Din oras

Ce li se mai pregateste motociclistilor clujeni: cursuri de conducere preventiva

Numarul mare de accidente in care sunt implicati motociclistii din tara noastra ar trebui sa dea de gandit. Doi studenti politehnisti din Cluj au pus la cale un proiect de start-up, Moto Skills Upgrade care isi propune sa ii invete pe acestia notiuni de conducere preventiva. Ar fi primul proiect de acest gen implementat la Cluj si al doilea din Romania. 

Ideea de start-up a fost inscrisa la GenieBeans Romania, eveniment a carui gala are loc in aceasta seara la Bistrita. De asemenea, studentii clujeni participa cu Moto Skills Upgrade si la Competitia Națională ”Compania Anului” 2015. 

Planul acesta de afaceri pentru scoala de conducere defensiva pentru motociclisti  a fost intocmit de Mihai Brumaru si de Lucian Badea. Amandoi sunt sudenti in anul III la Facultatea de Electronica si Telecomunicatii din cadrul Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN). Mihai este din Adjud, judetul Vrancea, iar Lucian este din Medias. 

„Lucian m-a tras de maneca sa participam la o competitie in timp ce eram la o cafenea. Profesoara noastra de la marketing ne-a spus de aceasta competitie de Junior Achievement Romania, Compania Anului. Colegul meu este motociclist si a identificat pe piata nevoia unei astfel de scoli, pentru ca moticiclistii nu au unde sa mearga sa isi faca niste cursuri de perfectionare dupa ce trec examenele moto. El stie despre ce este vorba si cui putem sa ii cerem sprijin, eu stiu sa aduc clientii si sa le iau banii, asa ca am inceput sa participam la diferite competitii cu aceasta idee de start-up. Acum cautam finantare din tot felul de surse pentru scoala pe care vrem sa o deschidem”, a declarat Mihai, pentru Ziar de Cluj. 

Concret, afacerea ar avea nevoie de 14.300 de euro, suma care ar acoperi tot ce inseamna o astfel de scoala. 

„Cursul de conducere inseamna o zi, probabil in weekend, pentru ca motociclistii sunt destul de ocupati in timpul saptamanii. Noi ii vizam pe cei care folosesc motorul si dau o oarecare atentie sigurantei in trafic. Nu pe cei care se urca pe motor si da-i pana iti sar timpanele, cu cat mai mare viteza. De exemplu, un client perfect perntru noi ar fi un dentist care merge cu motocicleta la serviciu. Noi ii urmarim pe ei, ii luam o zi, in weekend, le facem un curs teoretic de cateva ore dimineata, le dam o pauza de masa, le dam o masa si apoi ii luam cam cinci ore si ii bagam intr-un poligon, unde ii punem sa exerseze tot ce au invatat dimineata. Asta ar insemna franare de urgenta, tot felul de viraje, jaloane si manevre mai greu de facut si alte astfel de exercitii. Sunt exercitii standard de conducere defensiva. In mod normal, ar trebui ca ei le poata invata de pe Internet, dar ar fi o munca mult mai dificila. Asa, mult mai util sa platesti pe cineva sa te invete asta”, explica studentul. 

Cei doi studeni colaboreaza cu Team33 Cluj-Napoca, o echipa de motociclisti cu experienta, participa la Campionatul Roman de Motociclism Viteza de unde vor fi cooptati si instructorii care vor preda la scoala. 

Ce inseamna conducere defensiva?

„Nu e atat un stil de conducere de aparare, cat de prevenire a incidentelor in trafic, iar in momentul in care apar, motociclistii sa stie sa actioneze corect pentru a le evita. In trafic sunt importante doua aspecte: trebuie sa stii sa te feresti si sa stii sa feresti. Nu e suficient sa cunosti doar una. Majoritatea stiu doar sa fereasca pe altcineva, nu se gandesc ca poate aparea ceva din spate care le poate pune probleme”, a explicat Mihai. 

Problema principala care a dus la aceasta idee a fost numarul extraordinare de mare a motociclistilor implicati in accidente rutiere. 

„Ne-am interesat de tarile din Europa si am vazut ca modelelul acesta al cursurilor de conducere defensiva este implementat prin legislatie ca fiind obligatorii de urmat dupa ce iti iei permisul moto in Austria, Norvegia si Luxemburg. Numarul de accidente din 2003 pana in 2013 in aceste tari a scazut cu 30%”, explica studentul. 

Pretul pe care studentii vor sa il impuna este de 500 de lei pe curs. 

„Singura scoala de acest fel din Romania este la Bucuresti si costa 200 de euro. Noi vizam in principal zona Transilvaniei, cel putin in primul an dupa deschidere, iar asta ar insemna Clujul si judetele limitrofe”, a mai spus el. 

In Cluj sunt acum aproximativ 17.000 de motociclisti, potrivit datelor celor doi studenti. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *