Editorial

Cine castiga daca nu avem PUG?

In momentul de fata, arhitectii clujeni, dar si institutiile de control in domeniul constructiilor se pot orienta legal dupa Planul Urbanistic General elaborat in 1999 si expirat acum patru ani. Lipsa unei legislatii clare in ceea ce priveste perioada de suprapunere (PUG-ul vechi expirat cu PUG-ul nou, inca neaprobat) duce la nenumarate derogari si probleme pentru administratia locala. Intrebarea este, totusi, cine are de castigat de pe urma balbaielilor legislative?

“Cei care doresc in continuare derogari. Nu e vorba de o categorie tinta. Nu exista o prevedere legala pentru perioada asta de suprapunere si cu siguranta apar probleme pentru municipalitate”, raspunde arhitectul Eugen Panescu, membru al Comisiei Tehnice de Urbanism a Primariei Cluj-Napoca si parte din echipa de lucru pentru noul PUG.

Din cauza ca la Cluj-Napoca nu exista inca un document actual, legal, pe probleme urbanistice apar probleme din punctul de vedere al calitatii dezvoltarii orasului, mai spune Panescu. Cu alte cuvinte, in Cluj se construieste, dar de multe ori fara drumuri corespunzatoare, fara parcari sau spatii verzi, blocuri intre case si altele, asa cum ne-am convins ca se poate.

Seful de proiect pentru noul PUG, Adrian Borda sustine ca s-ar putea crede ca anumite institutii publice ar avea de castigat de pe urma acestei intarzieri.

“Ganditi-va ca un an si patru luni am stat doar pentru planul de la Cadastru. Asta pentru ca ei spuneau ca au un regulament intern conform caruia trebuie sa platim pentru planul cerut, desi legea spune ca trebuie sa il puna gratuit la dispozitia institutiei care il solicita. Le-a luat mai bine de un an sa isi dea seama ca de fapt si in regulamentul lor au aceleasi prevederi ca in lege”, a declarat Adrian Borda, seful de proiect pentru noul PUG.

Liber la exceptii

Presedintele Ordinului Arhitectilor – filiala Transilvania, Szabolcs Guttman este la fel de dezamagit de modul in care au decurs lucrurile la Cluj-Napoca pentru aprobarea acestui document-strategie care ar trebui sa ghideze orasul prin urmatorii zece ani. Zece ani din care deja s-au scurs patru.

“Cu cat se tergiverseaza mai mult, cu atat apar mai multe dispute, discutii. S-a tergiversat ilegal aproape cinci ani. Asta ridica multe semne de intrebare. Trebuie sa ne gandim deja cum facem urmatorul PUG”, a declarat Guttman.

Ca autoritate, OAR nu se poate implica direct in procesul de aprobare a noului PUG, spune presedintele institutiei, dar poate interveni cu recomandari. Prea putin, ar spune unii. Guttman recunoaste ca in prezent, legea permite sute de derogari care fac rau dezvoltarii capitalei Transilvaniei.

“Un Plan Urbanistic Zonal trebuie folosit pentru anumite clarificari, dar la noi 99% din PUZ-uri sunt derogatorii”, spune fostul arhitect-sef al Sibiului.

Cum se fac controalele in constructii?

Cu un regulament invechit, autoritatile care au competente de control in constructii nu pot sa ia in calcul decat regulile in vigoare, asa ca se dau inca amenzi pentru niste conceptii de acum 14 ani.

“Lucram pe ce exista. Pana la avizarea noului PUG, avem cadru legal”, sustine conducerea Inspectoratului de Stat in Constructii Cluj.

Mai ramane discutia privind Comisia Tehnica de Amenajare a Teritoriului si Urbanism a Primariei Cluj-Napoca. Arhitectii care vin sa isi sustina proiectele in fata specialistilor pot fi derutati, iar clientii lor pusi la plata pentru modificarile care se cer. Legal, arhitectii pot lua in calcul doar vechiul PUG. In realitate…

“Pozitia mea e ca proiectele sa fie judecate si din prisma noului PUG. Acesta se stie deja de doi ani si am insistat ca noile proiecte sa fie judecate si dupa acest regulament. Asa, unele sunt amanate, altele modificate”, a mai spus Eugen Panescu.

Planul Urbanistic General este o strategie, un regulament urbanistic menit sa ghideze modul in care se dezvolta un oras. La Cluj-Napoca, noul PUG este in curs de avizare din 2010.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *