Cât vor mai circula „hârburile” de tramvaie vechi? Sunt cinci ani de când Primăria a promis 12 tramvaie noi

Linia de tramvai a fost modernizată în 2012, dar cu toate acestea cele mai multe tramvaie aflate în circulație sunt vechi. Conducerea Primăriei Cluj-Napoca promite investiții în parcul auto al Companiei de Transport Public. Vor fi cumpărate inclusiv tramvaie. Deocamdată, doar patru tramvaie moderne circulă în oraș.

În urmă cu patru ani, a fost inaugurată linia de tramvai modernizată. Primăria Cluj-Napoca a investit 128 milioane lei din fonduri europene pentru repararea liniei de tramvai. În ciuda investiției masive în infrastructură, mare parte din tramvaiele care circulă acum în oraș sunt de generație veche. Călătorii sunt scuturați până în măduva oaselor în mijloacele de transport vechi, ca să nu mai luăm în calcul zgomotul produs de acestea. O călătorie din Mănăștur până în capătul bulevardului Muncii se poate solda cu dureri de cap din cauza trepidațiilor din tramvaiele vechi.

În 2012, în perioada campaniei electorale a lui Emil Boc, primarul interimar de la acea dată, Radu Moisin anunța că vor fi cumpărate 12 tramvaie moderne. Vorbele nu s-au concretizat în fapte și clujenii au fost doar aburiți cu promisiuni electorale îndeplinite pe sfert. Din cele 12 tramvaie promise, au fost cumpărate doar patru. În 2017, la cinci ani de la promisiunile lui Radu Moisin, în parcul auto al Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca sunt aceleași patru tramvaie mov. Nimeni din Primărie nu a mai suflat vreo vorbă de celelalte tramvaie care ar fi trebuit cumpărate ca să se ajungă la cele 12 promise de Moisin.

Anul acesta, Boc a anunțat la un post de radio local că parcul auto al CTP Cluj-Napoca va fi înnoit și vor fi cumpărate inclusiv tramvaie noi. Șase garnituri de tramvaie vor fi achiziționate.

“În 2017, avem în plan introducerea în circulație a opt noi troleibuze și achiziția publică a altor mijloace de transport în comun, precum 50 de autobuze, șase garnituri de tramvaie și zece autobuze electrice din fonduri diverse. De asemenea, menținerea gratuității la transportul în comun pentru pensionari și elevi, inclusiv acordarea burselor pentru elevi”, a declarat primarul Emil Boc.

De ce nu au fost cumpărate din 2012 până acum alte tramvaie noi? Lipsă de fonduri, dezinteres? Nu este clar. Ceea ce este cert e faptul că în 2013, reprezentanții Biroului Mass-Media declarau că în contractul cu firma poloneză PESA pentru achiziționarea tramvaielor mov scria că numărul maxim de tramvaie care poate fi cumpărat este 12. Nu era precizat niciunde numărul minim, așa că Moisin a jonglat cu vorbele doar ca să iasă cum trebuie campania electorală. Contractul cu PESA a fost valabil un an, iar după expirarea acestuia, reprezentanții Primăriei afirmau că nu mai pot fi achiziționate tramvaie pe vechiul contract, iar despre alte achiziții nimeni nu știa nimic.

Firma PESA din Polonia a fost în vizorul DNA în anul 2013, fiind cercetată pentru încălcarea prevederilor din caietul de sarcini din cadrul licitației pentru achiziționarea de tramvaie. DNA a intrat pe fir în urma unei plângeri penale depusă de Astra Vagoane Călători, participantă la licitație, firmă care a pierdut în fața polonezilor de la PESA.

Ce dotări au tramvaiele mov

Fiecare tramvai mov are 44 de locuri pe scaune și 298 de locuri în picioare. Consumul tramvaiului este de 0.47 kilowatti/oră/tonă/kilometru – mai puțin cu 50% decât garniturile vechi. Compania PESA a oferit la licitație 6 ani garanție pentru fiecare garnitură de tramvai - în perioada de garanție întreținerea și service-ul tramvaielor este asigurat de PESA.

Există dotări wi-fi care permit utilizarea conexiunii de internet pentru călători. Acest sistem permite și legăturile de comunicare dintre vatman și centrul de comandă. Tramvaiul poate fi comandat și din spate prin panoul de comanda amplasat în capătul garniturii - fără a fi nevoie ca vatmanul să se mute din față în spate. Întreaga caroserie este formată din piese detașabile, lucru care permite înlocuirea numai a pieselor care se vor avaria în trafic, economisind timp și bani pentru întreținerea tramvaiului. Valoarea unei granituri este de 6,4 milioane de lei fără TVA.

Comentarii

Sergiu

25.02.2017 13:36

Sa nu uitam si de autobuzele electrice, licitatii anulate si pierderi de vreme...Sau de troleibuzele noi aduse de la Astra Vagoane Calatori cu zeci de probleme, pot enumera daca e cazul.De cand au venit saptamanal este tractat la garaj macar unul,iar recordul pe care l-am vazut eu a fost de 3 troleibuze noi tractate la garaj intr-o zi.

Tram

25.02.2017 16:51
Raspunsul e simplu si tine de...spaga. S-a incercat aducerea unor tramvaie fabricate de Astra Arad (Vagoane), dar PESA s-a incapatanat sa ofere un pret mic, asa ca s-au achizitionat 4 tramvaie. Acum, se incearca atribuirea contractului tot catre Astra Arad. La fel e si cu autobuzele electrice. In conditiile in care e nevoie de troleibuze si tramvaie noi, achizitionarea autobuzelor electrice e costisitoare si inutila si se incearca tot un contract dedicat cu firma din Arad (ce doreste sa se extinda pe piata autobuzelor cu baterii). Dupa cum stiti, contractul a fost atribuit initial tot firmei aradene, doar ca....Blidar inca nu a reusit sa construiasca nici macar un astfel de autobuz!!!

phantom

27.02.2017 11:19

mai sunt 10 autobuze electrice cu bani elvetieni...nici alea nu e in stare neag sa le aduca??  de povestile lui neag ne-am saturat de mult..minciuni si abureli

Adauga comentariu