Ce „sport” mai practică șefii firmelor de taxi din Cluj-Napoca. Șoferii sunt obligați să își transforme mașina în panou publicitar, dar când vine vorba de plată nu se aleg cu nimic

Patronatele locale din firmele de taximetrie își dau mâna cu bucurie când e vorba de înțelegeri de piață care le aduc bani în plus. Șoferii de taxi reclamă faptul că sunt obligați, prin contract, să își transforme mașina în panou publicitar, iar banii care vin în urma contractelor de publicitate intră numai în contul dispeceratului. Șoferul nu primește niciun procent sau comision, chiar dacă face taximetrie cu mașina personală. Cum văd lucrurile șefii firmelor de taximetrie din Cluj-Napoca?

Patronii firmelor de taxi din Cluj-Napoca practică un “sport” comercial, pe care șoferii îl detestă cumplit. Pe lângă faptul că patronatul le încasează lunar taxa pentru dispecerat, care e prevăzută în contract, încasează și o căruță de bani din publicitatea de pe mașini; publicitate care e prevăzută în alt contract, în termeni ambigui.

Există și dispecerate care îl conving pe taximetrist să achite contractele de publicitate, aici fiind vorba de o altă poveste sau strategie comercială – menținerea firmei de taxi sub plafonul TVA. Patronatele se folosesc de taximetriști și în acest scop. Dar taximetriștii s-au săturat până peste cap și spun că sunt nedreptățiți pentru că nu primesc comision sau procent din publicitate.

Problema nu este faptul că mașina lor de taxi se transformă într-un “panou” publicitar, ci mârlănia patronatelor, orbite de strălucirea banului.
“Spațiul publicitar este prevăzut în caietul de sarcini și în contract, dar au inserat în contractele de dispecerizare tot felul de clauze abuzive. Dar ele nu sunt abuzive decât dacă sunt denunțate în instanță, fiind vorba de un contract comercial. De ce spun clauze abuzive? În contract scrie că publicitatea este obligatorie, dar e foarte ambiguu termenul. Publicitate la ce? Nu scrie nicăieri că dispeceratul trebuie să se angajeze la publicitate în numele meu, cât eu fac publicitatea, pe mașina mea. În contract nu scrie că plătesc sau primesc ceva. Eu nu primesc nimic”, a declarat Ioan Pugna, taximetrist și viepreședinte al  Asociației Taximetriștilor din Cluj. 

Ioan Pugna spune că este normal - într-o piață a transporturilor liberă - ca dispeceratul să încheie contractul de publicitate pentru toate mașinile, să își rețină un procent și restul banilor să îi împartă echitabil între colaboratori.

“Dacă fac publicitate pe mașina mea, plătită și întreținută de mine, mi se pare firesc și normal să fiu plătit pentru treaba asta. La dispecerate nu se întâmplă așa. Problema nu e că avem reclame pe mașini. Eu, la dispeceratul pe care îl deschid, mi se pare cinstit să fie plătit orice serviciu de publicitate. Închei un contract în valoare de X lei, din care îmi iau un comision și restul sumelor le împart la toate mașinile, le scad cheltuielile de dispecerat sau le dau sub o altă formă. Lucru care acum nu se întâmplă”, a explicat taximetristul. 

Taximetriștii spun că lucrurile stau așa de ani de zile și că s-au lăsat călcați peste drepturi, cei mai mulți din frică și lașitate. 
“Sunt obligați prin diverse măsuri de constrângere, mai mult sau mai puțin legale de a purta anumite sigle publicitare, în cadrul unor campanii publicitare făcute strict de dispecerate. Se face așa ceva pentru că noi am fost proști și ne-am lăsat călcați pe cap de atâta vreme. Ei au poziție de monopol și au înțelegeri”, a subliniat Ioan Pugna.

Cum văd lucrurile șefii dispeceratelor din Cluj-Napoca, care fac publicitate unor branduri sau companii cu profit de milioane de euro? Cum era de așteptat, patronatele nu au aceeași lentilă prin care să privească contractele de publicitate. Reprezentantul firmei de taxi Napoca neagă faptul că taximetriștii ar fi obligați să facă publicitate în mașini. Despre profit și alte chestiuni sensibile nu se arată dispus să vorbească. 

“Cine să îi oblige? Nu știu de unde aveți dumneavoastră informația asta. Păi, dacă este un partener între mine și o firmă de anvelope și acolo sunt niște condiții...Cum să îi oblige?!”, se pronunță patronul de dispecerat Viorel Souca.

 

Comentarii

Mircea

21.07.2017 19:33
Patronii de dispecerate deocamdata sunt protejati de lege prin faptul ca esti obligat sa apartii unuia dintre ele. Dar cum lumea este intr-o continua schimbare s-ar putea schimba si legea in sensul ca s-ar face un contract cu primaria de exemplu. Ar putea sa scrie simplu taxi Cluj-Napoca. Iar daca eu vreau sa lucrez doar cu aplicatii sa lucrez doar cu aplicatii si daca vreau sa iau comenzi si de la un dispecerat sa ii platesc o taxa lunara ca si acum dar repet asta numai daca vreau eu sa colaborez cu acel dispecerat nu sa fiu obligat ca si acum.

Gheorghe

22.07.2017 08:42

Minte cu nerusinare "piticu" , bate campii cu anvelopele, din moment ce pe masinile din dispeceratul sau (Napoca taxi) sunt reclame cu pizzeria-hotel "lucy star" al carui patron este tot el.

Adauga comentariu