„Circ și teatru absurd” pe Autostrada A 10: Orban promite încheierea lucrărilor în noiembrie 2020, specialiștii și reprezentanții CNAIR își exprimă rezervele: Promisiuni pompieristice și vizite cu iz electoral, fără schimbări semnificative în 2020

Prima zi de relaxare pentru români a reprezentat și prima zi de reclamă pentru autorități: dacă primarul Emil Boc a inaugurat strada Bună Ziua, unde copacii răsăreau odinioară chiar din mijlocul trotuarelor, premierul Orban a debitat noi promisiuni în privința șantierului Autostrăzii A 10. Liberalii deja dau în folosință, din vorbe, secțiuni ale loturilor de autostradă în noiembrie 2020, iar reprezentanții CNAIR și specialiștii își exprimă rezervele în privința unui asemenea „succes”: totul pare a îmbrăcat în straie de „circ și teatru absurd”, după cum notează Asociația Pro Infrastructura.

Lotul 1 al autostrăzii A10 Sebeș - Turda face parte din secțiunile de infrastructură ce ar fi trebuit să fie gata la finalul anului. Sau cel puțin așa arată detaliile consemnate pe hârtie. Din nefericire, stadiul în teren, precum și mobilizarea destul de redusă a constructorului face puțin probabilă deschiderea celor 17 km de autostradă.

Asupra acestui aspect, Ziar de Cluj nota chiar reacția șefei de la Compania Națională de Autostrăzi, Mariana Ioniță, care declara într-un interviu că șansele de deschidere a celor 17 km de autostradă în acest an sunt cu puțin peste 50%:

„Mă uit și pe mobilizarea pe care o au constructorii.

Pe Lotul 1 fără o mobilizare minimă de circa 500 de persoane și câteva sute de utilaje nu au cum să termine.

Ei ne comunică zilnic, numărul de muncitori și utilajele. 

Încă sunt foarte nemulțumită de numărul acesta. 

Mi-e teamă să vă spun sigur acum că terminăm în data de 30 noiembrie. Aș merge mai degrabă pe 60% șanse de deschidere”, a recunoscut Mariana Ioniță într un interviu.

CITEȘTE ȘI: Autostrada A 10 Sebeș-Turda, cu doar 60% șanse de a fi deschisă în acest an: „Mi-e teamă să vă spun sigur că terminăm...”

Constructorul de pe acest lot, Impresa Pizarotti, anunța înainte de Paște că termenul de finalizare a lotului rămâne stabilit conform calendarului inițial: 30 noiembrie 2020.

DRDP Cluj însă semnala o situație contrarie: în cazul în care firmele de construcție nu vor lucra în două schimburi, volumul lucrărilor rămase de executat va face imposibilă deschiderea în acest an.

În prima zi a stării de alertă, odată cu relaxarea măsurilor epidemiologice, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a fost surprins într-o acțiune electorală de PR pe șantier, în cadrul unei ședințe video live, coordonată de Orban, de unde a oferit noi promisiuni.

Promisiuni ce se bat cap în cap cu poziția conducerii CNAIR și a specialiștilor de la Pro Infrastructura:

„Mă bucur să văd o mobilizare şi pe lotul 1 şi pe lotul 2, dar este loc de mai bine, cel puţin aici matematic este nevoie de mobilizare mult mai mare, mult mai bună pentru a ne încadra în termen, termenul este noiembrie 2020 - termenul până când vrem să dăm în trafic cei 40 de km. Anul 2020, repet, să fie anul contructiei în teren”, a declarat Lucian Bode, ministrul Transporturilor. 

 15 mai 2020/ministrul Transporturilor, Lucian Bode, în vizită pe șantierul Autostrăzii A 10/distanțare socială

sursa captură: cnair/facebook.com

Și Lucovid Orban a făcut loc unor noi promisiuni: 

„Ne achităm toate obligaţiile, plătim la zi pentru realizarea acestor investiții în graficul anunţat în cazul tronsonului 2 am discutat cu managerul de proiect şi obiectivul stabilit este 30 de noiembrie să se dea drumul la circulaţie.

Asta nu înseamnă realizarea integrală a obiectivului”, a ținut să precizeze premierul Orban. 

Prin urmare, realizarea integrală a proiectului este departe de a se încheia.

Dar până și cei 17 km de autostradă ridică mari semne de întrebare în privința realizării la termen:

sursa captură: proinfrastructura/facebook.com

„Circ și teatru absurd astăzi pe Autostrada A10! După 5 ani de "muncă" în dorul lelii pe cele două șantiere dintre Sebeș și Aiud presărați cu munți de minciuni și promisiuni fanteziste, a venit rândul premierului Orban să ceară o nouă sforțare supraomenească de la cei doi constructori, anunțând deschiderea traficului în noiembrie 2020.

Pe lotul 1, deși este o îmbunătățire a mobilizării italienilor de la Pizzarotti în ultimele zile, volumul de lucru rămas la nodurile rutiere Alba Iulia Nord și Sebeș este în continuare substanțial, iar stâlpii de curent nerelocați de ani întregi la Alba Iulia Nord blochează avansul la viaductul peste magistrala de cale ferată.

Inaugurarea celor 17 km? Șanse minime în 2020, teoretic posibil la final de decembrie, însă doar pe bretele scurte din nodul Sebeș și doar prin concentrarea forțelor în punctele critice.

Și pe lotul 2 avem o creștere consistentă a mobilizării, dar lucrările rămase sunt mult mai numeroase decât pe tronsonul vecin. Și aici avem linii de înaltă tensiune în zona nodului Teiuș care țin piept de 6 ani încercărilor neobosite de a-i muta, blocând astfel execuția pasajului peste aceeași cale ferată.
Inaugurarea celor 24 km? Imposibilă în 2020. Poate prin vara lui 2021.

Promisiunile pompieristice și vizitele cu iz electoral nu au rezolvat problemele în 2017, 2018 sau 2019 și cu siguranță nu vor aduce schimbări semnificative nici în 2020”, notează reprezentanții Asociației Pro Infrastructura. 

Primul lot al austostrăzii A10 are 17 kilometri, intre Sebeş şi Alba Iulia Nord, iar cel de-al doilea, de la Alba Iulia până la Aiud, măsoară 24 de km. Autostrada Sebes-Turda are 70 de km, iar celelelate doua loturi au fost date în folosinţă în anul 2018. 

A10 Sebes - Turda - Lotul 1 - 17 km - de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Valoare: 541.739.137 lei

Constructor: Impresa Pizzarotti

Contract: Semnat pe 14 noiembrie 2014

Termen de finalizare (contractual): Octombrie 2016

Deschidere posibilă: Q1-Q2 2021

Stadiu fizic / stadiu financiar (aprilie 2020): 84,6% / 71,48%

 

 

 

 

 

featured image: asociatiaproinfrastructura/facebook.com

 

Adauga comentariu