Cel mai mare muzeu al aeronauticii din Romania se face la Cluj, cu inspiratie din Salzburg

Consiliul Judetean a aprobat la finalul anului trecut initierea demersurilor in vederea infiintarii Muzeului Aeronautic  al Transilvaniei in incinta Aeroportului International „Avram Iancu” Cluj. Initiativa le apartine membrilor Asociatiei Romane pentru Propaganda si Istoria Aviatiei (ARPIA), care, cu sprijinul CJ si din fonduri europene isi propun sa infiinteze un muzeu al aeronauticii pe modelul Hangarului 7 din Salzburg, Austria. Chiar daca demersurile sunt intr-o faza incipienta reprezentantii ARPIA sunt increzatori ca sectia exterioara a muzeului va fi gata cel tarziu pana la inceputul anului viitor, cand Cluj-Napoca va fi Capitala Europeana a Tineretului.

Am ajuns la concluzia ca acest muzeu este o necesitate pentru ca leaganul aviatiei romanesti este in Transilvania”, spune capitanul comandor de aviatie in retragere Laurentiu Buzenchi, presedintele ARPIA Cluj. Acesta subliniaza din start ca totul se va face cu transparenta maxima si fara interese ascunse din nicio parte.

“L-am numit Muzeul Aeronautic al Transilvaniei pentru ca dorim ca printre exponate sa se numere nu numai avioane si elicoptere, ci si o replica in marime naturala a rachetei lui Hermann Oberth si replici ale avioanelor lui Traian Vuia, a avionului Henri Coanda, dar si niste diorame in care reproducem ce face un controlor de trafic sau un operator de radar, cum dirijeaza spre tinta avionul vanator. Ne-am mai gandit si la rachete, inclusiv rachete care au asigurat securitatea tarii, artilerie antiaeriana, tunuri, mitraliere antiaeriene, aparatura de radar, centre de comanda, statii de radio pe care sa le expunem”, dezvaluie pilotul.

Ideea ARPIA a beneficiat de sprijinul Consiliului Judetean, iar muzeul infiintat urmeaza sa intre in subordinea institutiei. Muzeul ar urma sa fie cel mai mare de acest gen din Transilvania si chiar din Romania, spun cei din asociatie. Pana atunci, insa mai trebuie parcursi niste pasi.

“Initiativa le apartine unor oameni de suflet care au activat in domeniu. Proiectul este interesant, am transmis solicitarea la MapN pentru transferul unor piese pe care sa le expunem, acum asteptam hotararile de guvern. Planuim sa accesam fonduri europene pentru acest proiect”, a declarat Ioan Oleleu, vicepresedintele Consiliului Judetean Cluj.
“Nu putem sa infiintam muzeul pana nu avem patrimoniu initial. Am solicitat Ministerului Apararii, in cursul acestei saptamani va ajunge adresa acolo, sa ne ajute la crearea patrimoniului. Prin trecerea prin Hotarare de Guvern a exponatelor care sunt la dispozitie si care sunt scoase din uz, adica in loc sa fie taiate noi le facem exponate de muzeu, si care vor ramane in memoria colectiva, ne vom putea constitui patrimoniul necesar infiintarii”, a explicat Buzenchi.

Muzeul va fi amplasat in vecinatatea terminalului de plecari a Aeroportului International.

“Vom avea o sectie exterioara cu aeronave care se preteaza sa stea in exterior si o sectie interioara. Vizitand 45-50 de muzee pe internet mi-a ramas sufletul la Hangarul 7 din Salzburg, care m-a impresionat in mod deosebit si care as vrea sa fie sursa noastra de inspiratie pentru interior”, a subliniat presedintele ARPIA.

Acesta a facut si un calcul al posibililor vizitatori al muzeului si spune ca investitia ar putea fi amortizata in maxim sapte ani.

“La un milion de pasageri pe an, fiecare este asteptat de cel putin o persoana, doar 10% sa viziteze din cei doua milioane care tranziteaza,  sunt deja 200.000 de persoane. La o suma modica de 5 lei biletul de intrare inseamna un milion de lei pe an. Nu mai spun ca ar fi un pol de atractie pentru toata Transilvania. Investitia pentru partea exterioara s-ar putea amortiza in 5-7 ani, cladirea am face-o din fonduri europene”, arata Buzenchi.

Asociatia are si cateva idei pentru a strange fonduri din toata Transilvania, care sa usureze realizarea proiectului si sunt foarte optimisti in ceea ce priveste inaugurarea muzeului.

“Sectia exterioara, turnarea betonului si pregatirea a 7-8-10 exponate  mi-ar placea sa fie gata in 1 decembrie anul acesta, dar daca nu se poate, macar in ianuarie 2015 pemntru ca neaparat sectia exterioara trebuie deschisa cu prilejul Clujul capitala Europeana a Tineretului 2015. Nu trebuie sa renuntan la niciun efort pentru a atinge acest obiectiv. Pentru cladire e mai complicat, cu studii de fezabilitate, cu autorizatii, cu fonduri, dar cred ca in 2-4 ani am putea avea si cladirea, iar investitia se va amortiza in 5-7 ani”, a precizat Laurentiu Buzenchi.

ARPIA Cluj mai are de gand sa amplaseze un monument in onoarea transilvanenilor, care si-au pierdut viata in zbor, numit Escadrila din Ceruri. Acesta va fi amplasat tot in incinta Aeroportului si va consta intr-o aeronava IAR 93 pe un soclu inalt de cativa metri pe care se va grava numele celor pieriti.

Foto: en.wikipedia.org, www.salzburglive.com, www.holidaycheck.de, www.flyvans.com, www.airliners.net

Adauga comentariu