In vizor

Cât plătește Primăria pentru curent, din banii publici ai tuturor, pentru ca cei care au mașini electrice să și le încarce gratuit

Ziar de Cluj a solicitat Primăriei Cluj-Napoca să ne informeze cât plătește municipalitatea pentru curentul consumat la stațiile pe care le administrează, pentru încărcarea mașinilor electrice. Am cerut să ni se comunice  sumele lunare plătite, defalcat pentru ultimele 12 luni, dar și cât plătesc șoferii la stațiile de încărcare administrate de Primărie, care a fost tariful perceput în ultimele 12 luni.

„Stațiile de încărcare administrate de Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor oferă posibilitatea încărcării autoturismelor în regim gratuit, singură taxă aplicată este taxa de parcare, în confomitate cu  HCL 776/2021, zona tarifară (1 sau 2), în funcție de strada unde este amplasată stația de încărcare”, ne-au transmis reprezentanții Serviciului Parcări din cadrul Primăriei.

Așadar, posesorii de autoturisme electrice și le încarcă gratuit în stațiile administrate de Primărie, plătind doar parcarea. Cum cineva trebuie să plătească totuși și factura de electricitate, aceasta rămâne în sarcina bugetului public, adică este achitată din banii noștri, ai tuturor. Și vorbim despre facturi consistente:

Prețul energiei, în continuă majorare, dar și apetitul în creștere al șoferilor clujeni pentru achiziționarea mașinilor electrice, plus lansarea programului „Rabla Plus 2022” pentru cumpărarea de mașini electrice ar putea crește substanțial sumele plătite de Primărie, din bugetul public, pentru ca șoferii de electrice să își încarce mașinile gratuit.

Se poate observa, în tabelul de mai sus, cum costurile s-au dublat, pentru stațiile de încărcare din Piața Unirii și din Bună Ziua (zona HomeGarden), cum s-au triplat, pentru stația din zona Vitacom, în decembrie 2021, față de luna ianuarie a anului trecut.

Practic, cei care își permit să își cumpere mașini electrice (deloc ieftine) primesc de la municipalitate curent pe gratis, iar ceilalți, care nu își permit, plătesc 7 lei benzina pentru a își alimenta vechile lor cazare, plus taxe și impozite, din care se achită și curentul, din ce în ce mai scump, consumat pentru stațiile de încărcare electrice.

Anul trecut, facturile pentru curentul consumat de stațiile administrate de Primăria Cluj-Napoca au fost în valoare de: 35 834 lei – stația din Piața Unirii; 25 809 lei – stația din Parkingul Moților nr. 1-3; 28 208 – stația din zona HomeGarden, Bună Ziua; 33 785 lei – stația din zona Vitacom, Bună Ziua; 54 175 lei – stația de pe strada Fabricii de Zahăr; 26 844 lei – stația de încărcare de pe Molnar Piuariu; 2 643 – stațiile de încărcare de pe Cardinal Iuliu Hossu (factura este doar pentru luna decembrie); 2 487 – stațiile de încărcare de pe strada Tipografiei (factura pentru decembrie).

În total, curentul consumat în stațiile de încărcare pentru autoturisme electrice aflate în administrarea Primăriei a costat, anul trecut, 209 788,95 lei. 42 427 euro, la cursul valutar BNR de astăzi.

Cu aceste sume, Primăria ar fi putut oferi servicii sociale mai consistente, oricum prin Programul „Alimente” oferă doar 100-200 de lei pe an celor cu adevărat în nevoie. Ori, ar fi putut cumpăra o garsonieră de 11 mp, la prețul pieței, pentru o persoană nevoiașă. Ar fi putut face orice altceva, însă municipalitatea a preferat să le plătească curentul celor care și-ar fi permis să își încarce pe bani mașinile, fiindcă altfel nu și-ar fi permis să le achiziționeze.

Noile politici liberalo-ecologiste ale Clujului se traduc, în termeni practici, în: „Celui ce are (mașină electrică) i se va da (curent gratuit), iar celui ce n-are i se va lua (impozit pentru plata curentului).”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *