Din oras

Cat costa “gratuitatea” bicicletelor europene: pentru 12 ore de plimbare prin oras, platesti 80 de lei!

Sa te plimbi pe una dintre cele 540 de biciclete care vor fi puse la dispozitia clujenilor prin proiectul european Bike Sharing nu e nicidecum gratis, asa cum s-a anuntat in perioada de implementare a proiectului. Gratuita e prima ora, dupa care platesti. Daca vrei sa inchiriezi timp de 12 ore o bicicleta, platesti 80 de lei. Daca, dupa 12 ore, nu returnezi bicicleta, platesti o amenda de 100 de lei, iar daca o furi sau dispare in timp ce este inchiriata, platesti o amenda de 650 de lei. Regulamentul de utilizare a bicicletelor europene, aflat in dezbatere publica pana in 25 august, prevede faptul ca un utilizator poate inchiria o singura bicicleta, in baza unui card emis de primarie.

Regulamentul aflat in consultare publica arata modul in care clujenii vor putea inchiria bicicletele europene, puse la dispozitie de primaria clujeana in proiectul Bike Sharing. In acest moment, sistemul este in perioada de proba, iar institutia cauta o suta de voluntari care sa testeze modul de functionare al acestuia.

De fiecare data cand a venit vorba de acest proiect finantat din fonduri europene, autoritatile au marsat pe ideea ca locuitorii Clujului se vor putea plimba gratuit cu una din cele 540 de biciclete. Regulamentul arata, insa, contrariul: doar prima ora este gratuita, iar pentru restul esti nevoit sa platesti.

Clujenii vor ajunge sa plateasca, astfel, 80 de lei pentru 12 ore de plimbat pe bicicleta, sau 30 de lei pentru sase ore. Sunt prevazute si amenzi: daca utilizatorul nu va returna bicicleta dupa 12 ore, va fi sanctionat cu 100 de lei.

“Pentru nereturnarea bicicletei in cel mult 12 ore de la expirarea duratei maxime (ora 24.00 din ziua inchirierii) se aplica o penalitate in valoare de 100 lei si se vor sesiza organele de cercetare”, se arata in regulament.

“In cazul in care organele competente au retinut in sarcina utilizatorului presupunerea rezonabila privind intentia acestuia de a sustrage echipamentul, cardul emis pe numele utilizatorului va fi anulat si, pentru o perioada de un an de zile, utilizatorului i se va refuza emiterea unui nou card. Dupa expirarea acestei perioade si conditionat de achitarea unei sanctiuni penalizatoare de 650 lei, utilizatorului i se poate emite un nou card”, este o alta regula impusa de primarie.

Bicicletele vor putea fi inchiriate in baza unui card, emis de primaria clujeana, iar minorii sub 14 ani nu vor avea acces la sistem. Tot pe acest card se vor putea incarca si anumite sume de bani, pentru cei care vor dori sa se plimbe mai mult de o ora pe bicicleta.

Documentul mai prevede faptul ca un utilizator poate inchiria o singura bicicleta si numai dupa zece minute de la returnare poate accesa, din nou, serviciul.

“In cazul in care se constata disparitia echipamentului, se va stabili carui utilizator ii apartine responsabilitatea, iar acesta va trebui sa achite o sanctiune penalizatoare de 650 lei reprezentand contravaloarea pretului total de achizitie al bicicletei”, mai spune regulamentul, care poate fi consultat aici.

Bicicletele din proiectul Bike Sharing ar fi trebuit sa circule pe traseele din Cluj-Napoca, Apahida si Floresti inca din august 2013, insa termenul de finalizare a proiectului a fost amanat de mai multe ori. Initial, firma care a castigat licitatia, Viacor Engineering, avea ca termen de contract luna august 2013 pentru a termina cei 14 kilometri de piste si a pune in functiune cele 540 de biciclete, inchiriate gratuit in baza unor carduri.

In final, reteaua pe care Primaria ar trebui sa o realizeze implica 14 kilometri de piste pe traseul Floresti-Cluj-Apahida, amenajarea a 50 de statii self-service – 43 in Cluj-Napoca si restul in Apahida si Floresti – si dotarea lor cu cele 540 de biciclete.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *