Casian Popa, clujeanul ce te inițiază în cultura băuturilor: "Trebuie să înveți să bei fain, alcoolul leagă prietenii”

Casian Popa e ,,Snoblesse Oblige”, iar ,,Snoblesse Oblige” e Casian Popa. Dar ce e ,,Snoblesse Oblige”? E expresia personalității unui clujean simpatic, pasionat de cultura băuturilor și de cultură în general, de istorie și de artă, ce consideră că orice act de cunoaștere interculturală pornește de la cultul și cultura mâncării și a băuturii, ca liant între oameni și între civilizații. Casian Popa e un artist al vinului, al whisky-ului, al berii și-al coniacului, e un ambasador fervent al artei de a fi consumator, vorbindu-ți ca un vin spumant, grăbit și efervescent, despre pasiunea sa - matură, ca un vin vechi, de soi nobil.

Și fiindcă un vin bun merita gustat alături de prieteni, amicii lui Casian l-au convins să împărtășească tot ceea ce știe pe un blog, ce tinde să devină comunitate: snoblesse.ro, o platformă prin care Casian încearcă să inițieze publicul interesat în cultura băuturii, să creeze o masă critică de consumatori educați, care să pună presiune prin standardele lor înalte pe industria HoReCa, ce astfel ar fi obligată să crească nivelul serviciilor oferite.

Alcoolul este pentru Casian Popa un liant social, un deschizător de drumuri interumane, interculturale, iar prin blogul său încearcă să dezvolte o comunitate de ,,snobili”, de oameni care știu ce înseamnă băutura și care astfel pretind anumite standarde minimale de cultură și de respect și în localurile pe care le frecventează:

,,Snoblesse oblige e până la urmă o chestie din-asta, care arată: sunt connoisseur, mă străduiesc, nu pot accepta să fiu tratat mai prost decât merit, pentru că știu care e valoarea serviciului.”

,,S”-ul  din fața lui noblesse vine de la ”snobish”, cultura snobilor, căreia Casian i-a dat conotația de ,,persoană care pretinde un anumit nivel de respect, îl și oferă, dar nu face concesii acolo unde nu e cazul”, iar ,,snoblesse oblige” înseamnă faptul că ,,nobilitatea sau statutul social superior te obligă sau te fac mult mai responsabil față de cei din jur care nu au  aceleași posibilități ca și tine, și atunci tu dai mai departe societății ceea ce știi, fără să fii arogant.”

Iar Casian e departe de a fi arogant. Ce îl reprezintă e personalitatea spumantă ca o șampanie, cultura matură ca un vin vechi, eleganța și rafinamentul ca elemente definitorii, înnăscute, neafectate, cu care nu încearcă să epateze, pe care încearcă mai degrabă să le dilueze, printr-un stil mereu prietenos, cald și apropiat. Casian Popa e un om autentic, pasionat și entuziast, ce te ajută prin blogul său să îți însușești o cultură a băuturilor cu care poți impresiona pe oricine, în orice mediu de consum te-ai afla.

E clujean la a treia generație, un ”melting pot” de etnii dintre cele mai diverse

Casian e clujean de vreo 3 generații, iar în venele sale curge un sânge multietnic și multicultural, ce nu putea da naștere decât unei personalități deosebit de originale, de autentice:

,,Când spui clujean, la mine e un «melting pot», din partea tatălui suntem nemți, elvețieni, polonezi evrei maghiarizați, iar din partea mamei sunt un pic oriental, probabil armean.

La mine, când spui român, da, eu gândesc românește, visez încă românește. Câteodată visez în italiană, chiar dacă nu sunt italian. Prima dată când m-am simțit ca acasă a fost când m-am dus în Italia, și sentimentul ăsta nu l-am avut decât la reîntoarcerea în Italia.”

Un arheolog romantic ce a descoperit în facultate cultura vinului

Casian a urmat la Liceul Eminescu studii clasice, greacă-latină și arheologie și a făcut și un an de postliceală de topografie și cadastru funciar:

,,M-a ajutat enorm, și chiar am fost eminent. Dacă terminam făceam bani. Acuma colegii mei de la postliceală sunt cu banii, eu sunt cu știința.”

Părinții săi și-ar fi dorit ca fiul să urmeze Dreptul, însă Casian, în ultimul an de liceu, a frecventat tribunalul pentru a își alege o carieră în cunoștință de cauză și, văzând procesele și cum se administrează justiția, și-a dat seama că nu i-ar plăcea să lucreze în domeniu. Așa că i-a fraierit pe ai săi că dă la Drept, și a dat la filosofie:

,,Prima facultate la care am dat a fost filosofia, din fericire nu am intrat – nu am înțeles că criteriul de admitere la facultate era să înveți pe de rost manualele, mie  mi-a căzut libertatea și m-am apucat să scriu un eseu despre libertate, dar, cum nu a fost ca în manual, am picat.

De-aia am zis că eu, când o să ajung, o să schimb sistemul ăsta de admitere, și acum e alt sistem tâmpit, ăsta cu dosare.”

A intrat însă, din fericire, la Facultatea de Istorie, unde s-a specializat pe istorie veche și arheologie, iar licența și-a făcut-o pe paleocreștinism:

,,Eu de fapt sunt arheolog, asta m-a salvat: legătura cu pământul, cu oamenii - trebuie să vorbești cu fiecare pe limba lui, lucrezi cu localnicii.”

Legătura cu oamenii l-a marcat încă din copilărie, pentru că familia sa era frecventată de pictori, de oameni de cultură, de prieteni intelectuali, ce au contribuit la formarea sa. Tatăl l-a învățat și chestii tehnice, și și-ar fi dorit ca fiul să urmeze chiar și această cale, însă microbul tehnic nu s-a putut prinde pe fondul său boem:

,,Când te prinde morbul ăla romantic al arheologiei, când vezi ruine, toată atmosfera, nu vine unul să îți spună de bormașină. Am învățat cu tatăl meu chestii tehnice, dar nu era pasiunea mea, nu am prins drag. Știu și acuma, dar nu mă fascinează.”

În perioada facultății, Casian a călătorit cu burse de studiu sau de cercetare în mai multe țări, descoperindu-și în Italia adevărata sa patrie, de suflet. A stat și în Sicilia, și la Roma, și după 4 luni de zile, se simțea deja cvasi-italian:

,,Am avut două iubite calabrese. «Îți lipsește cetățenia!», îmi spuneau ei. Stând contaminat de mediul italian, asta m-a format. Acolo la fiecare masă beai un pahar de vin.

Pasiunea pentru vin am dobândit-o în familie, însă s-a manifestat la modul serios în timpul facultății. Impulsul fundamental a venit în timpul studiilor în Italia și ulterior, în perioada studiilor doctorale, am reușit să descopăr noi orizonturi: vinurile din Franța, Austria, Germania, Spania, cele din «Lumea Nouă», coniacul, berea germană, belgiană și britanică, și whisky-ul.”

80% din istoria noastră sunt ,,falseuri” și restul de 20% sunt bâlbâieli

Teza sa de doctorat e una atipică și originală, ce demistifică istoria înnegurată de falsificare a poporului român, subiectul fiind formarea poporului român, reflectată în manualele de istorie, sau proiecția ,,manualistică” a istoriei, a genezei românilor:

,,Am arătat de fapt că 80% din istoria noastră sunt falseuri și restul de 20% sunt bâlbâieli. Noi nu știm cine suntem, nu avem omogenitate, mitul carpato-danubiano-pontic este un mit făcut la sfârșit de secol XIX, apoi repetat o sută și ceva de ani și a devenit adevăr, dar de fapt mitul Daciei e poveste, fiindcă Dacia și Geția nu sunt două chestii suprapuse, dacii și cu geții nu sunt același popor, sunt niște veri.”

Cultura vinului a descoperit-o și prin contactul cu mediul diplomatic

Casian a lucrat și în administrația UBB la Centrul de Cooperări Internaționale, unde se ocupa de acorduri instituționale, având contacte cu ambasadori, rectori, profesori din zone și cu experiențe diferite, de la fiecare învățând lucruri practice, ,,pe care nu ți le predă nimeni”:

,,Atunci practic am început să cunosc și lumea diplomatică, și în mediul diplomatic sunt niște rigori de protocol, și atunci am început să cunosc și cultura vinului și gastronomia. Eram în 2001, în anul I de masterat, și eu până atunci eram consumator foarte ponderat, mai ales de vin.”

În perioada studiilor doctorale a început cu adevărat pasiunea sa pentru cultura băuturilor, fiind expus la diferite medii culturale europene, ajungând chiar și în Azerbaidjan, la Academia Diplomatică, și în Georgia. După ce a cunoscut mediul diplomatic, Casian conchide ca majoritatea problemelor legate de percepția României sunt datorate oamenilor care reprezintă țara, încă foarte mulți dintre diplomații și reprezentanții noștri fiind insuficient pregătiți:

,,Ce leagă orice oameni de pe globul ăsta, orice cultură, sunt chestiile comune: mâncarea, băutura, chestiile astea bazale, și atunci astea sunt subiecte de la care poți porni orice conversație, și așa începi să înveți trăsăturile, chestiile de viață, niște caracteristici de comportament, atitudini, pornind de la asta începi să înveți rafinamentul fiecărei culturi. Descoperi de fapt niște treburi pe care noi le-am adaptat la nevoile noastre de pârliți, și așa înțelegi de fapt istoria culturală.”

Astfel, Casian a acumulat o vastă cultură generală, cultura băuturilor fiind însă cea mai aproape de sufletul său. În toți acești ani a fost constant încurajat de către prieteni și apropiați să-și valorifice toate aceste cunoștințe. 

snoblesse.ro - comunitatea consumatorilor ,,snobili”

Ideea de a scrie review-uri și recomandări despre produse are vreo șapte ani, dar studiile, celelalte proiecte de viață și diferitele responsabilități nu i-au permis să colaboreze cu diferitele publicații de profil. Șansa a venit odată cu soluțiile tehnice mult mai facile oferite de platformele de blogging.

Decizia fundamentală însă a fost luată anul trecut, când, într-o primăvară, într-un cerc de prieteni ,,tehnici” și ,,artiști”, a făcut câteva mici demonstrații practice legate de cultura vinului și o degustare de whisky. Imediat, unul dintre prieteni l-a rugat să scrie un draft de scenariu pentru un rol de sommelier dintr-o piesă de teatru. La scurt timp, un altul i-a propus să se ocupe de partea tehnică a unui blog, de postări și de filmările inițiale. De asemenea, un alt prieten filolog s-a oferit să se ocupe de design. Rămânea doar să se gândească la un nume cu impact, care să reflecte filosofia proiectului. 

Astfel, proiectul de blog video (vlog) a prins contur. Ideea era ca acest vlog să se ocupe de cele patru categorii de băuturi cu nobilă tradiție (vin, coniac, whisky și bere), care să fie abordate pornind chiar de la noțiunile de bază.

Ceea ce particularizează acest proiect este faptul că se adresează mai ales consumatorilor din categoriile entry și middle-class, dar și barmanilor/ospătarilor din industria HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele). Formatul este acela al scurtelor clipuri, însoțite de texte sintetice, relevante, despre diferitele băuturi. Ideea fundamentală a acestui proiect este aceea de a aborda majoritatea absolută a băuturilor existente pe piața românească și de a le prezenta într-o manieră accesibilă, însă cu informații relevante și la zi și, foarte important, în limba română. 

De asemenea, un alt obiectiv este acela de a contura un limbaj funcțional pentru consumatorii amatori sau pasionați, care doresc să înțeleagă mai multe despre această cultură fascinantă. O altă particularitate este că acest blog își propune creșterea calității serviciilor din mediul HoReCa și constituirea de comunități de clienți informați și responsabili, deschiși către diferitele băuturi tot mai accesibile buzunarului românilor: 

,,Iată de ce am constituit «Clubul amatorilor de whisky», prima comunitate virtuală de acest fel în limba română și care propune membrilor și prietenilor degustări de whisky pe diferite teme, în diferitele localuri. 

De altfel, suntem primii care au organizat o degustare profesionistă de whisky la Cluj și primii care organizează o degustare de whisky canadian sau de whiskey irlandez. Practic, cu excepția Bucureștiului, suntem singurii care propun astfel de proiecte.

De asemenea, sub egida «Evenimentele Snoblesse», vom organiza atât degustări de bere, cât și degustări de brandy/ coniac. Toate acestea au fost gândite pentru a fi lansate înainte de 2015, când Clujul a devenit Capitală Culturală Europeană a Tineretului, cultura barului fiind un element fundamental pentru succesul și vizibilitatea comunității noastre. 

În mare, singurul lucru pe care poți să îl faci e să te plimbi în centrul Clujului, să bei ceva și să te uiți la gagici, și atunci, dacă vine chelnerul și îți trântește berea, nu e ok, și de-asta voiam să pun presiune pe mediul HoReCa. De asemenea, dacă cineva se angajează la un bar, fără cunoștințe, poate învăța din filmele mele.

Practic, proiectul nostru acoperă un gol existent pe piața românească, din care lipseau surse de informații relevante, credibile, accesibile la nivel de limbaj și livrate într-o manieră video. Sper ca acest proiect să crească împreună cu comunitatea consumatorilor «snobili», generând un efect de contagiune, astfel încât să se vorbească tot mai des despre consumatorul român în termeni  laudativi, ca despre persoane manierate și educate. ”

,,De aici începe cultura, rafinamentul: mâncarea, băutura, și apoi restul vine”

Blogul lui Casian are adresabilitate națională și a avut o primire foarte bună încă de la început, conținând informații utile, el povestind despre lucruri fundamentale, într-un limbaj simplu, accesibil. Targetul său final e cel de a ridica nivelul de cultură, Casian considerând că tocmai lipsa acestei culturi ne face marginali în raport cu vecinii noștri, cu ungurii sau cu sârbii:

,,Noi de-asta suntem marginali în raport cu ei, că nu știm să mâncăm și să bem, care sunt chestii fundamentale în public; nu știm să ne comportăm, și educația de aici începe, de aici începe cultura, rafinamentul: mâncarea, băutura, și apoi restul vine.”

Publicul său țintă e reprezentat de generația care știe să utilizeze internetul și care ,,înțelege unele chestii”, sau vrea să afle mai multe. Acum Casian are pe pagina de Facebook o comunitate de peste 1000 de oameni, de ambasadori snoblesse, o comunitate care crește constant, de persoane ,,care au cât de cât habar, și pun întrebări pertinente, au remarci hazlii”, fapt care îl determină pe creatorului proiectului să fie tot mai implicat în activitatea sa.

Casian Popa mai intenționează să realizeze și o mapare, un profil al consumatorului din România, încercând să îi cunoască mai bine pe consumatorii români, să le înțeleagă obiceiurile, proiect până acum fără precedent.

,,Trebuie să înveți să bei fain, alcoolul leagă prietenii”

Casian consideră a fi foarte importantă funcțiunea socială a alcoolului:

,,Alcoolul e un liant social: «mi-a picat bine, mă, nu mai trebuie să mai beau!» Ești relaxat, nu ești stresat, nu trebuie să termini o sticlă neapărat. Trebuie să înveți să bei fain, că e mai interesant așa, alcoolul leagă prietenii; eu, de exemplu, am cunoscut o lume atât de diversă prin intermediul degustărilor de vin, că nu pot să cred!”

În ceea ce privește responsabilitatea socială, Casian îi sfătuiește pe consumatori să își cunoască limitele: până unde e plăcere și o chestie socială, și de unde începe viciul. Asta ține de control și e important ,,să cunoști tu alcoolul, decât să te cunoască el pe tine prea bine, că atunci e nasol dacă devii addicted”.

În momentul în care va avea un grup suficient de larg de  oameni interesați, Casian intenționează să treacă la ”next level”, să facă un club al cunoscătorilor. Își dorește să dezvolte o adevărată mișcare de emulație care să ridice într-un final industria HoReCa la un nivel cel puțin acceptabil, și asta corelat cu industria ospitalității, care poate să aducă României servicii importante:

,,Și asta e o problemă, noi nu știm să ne comportăm civilizat, sau mai avem multe de învățat și în industria asta.”

Casian consideră drept fundamentală igiena și grija față de client, definind ospătăria bine făcută drept o artă, prin intermediul căreia, ,,dacă știi să o faci și îți place, poți să ajungi sus”.

El dedică blogului său acum cel puțin 2-3 ore pe zi, plus resursele financiare necesare, acest proiect nefiind gândit în termeni de profit, ci de pasiune intensă, ce îl ține mereu în priză:

,,Nu m-am gândit în termenii că îmi va fi o meserie, dar în timpul liber eu cu asta mă ocup, și te ține în priză, asta e partea faină: întotdeauna te ține în priză, niciodată nu știi totul, te obligă să nu te blazezi, să nu te plafonezi.”

Adauga comentariu