In vizor

Cluj Bike nu funcționează și nu se remediază, ci se deteriorează

Cluj Bike, rețeaua publică de biciclete din Cluj-Napoca, a fost inaugurată la finalul anului 2015, cu surle și cu trâmbițe, constituind un motiv de mândrie pentru primarul Emil Boc, ce a declarat, chiar în ziua inaugurării, că  îi invită pe clujeni „să folosească bicicleta ca mijloc alternativ de deplasare prin municipiu, fie pentru a merge la locul de muncă, fie pentru a petrece timpul printr-o plimbare cu bicicleta.”

Reţeaua de staţii self-service de închiriere de biciclete este un proiect realizat pe bani europeni, care trebuia să fie funcţional din august 2013, însă finalizarea sa a fost tergiversată până în luna noiembrie a anului 2015, și nici până în prezent sistemul nu este pus la punct. 

Ziar de Cluj a scris în mai multe rânduri despre sistemul de bike sharing care este mai mult defect decât funcțional:

Cluj Bike – biciclete bune cu piste, site și program de câine

Cluj Bike, nefuncțional de aproape o săptămână. Un soft care, după ce a tocat bani europeni, toacă acum nervii clujenilor

După ce sistemul nu a funcționat mai mult de o săptămână, în loc să se simtă prost, Cluj Bike „se simte destins(ă)”, cu toate că și acum jumătate din stații sunt offline

Sistemul de bike-sharing, total nefuncțional. Aventura unui clujean care a dorit să ajungă la serviciu cu o bicicletă închiriată

Din 4 stații alese aleatoriu, 4 nu funcționează

Situația semnalată de Ziar de Cluj nu s-a remediat în timp, în prezent stațiile fiind deteriorate, cu afișaj nefuncțional (ecranul unor stații funcționează intermitent, pâlpâind, al altora este negru, iar al altora afișează erori). Ziar de Cluj a ales astăzi aleatoriu 4 stații din zona centrală a orașului pentru a verifica modul în care funcționează, la ora actuală, sistemul de bike sharing.

Stația Babeș-Bolyai, cu toate că pe harta clujbike.eu apare online, are ecranul stins, fiind deteriorată probabil de infiltrările de apă care au făcut ca posterele de hârtie de deasupra afișajului să cadă de la locul lor, cu toate că fuseseră lipite în interiorul unui panou unde, teoretic, nu ar trebui să pătrundă apa:

Stația Ștefan cel Mare, cea de la Teatrul Național, are de asemenea ecranul stins și posterele de hârtie din interiorul panoului căzute, și aici intemperiile deteriorând probabil atât hârtia panoului informativ, cât și circuitele electronice ale sistemului informatic. Cu toate acestea, pe harta clujbike.eu această stație nu apare offline, ci ”overpopulated”:

Stația Horea-Gară este de asemenea nefuncțională, ecranul aprinzându-se și stingându-se intermitent, după cum puteți vedea în următoarele imagini:

Ecranul stației George Coșbuc, cea de la Cluj Arena, afișează pe ecran eroare, posterele de hârtie din interiorul panoului fiind și aici vizibil deteriorate de umiditate:

Reprezentanții Cluj Bike consideră că o stație e funcțională dacă se pot depune biciclete, chiar dacă nu se pot ridica

Ziar de Cluj a sunat la numărul de contact al Cluj Bike pentru a cere informații suplimentare referitoare la nefuncționalitatea sistemului. Răspunsul celor de la Cluj Bike a fost unul halucinant: stațiile apar online pe hartă, chiar dacă ecranul acestora nu funcționează, pentru că, chiar dacă nu se pot ridica biciclete, se pot returna. Utilizatorii care folosesc harta online sunt astfel induși în eroare, riscând să ajungă, pentru a ridica o bicicletă, la o stație de fapt defectă.

În plus, dacă ar fi să ne luăm după declarațiile reprezentanților Cluj Bike, prin alegerea noastră aleatorie de a verifica cele 4 stații (Horea-Gară, Ștefan cel Mare, Babeș-Bolyai și George Coșbuc), se pare că am avut un „noroc” chior pentru că doar acelea nu funcționează, plus încă una. Din zecile de stații, alegând să verificăm 4 la întâmplare, se pare că am nimerit  4 stații nefuncționale din 5, în rest toate funcționând perfect:

„Dacă în stație se poate depune bicicleta, stația nu este nefuncțională. Se poate depune, dar nu se poate ridica, pentru că nu aveți cum să vă logați, de aceea. La George Coșbuc nu am fost încă anunțați, acolo ecranul era restart, sau era complet negru? Dacă era eroare, înseamnă că se făcea restart, la ora fixă se face restart și, dacă ați ajuns acolo la oră fixă, de aceea. Celelalte 3 sunt deja semnalate și e oprit în sistem că sunt nefuncționale monitoarele. Dar stația în sine e funcțională, de aceea și pe site apare că este funcțională. Sunt deteriorate datorită utilizării, timpului. Știm doar că sunt nefuncționale, încă nu s-a văzut în ele ce s-a întâmplat, dar deja s-a anunțat mai departe și, momentan, așteptăm piesele, ca să putem să le reparăm. Posibil să fie și infiltrații de apă și atunci, dacă va fi necesar, se va face și o izolație, cândva. Așteptăm. Mai este cea de la Miraslău cu monitorul nefuncțional, dar, în rest, toate sunt în regulă”, a declarat, neconvingător, operatorul de la call-center-ul Cluj Bike.

„Modul mizerabil în care autoritățile publice înțeleg să realizeze niște proiecte cu care, culmea, mai au și nesimțirea să se laude”

Situația stațiilor nefuncționale Cluj Bike îi deranjează pe clujenii care ne scriu pe adresa redacției pentru a ne sesiza problemele de care se lovesc atunci când încearcă să utilizeze sistemul de bike sharing:

„Stiu ca ati mai scris in cateva randuri despre problemele serioase pe care acest proiect le are, insa consider ca o analiza amanuntita e binevenita si poate genera presiunea publica asupra autoritatilor sau/si institutiilor statului, necesara pentru ca asemenea mizerii sa nu se mai repete. Aceasta investitie a Primariei Cluj-Napoca, in asociere cu primariile Apahida si Floresti, reprezinta un fiasco si o bataie de joc pe bani europeni, nu putini de altfel, mai exact 14.422.085, 74 lei (din care 98% finantare nerambursabila). Proiectul acesta ilustreaza la perfectiune vorba „facut sa fie”, iar marea mea surprindere e ca autoritatile statului (parchet, DNA) nu gasesc nimic in neregula cu acest proiect. 

Sa o luam pe rand. Proiectul a avut intarzierile deja stiute si clasice pentru administratia din Cluj; astfel, desi trebuia finalizat in 2013, abia la final de 2015 a intrat „in probe”, iar operational a devenit doar din primavara lui 2016. „Operational” e mult spus, deoarece nici acum, la 1 an de la inaugurare, nu functioneaza in totalitate. Din 50 de statii, 16 sunt nefunctionale (deci aproximativ 30%), iar unele, precum cea din Piata Garii, sunt facute in stil „Dorel”  – portile de pe o parte sunt inutilizabile, deoarece statia e prea aproape de gura de intrare in pasajul subteran de la gara. Mai jos va trimit lista cu statiile nefunctionale, asa cum se poate gasi si pe site-ul web al proiectului – http://portal.clujbike.eu/

Harta-statii-biciclete:

1. Statia Floresti – Primarie ( Floresti – La Primarie )
2. Statia Floresti/Somesului ( Floresti/Somesului, langa stadion )
3. Statia Floresti – Tauti ( Floresti – Tauti )
4. Statia Floresti – Polus ( Floresti – La Polus Center In spate la Bosch )
5. Statia Primaverii ( Gutenberg (Clabucet). Capat tramvaie )
6. Statia Calea Floresti ( Calea Floresti )
7. Statia Gh. Dima ( Gh. Dima )
8. Statia Observatorului LDL ( Observatorului, la LDL )
9. Statia Hasdeu ( Str. Hasdeu )
10. Statia Calea Motilor ( Calea Motilor )
11. Statia T.Turcului ( Taietura Turcului )
12. Statia Horea – Roth ( Str Horea(roth) )
13. Statia Horea – Baritiu ( Str Horea – Baritiu )
14. Statia Apahida 2 ( Apahida 2 – Piata Agrotransilvania )
15. Statia Apahida ( Apahida – La Motel Victoria )
16. Statia Apahida (la primarie) ( Apahida (la primarie) )

Pe langa statiile „a la Dorel”, sunt si destule statii unde ecranul tactil nu e functional (fie ca n-a fost montat, fie ca a fost vandalizat), precum statia Statia Petuniei ( Str. Petuniei ). Sistemul informatic are la randul sau probleme serioase, da rateuri periodic (doar in ultimele 2 luni sistemul nu a functionat in jur de 10 zile), sau se blocheaza cand se acceseaza harta, de exemplu. Datele afisate pe ecran sunt dificil de citit cand bate soarele/lumina pe ecran. Bicicletele au o calitate indoielnica, ma intreb cum vor arata dupa inca 1 an de utilizare, in conditiile in care dupa doar 6 luni (pe perioada de iarna sistemul nefiind functional) arata in halul in care arata. Evident, trebuie amintite si pistele de biciclete, in a caror realizare lipseste orice coerenta; de altfel, se vede ca s-a dorit pur si simplu bifarea a X kilometri de pista.

Sper ca informatiile de mai sus sa ajute in realizarea unui material jurnalistic, material care sa aduca in atentia opiniei publice clujene modul mizerabil in care autoritatile publice inteleg sa realizeze niste proiecte cu care, culmea, mai au si nesimtirea sa se laude”, ne-a sesizat un clujean.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *