CFR Călători, în fierbere. Salariile pe decembrie au fost plătite, dar cel mai probabil va urma un colaps. Previziunile unui lider de sindicat pentru 2018

Angajații CFR Călători au primit diferența de bani pe care o așteptau din luna decembrie, doar după ce liderii de sindicat au făcut valuri în presă. Marți, salariile au fost virate, însă șansele ca o grevă să fie declanșată în curând sunt mari. Reprezentantul SNPFSC CFR Călători susține că angajații trăiesc cu nesiguranța zilei de mâine deoarece Guvernul nu a alocat companiei fondurile pe anul în curs. Previziunile liderului de sindicat Dragoș Tănase sunt sumbre. 

,,Am primit banii. Marți dimineața au intrat în cont la fiecare salariat CFR. Problema s-a rezolvat cu ajutorul presei, toate posturile au preluat comunicatul pe care l-am trimis și s-au alocat cele 10 milioane care ne lipseau. Prin mediatizare, ne-ați ajutat foarte tare. Politicienii s-au mișcat repede. Dar ne așteptăm ca luna viitoare să avem iarăși probleme pentru că bugetul societății încă nu este aprobat și noi suntem încă în construcția bugetului pe anul acesta. Deocamdată, suntem tot pe fondurile de anul trecut și ne așteptăm la probleme. Dar trăim cu speranța că le vom depăși. Nu avem o stare conflictuală majoră, a fost întârzierea asta de o zi. Noi ne așteptam încă de anul trecut. Din bugetul Ministerului au fost tăiați 650 de milioane și Ministerul a trebuit să reducă de la fiecare companie fonduri. Noi nu intenționăm oprirea lucrului, nu e în interesul nostru. Dar dacă se va ajunge într-un colaps financiar, unde întârzierile salariale vor fi pe o perioadă mai lungă, atunci oamenii nu mai pot fi ținuți în frâu și nu le mai poți da nicio explicație. Este posibil să se oprească lucrul așa cum s-a făcut și anul trecut la negocierea contractului colectiv de muncă”, a declarat pentru Ziar de Cluj președintele SNPFSC CFR Călători, Dragoș Tănase.

Colapsul financiar la care se așteaptă sindicatul ar putea afecta activitatea CFR Călători, pe toate planurile. Mai ales că serviciile CFR sunt deja la pământ. Care e de fapt cea mai mare problemă?

,,Noi am avut o problemă pentru că la începutul anului trecut, neavând buget aprobat, nu am putut semna un contract de servicii publice decât la începutul lunii aprilie. Prin acest contract, noi primeam subvenția de la stat pentru călătoria cetățeanului. Acum, acest contract nu produce efecte decât de la data semnării. Practic, CFR Călători nu a putut să primească subvenția pentru călătoriile efectuate pe lunile ianuarie, februarie și martie. CFR Călători nu a încasat această compensație pe cele trei luni. A mai venit și această tăiere care ne-a aruncat într-o gaură neagră din care acum vâslim haotic și încercăm să stăm la suprafață, cât vom reuși. Acuma bugetul pe anul 2018 al companiei, practic, nu există. Trăim din încasările pe care le facem. Și e o problemă majoră, care ori că este voită, ori că este de la alt nivel. Și nu poți primi nici împrumuturi bancare, nici nu poți accesa fonduri europene atâta timp cât societatea este pe pierdere. Noi avem probleme cu parcul de vagoane, că dvs. presa constatați – pe bună dreptate – că suntem cu un parc foarte îmbătrânit, condițiile nu mai sunt cele care ar trebui să fie. Parcul de locomotive are probleme. Și conducerea le avea în vedere cu un împrumut, ori dacă noi mergem pe pierdere nu o să mai putem accesa și va trebui iar să ne târâm ca râma pe uscat”, a subliniat Dragoș Tănase.

Ministerului Transporturilor are în prezent circa 12 000 de angajați, iar în timp ce liderii PSD se războiesc în ședințe, realitatea arde crunt la buzunare aceste suflete.

Adauga comentariu