Claudia Indreica, Managing Partner Psihoselect: „Pentru mine, să fii transparent, să fii corect, să ai o abordare win-win sunt valori esențiale!”

Claudia Indreica este Managing Partner în cadrul companiei de resurse umane Psihoselect, care, de peste 15 ani, oferă servicii de recrutare şi selectie de personal, de executive search, training și proiecte de eficientizare şi consultanţă. Pasionată de psihologie încă din liceu, Claudia Indreica a făcut parte din primele generații care au absolvit la Cluj o facultate de profil, pentru că acest domeniu, desființat în perioada comunistă, a cunoscut un reviriment doar după Revoluție. Primii studenți, prin studiile lor, au contribuit la fundamentarea și la renașterea acestei științe și, orientată spre partea practică a psihologiei, la un an după absolvire, împreună cu Monica Ion, Claudia Indreica a fondat Psihoselect, firmă care acum are 12 angajați și contribuie, în mod direct, la creșterea nivelului mediului de business autohton.

Orientată spre psihologia organizațională, în cei 15 ani de activitate, Claudia Indreica a avut ocazia de a educa piața, scoțând în evidență avantajele faptului de a te focusa, ca angajator, pe alegerea candidaților pe criterii de competență și nu, cum a fost cazul în perioada de tranziție, pe bază de cunoștințe și relații.

Fascinația pentru psihologie, o știință care renăștea în România

Încă din timpul liceului, Claudia Indreica s-a simțit atrasă de ideea de psihologie. Originară din Oradea, a ales să studieze această știință, care o fascina, la Cluj, unde exista cea mai bună universitate axată pe psihologia cognitivă. Era o știință care renăștea în România, după ce, în perioada comunistă, fusese desființată:

„Era perioada când Mircea Miclea era șef de catedră și am trăit toată facultatea sentimentul unei științe care tocmai se năștea în România și la care și noi contribuiam. Eram a patra, a cincea generație de studenți și toate informațiile pe care le aveam erau din literatura din afară (Statele Unite, Marea Britanie). Prin accesul nostru la aceste informații, prin faptul că veneam în interiorul facultății cu ele, simțeam că contribuim la o structurare, la o definire a Facultății de Psihologie. Și profesorii noștri erau din generațiile tinere și relația cu ei era una foarte apropiată, mai ales că eram puțini studenți într-un an.”

Claudiei Indreica i-a plăcut Clujul din prima clipă, mai ales că, în anii studenției sale, cu toate că orașul universitar era unul agitat, „erau mai puține mașini și foarte multă lume pe stradă”. A apreciat orientarea pragmatică a facultății pe care a ales-o, în cadrul căreia se punea accent pe trecerea informațiilor prin filtrul gândirii fiecărui student și pe modul în care cunoștințele se pot aplica:

„De aici a apărut și orientarea mea către psihologia organizațională, care înseamnă acel psiholog de care ai nevoie în organizație ca să îți crească eficiența prin intervențiile pe care le are: selectarea personalului, evaluarea angajaților cu instrumente specifice și implementarea unui sistem de management al performanței.”

Psihoselect - soluţii inteligente de management al capitalului uman

La un an de la absolvire, în 2001, împreună cu Monica Ion, Claudia Indreica a înființat Psihoselect, o companie inovativă pe piață, în acel moment, în care selecția personalului într-o companie însemna „să îți alegi rudele și cunoștințele”:

„Nu se punea accent pe ideea de competență individuală, ci pe sentimentul de încredere, așa că practica era cea de a îți alege oamenii apropiați, rudele, care știai sigur că nu te fură, că nu te înșală, pentru că acestea erau marile temeri din 2001-2003.

Noi ne-am asumat ideea de a educa piața – am scos în evidență avantajele de a te focusa, ca angajator, pe competențele angajaților, pe felul în care te ajută acestea în a structura o companie și a-ți dezvolta businessul.”

În următorii ani, până în 2007, pentru firmele care se ocupau de managementul capitalului uman a urmat o perioadă dificilă din punctul de vedere al selecției de personal, pentru că existau mult mai multe oferte decât potențialii angajați competenți, iar proaspeții absolvenți de facultate aveau pretenții salariale exagerate, raportat la pregătirea și experiența lor. Era o perioadă de „haiducie”, cu foarte multe oferte și puțini oameni competenți, cu angajați care migrau foarte ușor de la o firmă la alta. Criza, însă, în opinia Claudiei Indreica, a venit ca un duș rece, însă cu efecte benefice:

„Au început să se decanteze oamenii cu cunoștințe și competențe, cei pentru care indicatorii de performanță erau o chestiune normală, de ceilalți angajați, care făceau activități de dragul activității, care nu aveau un focus pe rezultat, că stăteau pur și simplu la serviciu 8 ore.

După perioada de criză, am avut o creștere matură pe piață, una constantă, care se regăsește acum în mediul de business, unde sunt angajați oameni mai bine pregătiți și mai focusați să aducă un plus de valoare în companiile lor.

Treptat, vine pe piață o nouă generație de tineri, care sunt obișnuiți deja cu ideea de performanță. Nu au aceleași valori cu vechile generații, în sensul că stabilitatea nu este importantă pentru ei, ei punând accent pe ideea de creștere personală, de confort, de bine și de fericire.

Ei sunt foarte focusați și pe contribuția lor la binele grupului din care fac parte, îi găsești mult mai des, comparativ cu alte generații, în activități de voluntariat, iar acesta este un trend benefic - ideea de a face ceva pentru comunitate. 

Ca oameni care acționăm în mediul acesta de business e important să privim noua generație drept una crescută un pic altfel, în ritmul ei, cu pasiunile ei, și trebuie să îi putem valorifica pe tineri pentru susținerea organizațiilor sau a companiilor, fără să îi judecăm.”

„În primul rând, o țară ar trebui să investească în educație”

Claudia Indreica constată faptul că unele facultăți din Cluj se axează mai mult pe cantitate, în detrimentul calității. Cu toate acestea, ea a remarcat, în ultimul timp, că mediul universitar începe să devină conștient de nevoia de a colabora cu practicieni, care contribuie la pregătirea studenților:

„Indiferent de domeniu, practicienii aduc acel input din piață: arată de ce este nevoie, ce probleme există, cu ce vor putea contribui absolvenții atunci când vor fi angajați. Astfel, studenții au un contact cu ce le cere piața, de care altfel sunt destul de rupți – s-ar putea ca materiile din facultate, când ajung să lucreze, să nu mai aibă nicio relevanță.”

Din discuțiile cu directorii unor mari companii, Claudia Indreica a constat o deficiență și în sistemul preuniversitar de învățământ. Firmele ar avea nevoie de absolvenți de liceu bine pregătiți, care să aducă o infuzie de know-how la locul de muncă, însă tinerii din liceele tehnologice învață meserie făcând practică pe utilaje de acum 50 de ani și, astfel, responsabilitatea și costul formării profesionale îi revine, în final, tot angajatorului. 

Claudia Indreica consideră că educația este un factor esențial pentru evoluția noastră ca societate:

„În primul rând, o țară ar trebui să investească în educație! Un domeniu care a evoluat foarte mult la noi a fost domeniul IT, dar motivul nu a fost educația formală, din licee sau universități. Acest domeniu s-a dezvoltat datorită faptului că tinerii au avut o sursă independentă de autoeducare. Căutam oameni în IT, în 2004, și nu era importantă facultatea, putea să fie și Filologie, atâta timp cât viitorii angajați aveau certificări de la Microsoft, Java, alternativele acestea educaționale care erau disponibile online. România a evoluat foarte puternic pe domeniul IT pentru că a avut șansa unor oameni interesați de domeniul acesta, care și-au însușit o educație alternativă.”

„Companiile trebuie să aibă un scop mai larg, dincolo de profitul pe care îl fac”

Obiectivul Claudiei Indreica, în cadrul Psihoselect, este cel de a oferii servicii menite a adăuga valoare companiilor partenere:

„Îmi place mult să lucrez cu managementul companiilor clienților noștri, pentru că, lucrând cu managerii, simți că poți avea foarte rapid un impact în toată organizația. Impactul acesta se regăsește foarte ușor în rezultatele care vin în timp. Simți cumva că, lucrând cu fiecare companie în parte, contribui la creșterea mediului de business.

Una dintre credințele mele este că companiile trebuie să aibă un scop mai larg decât simpla lor existență, trebuie să contribuie la ceva mai mare, dincolo de profitul pe care îl fac. Această contribuție generează o energie extraordinară pentru că astfel angajații, prin ceea ce fac, au o viziune mai amplă, nu își văd activitatea ca pe un simplu job.”

Compania, în cadrul căreia Claudia Indreica este Managing Partner, are 12 angajați, care oferă servicii de recrutare și selecție de personal, executive search, training, proiecte de eficientizare și consultanță. În plus, Claudia Indreica scrie articole pentru comunitatea managerilor, conștientă de importanța comunicării și interacțiunii din mediul online.

„Ideea de echilibru e esențială în viață”

Claudia Indreica e convinsă că ideea de echilibru e esențială în viață, iar pe ea o echilibrează foarte mult sportul, alergarea. A alergat de mai multe ori la probele de semimaraton în cadrul Maratonului Internațional Arobs, al Maratonului Apuseni, dar și în cadrul altor competiții, unele cu rațiuni umanitare:

„La proba de semimaraton de la Sibiu, plătești taxa de participare și alergi pentru o cauză pe care ți-o alegi dintr-o listă. Sunt frumoase competițiile acestea, prin prisma faptului că, pe lângă beneficiile pe care ți le aduce sportul, banii merg pentru o cauză anume. Pe mine alergarea mă ține în priză, mă echilibrează foarte mult, iar ideea de competiții, de pregătire, îmi oferă o motivație constantă.”

Claudia Indreica practică alergarea împreună cu familia, cu soțul și cu cei doi băieți, pe care îi înscrie chiar și la competiții (la cele mai scurte, de 4 kilometri), cu toate că fiul mai mic are doar 4 ani și jumătate.

Spiritul competitiv din sport se îmbină armonios cu firea ambițioasă a Claudiei Indreica, din mediul profesional. Acesteia i-a plăcut întotdeauna să organizeze și să conducă oameni: a fost șefă de an în liceu, în facultate, în diferite grupuri, iar acum, în cadrul propriei firme:

„Ideea succesului, atunci când conduci oameni, este comunicarea permanentă pe care o realizezi cu ei, direcția pe care o dai și principiile de conduită pe care le imprimi prin propriul comportament. Pentru mine, să fii transparent, să fii corect, să ai o abordare win-win sunt valori esențiale!”

Foto: Claudia Indreica

Adauga comentariu