Cluj Bike sau cum a ratat Primăria una dintre soluțiile de decongestionare a traficului

Cluj Bike s-a dovedit încă de la inaugurare un sistem defectuos, implementat de Primăria Cluj-Napoca în dulcele stil clasic specific administrației locale, doar pentru a fi bifat, pentru a se câștiga puncte electorale și pentru a se cheltui bani europeni fără un real folos. Sistemul public de biciclete ar fi putut ajuta la decongestionarea traficului dacă ar fi fost gândit din start ca o alternativă viabilă la mașina personală. Ceea ce, însă, la Cluj nu s-a întâmplat.

Radu Mititean, directorul executiv al Clubului de Cicloturism „Napoca”, a explicat pentru Ziar de Cluj cum acest tip de sistem, în alte orașe europene, vine în întâmpinarea turiștilor care, putând utiliza bicicletele publice printr-un simplu card de credit, le pot folosi în locul mașinii pentru deplasare, lucru care înseamnă în final un trafic mai degajat:

„O problemă la Cluj ar fi sistemul acesta foarte restrictiv, că te duci la Primărie să faci cerere, să îți dea un card ș.a.m.d. În multe alte orașe prin lume poți și cu un card de credit, dacă nu ești localnic. Tocmai asta vor să încurajeze: dacă vii ca turist la noi în oraș, nu veni cu mașina ta să ne aglomerezi suplimentar orașul, du-te cu bicicleta și cu transportul public! Dar la noi nu poți să le iei cu card de credit, decât dacă mergi, faci cerere, ceri un card ș.a.m.d. Adică, din aceeași chestie se putea face mai mult. Dar nu a fost așa o preocupare mare pentru calitate”, a precizat Radu Mititean.

Nici pentru localnici deplasarea cu bicicletele Cluj Bike de acasă la locul de muncă nu reprezintă o alternativă la mașina personală:

„Marea problemă este alta aici, e vorba de sistemul de redistribuire a bicicletelor, care e mult subestimat! La cum e conformat Clujul și stațiile e clar că vine lumea dimineața spre Centru din cartiere și merge seara spre cartiere. Din acest motiv, în toate standurile din cartiere, la ora 8 fără un sfert nu mai găsești nicio bicicletă funcțională, toate sunt luate. Și, în schimb, vine omul spre Centru și nu mai reușește să o lase nicăieri pentru că toate sloturile sunt pline! Sunt oameni care au vrut, au venit și apoi s-au plimbat 20 de minute pe la toate stațiile și toate erau ocupate, în câteva minute se umpleau și nu mai aveau ce să facă cu bicicleta pentru că au subdimensionat foarte tare! În Centru trebuie să fie mult mai multe spații să poți să lași bicicleta, pentru că este clar că lumea vine dinspre cartiere, la orele de vârf! Și îi descurajează! 

Dacă se dau mai multe carduri se amplifică problema. Ei se laudă, uite, domnule, câte mii de clujeni au carduri Cluj Bike! Dar câți pot folosi efectiv? Trebuie să te duci foarte devreme ca să prinzi o bicicletă. În capăt de Grigorescu sunt 15 biciclete, la un cartier de mii de locuitori! Ok, nu este, nu este, cumpără-ți propria bicicletă, până la urmă nu e vorba să facă Primăria asta. Chiar acesta ar fi idealul, să le iei așa, excepțional, când nu ai plecat cu bicicleta sau când nu ai, să te încurajeze. Dar, după ce ai luat-o, problema gravă e că vii în Centru și te trezești că nu ai unde să o pui! Te duci ca bezmeticul și nu știi ce să faci cu ea! Acesta e factorul descurajator. Și, în final, rămâi cu un gust amar! Asta ar trebui rezolvat. Și ei le subdimensionează la redistribuire, adică au probabil una-două camionete cu care le mai iau și le duc înapoi și le redistribuie, dar e clar că nu fac față! Și asta e o problemă serioasă!”, a conchis Radu Mititean.

 

Adauga comentariu