Cine trebuie să asigure calitatea învățământului românesc? Interviu cu fostul ministru al Educației, Mircea Miclea

Calitatea învățământului românesc scade de la un an la altul. Rezultatele la testarea PISA 2018 sunt cele mai slabe din ultimii 9 ani. 44% dintre elevii români nu înțeleg ce citesc, adică sunt analfabeți funcțional. Asta, cu toate că avem o agenție de asigurare a calității în învățământul preuniversitar și inspectorate școlare care ar trebui să asigure creșterea calității actului de învățământ.

Profesorul Mircea Miclea, în calitate de ministru al Educației și Cercetării, a pus bazele Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), instituție înființată în anul 2005.

Într-un interviu acordat pentru Ziar de Cluj, profesorul Mircea Miclea explică necesitatea și rolul acestei instituții, la 14 ani de la înființare, precum și responsabilitatea inspectoratelor școlare în ceea ce privește calitatea învățământului realizat în preuniversitar.

Ziar de Cluj: În calitate de fondator al ARACIP, cum evaluați activitatea acestei instituții?

Mircea Miclea: Era nevoie de o astfel de instituție, înainte se făcea totul din pixul unui funcționar din minister; trebuiau făcute transparente procedurile și trebuia să vedem în ce măsură învățământul privat, mai ales grădinițele, satisfăceau anumite cerințe minimale.

Ziar de Cluj: Cum credeți că s-a ocupat ARACIP, în cei 14 ani de activitate, de calitatea învățământului preuniversitar?

Mircea Miclea: ARACIP are două funcții: 1. de acreditare, adică să verifice dacă o entitate care dorește să școlarizeze preșcolari îndeplinește criteriile minime, sunt niște cerințe, verifică aceste cerințe și acreditează acea instituție, care devine acreditată în sistemul educațional; 2. funcția de evaluare, evaluează calitatea cu care se face procesul instructiv al educației.

În legătură cu acreditarea, cred că s-a achitat destul de bine. Cu evaluarea, mai puțin bine, dar nu am urmărit în detaliu acest aspect.

Ziar de Cluj: ARACIP ar putea sugera anumite măsuri pentru îmbunătățirea calității educației, ar putea aplica anumite sancțiuni?

Mircea Miclea: Sunt oameni competenți acolo, care ar putea sugera măsuri de optimizare a funcționării instituțiilor din învățământul preuniversitar. Dar, repet, ARACIP se ocupă de instituții și de criteriile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a fi acreditate. Doar din când în când, ARACIP poate merge să verifice instituțiile de învățământ preuniversitar și, dacă vede că nu mai îndeplinesc standardele pe care le-au îndeplinit la acreditare, poate să le retragă acreditarea.

Ziar de Cluj: Credeți că mai este necesară în continuare existența ARACIP?

Mircea Miclea: „Absolut! Haideți să ne închipuim o lume fără ea! Înseamnă că eu, de exemplu, fac o grădiniță și am o singură cameră de 12 mp, în care spun că am 40 de copii și am doar 4 mp de spațiu de joacă și educatoarea este soacra mea. Dacă nu ai o astfel de agenție care să verifice criteriile, atunci oricine poate să deschidă orice, oricând. Adică, nu ai un minim control asupra calității serviciilor în domeniu. Din acest motiv, este obligatorie o astfel de agenție. Înainte de apariția ei, era cineva în minister și, din pix, spunea: „Sigur, desfășurați activitatea!”

Ziar de Cluj: Nu se suprapune ARACIP cu inspectoratele școlare?

Mircea Miclea: ARACIP atestă doar faptul că instituțiile de învățământ îndeplinesc standardele ca să funcționeze ca instituții de învățământ. Abia după aceea, inspectoratele pot să vină, să spună: „Ok, acum facem controlul, cum se face predarea? Cum se face învățarea? Care este calitatea profesorilor? Au făcut cursuri de formare?”

Ziar de Cluj: Deci, de calitatea predării și de rezultatele elevilor, inspectoratele ar trebui să se ocupe?

Mircea Miclea: Absolut! Aceasta este funcția lor, pentru aceasta au bani publici alocați.

Ziar de Cluj: ARACIP este condusă de același președinte, de 14 ani. Cum considerați activitatea domnului Șerban Iosifescu?

Mircea Miclea: Atunci când l-am numit, era un om foarte capabil. Nu am urmărit foarte atent activitatea instituției respective. De ce e de 14 ani? Nu știu, poate este bun. Trebuie să îi întrebați pe cei de la minister. Eu l-am numit pe un mandat, după care fiecare ministru a decis, eu nu am răspuns la această întrebare.

Adauga comentariu