dolari in 2012 si aproape dubla in 2013, cu Barandi Solutions. Business-ul a aparut in urma celorlalte doua incercari ale tanarului absolvent de Politehnica de la Cluj de a-si deschide propria afacere in IT.

“Partea buna in IT este ca poti sa creezi o afacere cu costuri minime. Te costa, in general, munca ta. Asta e partea buna. In schimb, trebuie sa faci chestii inovative fata de alte domenii unde poti importa produse. In general te lovesti de contactul cu piata, mai ales ca background de programator, tehnic, tu ai tendinta sa zici “Mai, io stiu ce trebuie, am vazut eu, am visat azi-noapte” si te apuci si lucrezi si dupa aceea ajungi in piata si nimeni nu vrea produsul tau sau il vor fara o adoptie extraordinara”, a aratat, pentru Ziar de Cluj, Andrei Barabas, Chairman al Barandi Solutions.

Andrei a pus pe picioare primul business in 2008, la doar 23 de ani – un portal cu toate pensiunile turistice din Romania. Dupa proiectul “livrat frumos si la timp” au venit alti clienti. Tot atunci, dupa 4 ani de proiecte a prins cel mai mare contract de pana atunci. Zambeste. Castigase 100 de milioane de lei vechi, cu un business facut in camera de camin.

“Pentru niste studenti, pentru o persoana, era o chestie interesanta. Trebuia sa livram in 3 luni un produs de 100 de milioane. Atunci mi-am permis, stiind ca o sa incasez, sa-mi iau inca doi colegi, stiind ca nu o sa pot duce singur proiectul. Asa am putut sa angajez doi si sa-i ajut sa creasca”, rememoreaza Andrei Barabas.

A ales doi colegi de camin cu initiativa, dar fara prea multa experienta. Unul din ei a devenit, intre timp, CTO al Barandi Solutions. In urma proiectului a investit in trei calculatoare cu monitoare si au gasit un birou improvizat – sala de lectura din camin.

“Tin minte ca toata lumea invata pentru examene si noi, in ultimul rand, lucram”, arata tanarul antreprenor din Baia Mare.

Sediul a venit dupa doi ani, in 2010, la brat cu alt proiect inovativ – ShareYourCart, gandit initial ca buton de discount pentru oamenii care recomandau site-ul Barandi.

“Mi-am dat seama, cu colega mea Adela, ca e o problema reala in multe chestii online. Atunci ne-am gandit daca putem s-o dam magazinelor online. Am dezvoltat produsul in vreo luna, foarte simplu. Am ajuns sa avem clienti de genul Farmec si, per ansamblu, peste 700 de clienti internationali. Acum am primit o propunere de la un fond de investitii din Bulgaria pe el, ca sa-l dezvoltam si a trebuit sa-l facem ca si companie separata”, arata Andrei.

A pornit la drum favorizat de context. Ii place sa identifice solutii pentru problemele clientilor si crede ca facultatea ofera spatiul prielnic pentru crearea unui business. In acest an a semnat un contract pentru dezvoltarea unui produs al unei organizatii federale din Statele Unite ale Americii, insa nu vrea sa “aterizeze” ca CEO al vreunei corporatii. Se vede Chairman-ul a cel putin doua business-uri proprii.

“Imi place sa dezvolt un produs. Peste 10 ani ma vad conducand doua business-uri, fiecare cu cate 100 de angajati”, spune tanarul care se ocupa de strategia Barandi.

Vorbeste despre indicatorii de performanta.

“E o chestie extraordinar de simpla. Vezi ca-ti cresc numerele, dar la finalul zilei nu faci bani. Bate vantul pe site sau alte minunatii. Atunci mai bine te asiguri ca aceia 10 care s-au inscris iti folosesc produsul constant si apoi incepi sa-l cresti”, atentioneaza Andrei.

Tanarul antreprenor spune ca executia unui proiect “rade tot” in IT.

“Tinerii care doresc sa-si creeze un start-up ar trebui sa-si expuna ideile, sa nu se inchida. O idee e sub 10 %. Executia e cea care castiga. Facebook-ul nu a fost primul de genul lui. A fost intre al 5-lea si al 10-lea proiect similar. My Space-ul a fost cel mai mare, dar Facebook au reusit sa-I bata, pentru ca au facut o chestie unica”, spune Andrei, care le va vorbi studentilor de la Politehnica despre oportunitatile unui start-up, in cadrul primei editii a #define Cluj.

Afacerea tanarului absolvent de Politehnica de la Cluj prospera. In acest an, ShareYourCart se muta in Bulgaria, iar firma si-a deschis o filiala in UK – tara de unde isi ia principalii clienti. Din fiecare proiect, reusit sau nu, a invatat cate ceva si arata ca o distributie buna ia pe sus o idee excelenta.

“La fiecare proiect a fost o chestie principala pe care am invatat-o. La primul a fost chestia ca functionalitatea nu bate distributia. Poti sa faci tu proiectul ideal, dar mori cu el daca nu reusesti sa-l duci la client in fata”, a punctat Andrei Barabas.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *