In vizor

Cine plateste pentru distrugerea statiilor de biciclete din oras?

Statiile pentru inchirierea bicicletelor incluse in programul european Bike Sharing sunt, mare parte, vandalizate sau chiar distruse. In timp ce proiectul ar trebui sa intre in teste de luna viitoare, statiile nu sunt inca receptionate de primarie de la firma Viacor Engineering. Cat priveste vandalizarea si distrugerea lor, Politia Locala spune ca autorii pot fi trasi la raspundere doar daca sunt prinsi in flagrant.

Cea mai mare parte din cele 43 de statii de inchiriere a bicicletelor, instalate in Cluj-Napica de Viacor Engineering, sunt distruse. Cel mai recent incident s-a petrecut in Manastur, unde o astfel de statie a fost, practic, sparta, dupa cum se pate vedea si in imagine.


La fel de rau arata si celelalte statii, din centrul orasului. Cea de pe strada Cardinal Iuliu Hossu este vandalizata.

In acelasi timp, statia amplasata in fata cladirii centrale a UBB Cluj este in santier, iar de cea din Piata Mihai Viteazu se folosesc vanzatorii ambulanti de flori.

Aceste statii ar trebui sa fie preluate de Primaria Cluj-Napoca de la societatea care le-a instalat, Viacor Engineering. Aceasta a încheiat cu primaria clujeana un contract de 11,9 milioane de lei care implica realizarea efectiva a retelei de închirie biciclete pe traseul Floresti-Cluj-Napoca-Apahida.

Numai ca proiectul trebuia sa fie gata inca din august 2013, iar statiile au fost finalizate tot de atata timp. De atunci, multe au fost distruse, iar acum societatea este buna de plata si este nevoita sa le predea in stare perfecta de functionare. Reprezentantii Viacor Engineering nu au putut fi contactati pentru a-si exprima un punct de vedere.

Si totusi, cine plateste pentru nesimtirea clujenilor care distrug aceste statii? Politia Locala ridica din umeri si arata ca cei care le vandalizeaza pot fi trasi la raspundere doar daca sunt prinsi in flagrant.

“Putem sa prevenim astfel de fapte numai prin patrule de zi si de noapte. Amenzile  sunt intre 500 si 2.500 de lei, potrivit HCL 151/2009”, arata Minodora Fritea, sefa Politiei Locale.

Ultimul termen avansat de reprezentantii primariei pentru punerea in circulatie a bicicletelor europene este iulie 2015.

“In iulie 2015 vom face un proiect pilot. Trebuie sa receptionam statiile, sa fie curatate si functionale. Dupa aceea, facem un proiect pilot. Sistemul va functiona limitat, pe o perioada de o luna, pentru a-l testa”, a declarat Ovidiu Campean, director al directiei Comunicare, Relatii Publice si Turism din Primaria Cluj-Napoca.

Cele 540 de biciclete europene ar fi trebuit sa circule pe traseele din Cluj-Napoca, Apahida si Floresti inca din august 2013, insa termenul de finalizare a proiectului a fost amanat de mai multe ori.

Initial, firma care a castigat licitatia, Viacor Engineering, avea ca termen de contract luna august 2013 pentru a termina cei 14 kilometri de piste si a pune in functiune cele 540 de biciclete, inchiriate gratuit in baza unor carduri.

In final, reteaua pe care Primaria ar trebui sa o realizeze implica 14 kilometri de piste pe traseul Floresti-Cluj-Apahida, amenajarea a 50 de statii self-service – 43 in Cluj-Napoca si restul in Apahida si Floresti – si dotarea lor cu cele 540 de biciclete.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *