Cele 11 locuri de parcare pentru biciclete din noul Parking Hașdeu, motiv de dispută în dezbaterea privind închirierea locurilor din parking. Viceprimar Dan Tarcea: „Acu 5 ani aveam cu totul și cu totul altă viziune asupra... nu era așa apropiată de noi”

Dezbatere privind acordarea locurilor de parcare în noile parkinguri realizate de autorități au stârnit discuții în contradictoriu și au lăsat loc pentru propuneri. Astfel, consilierul local USRPLUS Radu Boloveschi a semnalat numărul extrem de limitat pentru biciclete în noile parkinguri, precum este cazul parcării supraetajate din Hașdeu, unde potrivit primarului Emil Boc lucrările s-au încheiat, iar acum se desfășoară etapa recepției. Prin urmare, în parkingul Hașdeu sunt disponibile doar 11 locuri de parcare pentru biciclete, în condițiile în care administrația locală și-a asumat drept politică verde, de descongestionare a traficului, susținerea mersului pe bicicletă, realizarea de piste pentru biciclete și descurajarea autovehiculelor în centrul municipiului Cluj-Napoca. Printre cei mai vocali susținători ai descurajării utilizării automobilelor în centrul orașului este chiar primarul Emil Boc, care s-a referit în repetate rânduri la studenții care vin în Cluj și care sunt îndemnați să-și lase mașinile acasă. 

CITEȘTE ȘIParkingul Hașdeu, finalizat cu întârziere. Boc: „Este în procedură de recepție”. Clujenii trebuie să mai aștepte până la repartizarea locurilor de parcare

Dezbaterea publică privind aprobarea Regulamentului pentru închirierea locurilor de parcare, garaje și copertine, aflate în administrarea Serviciului Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor s-a desfășurat luni, 25 ianuarie 2021, în regim on-line. 

În acest context, consilierul local USR Plus Radu Boloveschi a semnalat că în noul parking Hașdeu, la un număr de câteva sute de locuri dedicate autoturismelor sunt disponibile doar 11 locuri de parcare pentru biciclete. În acest caz nu poate fi vorba de descurajarea utilizării autovehiculelor de către studenți, ci exact contrariul: susținerea conceptului un student-o mașină

„De exemplu în parkingul Hașdeu care tocmai s-a dat în folosință, din câte am aflat sunt doar 11 locuri de biciclete la cca 300 de locuri pentru mașini. 

Ori, în condițiile în care dorim ca municipalitate să încurajăm transportul alternativ, ar fi oportun să amenajăm mult mai multe locuri de parcare pentru biciclete, 11 locuri, oricum, e foarte puțin. 

Știu declarațiile din acești ani au fost că ne dorim ca studenții să vină în Cluj, dar să-și lase mașinile acasă, de unde vin (declarațiile aparțin primarul Emil Boc - n.red.)

În momentul în care construim un parking, exact în Hașdeu, îi vom încuraja să vină cu mașinile în Cluj. Vor avea unde să parcheze și vor folosi mașinile în oraș, pentru că nu îi vom putea opri să le folosească. 

Ori, studenții ar adopta cel mai rapid transportul alternativ: biciclete, trotinete etc. 

Și sunt convins că mai multe locuri de parcare pentru biciclete ar fi foarte oportune în parkingul Hașdeu”, a declarat Radu Boloveschi. 

Acesta a susținut extinderea acestei inițiative și la celelalte parkinguri din oraș: mai multe locuri pentru bicilete. 

În plus, Boloveschi a sugerat ideea identificării și adoptării unui alt algoritm de distribuire a locurilor de parcare, în contextul în care sesizările cetățenilor vizează politica practicată de administrația locală clujeană care este ineficientă și inechitabilă: primul venit, primul servit. 

„Poate nu este cel mai eficient mod de a distribui locurile. Sunt familii tinere, cu copii, care ar avea nevoie de locuri de parcare, dar care sunt nevoiți să parcheze neregulamentar ori foarte departe de locul în care locuiesc. 

Și, evident, cei care deja au locuri de parcare, sunt avantajați”, a adăugat Radu Boloveschi. 

De altfel, consilierul USR Plus a abordat și tema mașinilor parcate neregulamentar, pe trotuare, pe Bdul Nicolae Titluescu, o situație „acceptată tacit” de autorități. 

Viceprimarul Dan Tarcea, care a prezidat debaterea publică on-line, a făcut căteva precizări prin care a evidențiat vechimea studiilor – de acum 5 ani – la Parkingul Hasdeu, moment la care Primăria avea o cu totul altă viziune asupra transportului alternativ, dar a adăugat că după recepția lucrărilor, parkingul Hasdeu va intra în proprietatea autorităților locale, context în care numărul de locuri pentru parcare biciletelor va fi majorat:

„Aș vrea să fac câteva precizări. 

La parkingul Hasdeu, într-adevăr, în această etapă, sunt prevăzute doar 11 locuri de parcare, pentru că studiul de fezabilitate pentru acest parking a fost făcut acu 5 ani. 

Acu 5 ani aveam cu totul și cu totul altă viziune asupra... să spun, nu era așa apropiată de noi numărul de biciclete. 

Dar aș vrea să vă spun că există posibilitatea de extindere a locurilor de parcare pentru biciclete. Și avem în vedere acest lucru după ce vom face recepția acestui parking”, a explicat viceprimarul Tarcea. 

Potrivit logicii viceprimarului Tarcea, studiile de fezabilitate pentru metrou – un proiect care se va extinde pe ani de zile, poate câteva zeci de ani, vor fi expirate, iar realitatea de peste 15-20 de ani nu va corespunde studiilor de fezabilitate din 2021. 

Prin urmare, să curgă studiile de fezabilitate, vechi și noi. 

„În celelalte parkinguri, mai recent începute, discutăm de 50-60 de locuri de parcare pentru biciclete într-un parking, și categoric, în Hadeu e nevoie de mai multe locuri de parcare pentru biciclete, pentru că discutăm de generația tânără”, a mai declarat Dan Tarcea. 

Prin urmare, amenajarea de noi locuri pentru parcarea bicicletelor în noul Parking Hașdeu, unde lucrările au fost încheiate cu întârziere, iar acum se desfășoară procedura de recepție, abia urmează.

Astfel, din păcate, lucrările nu s-au încheiat. 

„Deci avem în vedere acest aspect, dar îl vom putea face și îl vom putea extinde după ce vom prelua acest parking, pentru că altfel ar fi trebuit să modificăm studiul de fezabilitate, toate protocoalele pe care le avem încheiate cu Universitatea Babeș Bolyai, pentru că acolo discutăm de un parteneriat. 

De aceea, avem în vedere, dar după aceea, într-o etapă ulterioară, după ce vom prelua acest parking”, a susținut viceprimarul Dan Tarcea. 

Acesta a punctat faza „foarte avansată, inclusiv a PUZ-urilor” pentru parkingul de pe Trotușului, str Gh Dima, Parkingul Albac-Azuga. 

Dar și aceste proiecte esențiale vor fi „prioritizate”, potrivit lui Tarcea, din cauza bugetului limitat și a multiplelor proiecte.

Tarcea a susținut și necesitatea continuării procesului de demolare a garajelor. 

În cadrul dezbaterii online privind locurile de parcare din Cluj, care a avut loc în seara zilei de luni, 25 ianuarie, viceprimarul Tarcea a încercat să propună clarificarea modului în care se distribuie locurile de parcare din noile parkinguri, precum cel de pe str Primăverii 8, Mănăștur. 

Astfel, au fost propuse spre dezbatere termenii de „vecinătate”, „imediata apropiere”, „adiacent”.

„O mică modificare pe care o voi prezenta pe parcurs, vă propun să o facem în această etapă.

Am considerat că trebuie să modificăm acest termen în ceea ce privește „în apropierea” sau „adiacent” parkingului și vă propunem prin acest Regulament să clarificăm foarte clar ce înseamnă „în apropiere” și „adiacent”, a fost ideea susținută de viceprimarul Dan Tarcea. 

Regulamentul de exploatare a parkingurilor din cartierele municipiului Cluj-Napoca situate pe domeniul public poate fi consultat AICI. 

 

 

Adauga comentariu