Cele 19 stații ale metroului clujean vor fi două: Viitorului și Speranței!

Gheorghe Funar promitea tunel pe sub Feleac, pentru reducerea ambuteiajelor din trafic. L-a făcut, însă doar în campaniile electorale, așa cum va face, cel mai probabil, și Emil Boc metroul. Ce nu i-a ieșit însă lui Funar s-ar putea să îi iasă lui Boc, ce va realiza, în loc de metrou, tuneluri. Oricum tunelurile au fost o temă de campanie și a actualului primar, în primele mandate, nu pe sub Feleac, ci în primul mandat de la Primărie până la Regionala CFR, apoi din Centru până în Piața Mărăști. Cu peron, probabil, pe partea cu Hotelul Cristian. 

În șirul promisiunilor electorale fantasmagorice ale edililor Clujului a urmat trenul suspendat care ar fi legat, chipurile, Mănășturul de zona industrială a orașului. După monorail, a apărut ideea năstrușnică a metroului. Soluția problemelor de trafic ale orașului a fost întotdeauna una fantezistă, nu e de mirare că problemele s-au agravat într-atât încât acum primarul Boc ne îndeamnă să circulăm cu trotineta!

Aici s-a ajuns fiindcă Primăria a autorizat în ultimele decenii sute de blocuri între blocuri, pe străzi de case, fiindcă nu a lărgit suficiente străzi, nu a ridicat pasaje, noi poduri, centuri ș.a.m.d.

Pentru metroul salvator al lui Boc se pare însă că nu sunt bani suficienți, așa că, în final, ne vom alege cu ce ne-am ales și până acum: cu studii peste studii, plătite scump din banii publici, cu șantiere imense, cu trafic blocat și redirecționat și cu trotinete care pot fi închiriate la preț de taxi.

Ce s-a promis și la ce s-a ajuns: Adio metrou, bun venit tuneluri dacice!

Fiindcă în PNRR sunt prevăzute fonduri numai pentru tuneluri, nu și pentru restul infrastructurii de metrou, se pare că, în sfârșit, visurile lui Funar și-ale lui Boc vor deveni realitate, spre coșmarul clujenilor. 

Partea bună? Măcar ne vom cunoaște istoria subterană. Dacă pe cea recentă refuzăm să o înțelegem, repetând mereu la vot aceleași greșeli, măcar vom descoperi câteva vestigii arheologice. Și, după descărcarea de sarcină arheologică, dacă tunelurile se vor face în pantă, ele vor putea fi transformate în aqua park, cu bazine unde erau  proiectate gurile de metrou. Sau în bază de tratament, dacă tot e în subteranul Clujului numai sare.

Printr-o postare în grupul de Facebook Clujul Civic, Szakats Istvan rezumă foarte bine deznodământul probabil al metroului clujean:

„Clujeñe, după toate promisiunile politice pe care le-ai auzit, între care pe loc de samă, mantra-trombon "ultima lopată, în 2026", ai crezut tu vreo secundă că o să circuli cu metroul Napocan între două puncte oarecare A și B, în 2027? Ioi naiv ești. 

Ca să-ți scurtez agonia: n-o să circuli. Nici măcar în 2028. Poate în 2029, cu indulgență, între vreo două stații. Asta cu extrem noroc. Iar alea 19 stații? Făgerăbaurit. Aia poate în vreo 15 ani acolo. Mai realist, 20. 

După tot eroismul politic din gură, după gonflarea de la 14 la 19 stații, după gonflarea de la un miliard la 1..3-1.5 miliarde, în PNRR-ul depus cârtița ni s-a înmuiet substanțial. Ce zice în pdf? 

Că până în 2026 NICI NU MAI E PREVĂZUT să avem metrou. 

Până în 2026 tăt numai o să săpăm: tunele, și 9 stații. Și, atât. Da, atât. "Submăsura din PNRR vizează realizarea lucrărilor civile (structură de rezistență – Stații, Interstații – tuneluri, galerii, alte construcții) cu excepția lucrărilor de finisaj și automatizare" spune documentul.

Dar stai, poate totuși măcar o să circulăm prin ele - îți zici. Crezi tu asta? Că nici vorbă. Niciun țenti. De ce? Că în PNRR-ul depus, lucrări de cale nema. Instalații nema. Achiziție material rulant și semnalizare nema. Toate astea, conform PNRR, după PNRR. Din alți bani. Dacă o să mai fie. Că știți, banii depind de putere. Iar puterea e schimbătoare. Și vin alegeri. Că vin. 

Așa că, din păcate, la nevoia extrem de reală de mobilitate a clujeanului s-a răspuns cu lopețica și găletușa politică. Și puteam noi să facem un tramvai decent? Care ne recomandă și strategiile în vigoare? Puteam dară. Dar ne-am pus noi să facem? Nici vorbă. 

Așa că floreștene, o veste pentru tine: te-ai abonat la iadul tău în trafic. O să-ți blestemi zilele cu anii și deceniile înainte. Zilnic. Faci amu un plod? Până își face buletin, tot în trafic va crește. Alături de tine. 

Clujene, o veste și pentru tine: ai abonament la gropi, ambuteiaje, străzi închise, șantiere imense și camioane de mare tonaj peste tot, până în 2027. Dar, îți zici, o să merite, că la capăt o să ai metrou. Eeee, sfântă naivitate. Că n-o să ai. Poate un A și B acolo, prin 2029. Adică încă 8 ani.

Între timp, de circulat? Nici vorbă. O să fie mai rău ca acum și ca oricând. Ai cumva un copil la școală? O să-și facă și facultatea (poate în altă parte) și tot o să vadă metrou - în acea altă parte. 

Și stai că asta e abea proiectul depus. Că acum urmează o grămadă de jihaduri la Bruxelles, ca ăia să și aprobe jmekeria.

Iar acolo, s-ar putea să ni se mai înmoaie și mai tare și înmuierea înmuietă.

Iar cu ce rămâne la urmă, dă-i tată. Nu știu dacă festivalurile o să fie în stare să mascheze hărmălaia. Clujene în trafic, te simți trădat? 

Hai hai, că ne-am meritat unii pe alții. Mulțumim anticipat.”

Adauga comentariu