In vizor

Ciotul de autostradă Nădăşelu – Mihăieşti mai pierde un constructor. Mai bine construiau Autostrada cu melci

Contractul pentru constuirea a 17 kilometri din Autostrada Transilvania de către Maltauro a fost reziliat. Firma italiană este al patrulea constructor care pleacă de pe autostrada Braşov – Borş, după americanii de la Bechtel, gălăţenii de la Lemacons & Vega 93 & Arcada şi spaniolii de la Corsan.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere i-a transmis notificare de reziliere constructorului italian Maltauro, care a câştigat anul trecut contractul pentru construirea celor 17 kilometri ai tronsonului Nădăşelu – Mihăieşti din Autostrada Transilvania, susţin surse ale Asociaţiei Pro Infrastructură. Potrivit acestora, motivul rezilierii ar fi neseriozitatea constructorului, căruia CNAIR i-a şi aplicat penalităţi de întârziere. Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a confirmat informaţia.

„Contractul a fost reziliat din cauza nerespectării termenilor, a depăşirii lor”, a explicat Şerbănescu, adăugând ca CNAIR a penalizat deja constructorul şi urmează să îi aplice alte penalităţi.

Reaminitim faptul că acest contract cu asocierea dintre ICM SpA – Viaponte Rom SRL a fost semnat în data de 26 mai 2016. Ordinul de începere a construcției a fost emis în data de 7 octombrie 2016, dar constructorul încă lucrează la proiectare, deşi aceasta trebuia finalizată până în luna aprilie 2017, conform informaţiilor din luna iulie de pe site-ul CNAIR.

Este cazul să ne amintim și de vina celor din CNAIR pentru situația creată. După autostrada scufundată, folosirea unor hărţi vechi în limba rusă la proiectare sau construirea unei şosele peste amplasamentul unei căi ferate, la aproape un an distanţă s-a descoperit că trei kilometri din acest tronson traversează o zonă unde sunt construite case. Proiectantul a folosit hărţi care au fost făcute înainte de anul 1970. Vina italienilor de la  Costruzioni Giuseppe Maltauro SpA este evidentă, dar vinovaţi de această eroare sunt şi stabii de la CNAIR care ar fi trebuit să verifice mult mai atent ce face proiectantul.

CNAIR a solicitat relocarea traseului autostrăzii de la km 12+200 până la km 15+080 înainte de intrarea în satul Şardu din judeţul Cluj, în scopul evitării traversării printre case. În luna martie a acestui an, Consiliul Judeţean Cluj s-a conformat acestei solicitări şi a emis un nou certificat de urbanism în vederea elaborării proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de construire.

Pentru a se asigura că nu vor mai apărea şi alte surprize neplăcute, în noul certificat de urbanism s-a solicitat proiectantului să prevadă „continuitatea tuturor drumurilor de acces la terenurile agricole, păduri şi păşuni de pe o parte pe alta a autostrăzii, asigurarea unei distanţe mai mari faţă de case cu minim 10-30 metri comparativ cu varianta iniţială etc.

S-au asigurat, până au renunțat.

Acest contract este al patrulea reziliat pe Autostrada Transilvania. Primul a fost cel cu americanii de la Bechtel, care viza construirea întregii autostrăzi, în lungime de 415 kilometri. Al doilea contract reziliat a fost cel cu asocierea de firme din Galaţi Lemacons & Vega 93 & Arcada, care a renunţat să mai construiască lotul Târgu Mureş-Ungheni din autostrada Câmpia Turzii – Târgu Mureş din cauză că nu a primit în primul an ordin de începere a lucrărilor. Anul trecut, CNAIR a reziliat şi contractul cu spaniolii de la Corsan, din cauza mobilizării slabe de pe şantierul tronsonului Suplacu de Barcău – Borş.

În prezent, din cei 415 kilometri ai Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş) se circulă doar pe 52 de kilometri, între Câmpia Turzii şi Gilău.

Mai bine construiam Autostrada cu melci. Ne-am fi mișcat mai repede.

Și, oricum, circa 8,7 km ai lotului Gilău – Nădăşelu nu vor putea fi deschişi circulaţiei, dacă se va finaliza și acest tronson cândva, pentru că lipseşte podul peste Someş care să-l lege de restul autostrazii A3 până la Campia Turzii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *