Cat de multe grasimi, cat de multe zaharuri

Preferate pentru energia pe care o favorizeaza, alimentele din grupa grasimilor si zaharurilor contin foarte putine substante nutritive. Chair si asa, nu trebuie sa ne gandim doar la faptul ca grasimile sunt in totatlitate “rele”. Exista si grasimi “bune”, ce constituie un factor important in mentinerea sanatatii organismului.

 

De ce sunt bune grasimile?

 

Spre deosebire de proteine si de carbohidrati, care aproape nu se stocheaza, grasimile servesc drept depozit de energie si sunt substante hranitoare foarte importante. Dar o dieta bogata in grasimi creste nivelul colesterolului in sange, ceea ce implica si un risc cardiac.

 

Grasimile se clasifica in saturate si nesaturate. Cele saturate sunt, in general, in stare solida la temperatura camerei si provin, de obicei, de la animale. Astfel, acest tip de grasimi poate fi gasit in untura de porc, unt, margarina, branza, lapte si, bineinteles, in orice produs care le contine – prajituri, placinte, ciocolata, biscuiti si produse de patiserie.

 

De aceea, pentru a va mentine santatosi, ar trebui sa urmati sfatul nutritionistilor: cu cat mancati mai putine astfel de grasimi, cu atat mai bine, deoarece un aport mare de grasimi saturate mareste riscul unor boli de inima.

 

Grasimile nesaturate sunt de obicei in stare lichida si provin din surse vegetale. Ele reprezinta alternativa sanatoasa la grasimile saturate si sunt continute de uleiurile vegetale, cum ar fi cel de susan, de floarea soarelui, soia si masline.

 

Pe langa ca reprezinta o sursa de energie, grasimile mai sunt bune organismului uman pentru ca:

 

-    au rolul de a transporta vitaminele A, D, E si K in intregul organism;
-    constituie un amortizor pentru organele interne;
-    dau un gust mult mai placut mancarii;
-    contin acizi grasi esentiali, care au un rol benefic in protejarea inimii si a sistemului imunitar.

 

Zaharurile

 

Ca si grasimile, zaharurile reprezinta si ele o sursa  de energie si au, de asemenea, o reputatie nu prea buna in lumea medicala. Numite si carbohidrati sau glucide, zaharurile constituie baza structural si energetica necesara organismului pentru a-si indeplini numeroase functii vitale. Compusi din carbon, hidrogen si oxigen, zaharurile sunt simple si complexe; cele simple au gust dulce si sunt rapid digerate si absorbite in organism, iar cele complexe au absorbtie lenta, nu au gust dulce si nu se dizolva. Zaharurile se gasesc in aproape toate alimentele de origine vegetala si in unele alimente de origine animala.

 

De ce sunt necesare? Sunt sursa cea mai importanta si indispensabila pentru organism: 1 g de zaharuri furnizeaza cca 4 kcal. Protejeaza proteinele, surse importante de energie si sunt indispensabile pentru functionarea globulelor rosii, a celulelor musculare si a celor nervoase. Unele zaharuri imbunatatesc functionarea mucoasei intestinale, regleaza functionarea intestinului si favorizeaza eliminarea substantelor toxice.

 

 

Beneficiile consumului de dulciuri, jeleuri, ciocolata, inghetata, prajituri este evident unul psihologic. Pentru ca au gust deosebit, ne simtim bine si rasfatati atunci cand le consumam. Pentru sanatatea noastra insa, cel mai bine ar fi sa le consumam doar ca un rasfat ocazional si sa nu abuzam. De ce? Dulciurile actioneaza “mana in mana” cu grasimile. Ganditi-va doar la prajituri si ciocolata care, pe langa zaharuri, contin si grasimi saturate. De asemena, dulciurile consumate in exces va ataca dintii, provocand carii care, netratate, duc la probleme mai complicate ale danturii.

 

Cat de mult este permis?

 

Pentru a va mentine sanatatea, cantitatea de grasimi nu trebuie sa depaseasca 35 % din dieta dvs. la femei, este echivalentul a 76 g de grasimi pe zi, iar, la barbati, maximum 100 g. Intr-o alimentatie echilibrata zaharurile sau carbohidratii trebuie sa constituie peste 55 % din cota calorica zilnica. Pentru o persoana adulta acest procent reprezinta aproximativ 300 g. Alimentele prea rafinate, ori imbogatite cu zaharoza sau glucoza (prajituri, bomboane, bauturi zaharoase etc.) furnizeaza numai energie sub forma de “calorii goale”, fiind lipsite de nutrienti.

 

Ideal ar fi sa consumati doar ocazional produse bogate in zaharuri. Iata cateva sfaturi pentru o dieta sanatoasa:

 

-    preferati o gustare din fructe proaspete sau uscate decat biscuiti si ciocolata.
-    Renuntati la carnea prajita in ulei si optati mai degraba pentru un gratar sau gril;
-    incercati sa beti lapte degresat cu mai putine grasimi;
-    consumati mai putina margarina si alegeti, in schimb, uleiurile vegetale, cel mai indicat fiind cel de masline.


.ro

Foto: www.sxc.hu

Adauga comentariu