Care sunt punctele slabe ale turismului clujean

Echipa de lucru compusa din Cristina Bolog de la Facultatea de Geografie, Valentin Toader de la Facultatea de Business a Universitatii Babes-Bolyai si Adrian Bradea  managerul unei agentii de turism a intocmit strategia turistica a municipiului Cluj-Napoca pentru perioada 2014-2020. Documentul scoate la iveala cele mai mari neajunsuri ale turismului clujean, lipsuri care ii descurajeaza pe straini sa viziteze Clujul sau sa petreaca mai mult de cateva zile aici.

Printre punctele slabe sesizate de echipa se numara si infochioscurile nefunctionale, problema sesizata de nenumarate ori atat de presa, cat si de cetateni. Amplasate pentru prima data in 2007, cele cinci infochioscuri, care au costat 200.000 de lei, nu au fost functionale pana in 2009. Asta deoarece UTI Systems a amplasat un lot de infochioscuri cu probleme de software. Primaria le-a mai dat o sansa, iar cei de la UTI au inlocuit infochioscuile cu unele mai performante care, de fiecare data cand se ia curentul, trebuie repornite manual, cand si daca cineva sesizeaza municipalitatea.

In cele din urma Primaria a capitulat in fata problemelor si a declarat investitia pierduta: "Din pacate proiectul s-a dovedit ca nu este suficient de rezistent in calea vandalizarilor repetate la care a fost supus. Din punctul nostru de vedere numarul interventiilor este mult prea mare. In principiu vom retrage de pe domeniul public aceste infochioscuri", a declarat Oana Buzatu, purtatorul de cuvant al Primariei pentru Ziua de Cluj in vara.

Draft-ul strategiei de turism pentru urmatorii sapte ani mai atrage atentia asupra obiectivelor turistice insuficient valorificate sau blocate “sub controlul administratiei publice cu privire la orar si investitii in orientarea spre turism “. De asemenea lipsa unor spatii in zona centrala pentru ca autobuzele sa poata debarca si imbarca turistii, dar si a unor centre de informare turistica in punctele de intrare in oras, precum gara, autogara si aeroport reprezinta un mare minus in domeniul turistic.

“Inexistenta unor locuri din care turistii sa poata achizitiona suveniruri (produse traditionale nu a unor  pseudo produse si inexistenta unor trasee turistice care sa integreze diferite tipuri de activitati (de  exemplu: vizitarea unor obiective turistice cu realizarea unor activitati in aer liber sau  cele  legate de gastronomia locala) si nivelul redus  de implicare participativa a comunitatii in cunoasterea, constientizarea si  promovarea unitara a identitatii turistice a orasului”, sunt alte probleme semnalate de echipa.

Strategia propusa vine si cu posibile rezolvari pentru neajunsurile semnalate. Se propune infiintarea unui department “de implementare a strategiilor si monitorizare in turism in cadrul Primariei”, care sa administreze o platforma electronica prin care sa permita interconectarea tuturor actorilor din turismul clujean. De asemenea se propune crearea unui ghid audio disponibil in limba romana precum si in mai multe limbi de circulatie internationala (cel putin engleza, franceza, germana, spaniola, italiana si maghiara), pe care turistii sa il poata inchiria sub forma de aparate de la Centrul de Informare Turistica.

“Cluj-Napoca Tourism Friendly City are ca scop sa vina in intâmpinarea nevoilor si imbunatatirea experientei turistilor din orasul nostru prin: reinfiintarea parcarilor pentru autocare, imbunatatirea semnalizarii turistice, infochioscuri functionabile/panouri de informare turistica, transport in comun, meniuri in cel putin o limba de circulatie internationala, materiale informative complete si diversificate etc.”, se mai arata in strategie.

Documentul final, care sa cuprinda toate domeniile si care va trasa directiile de dezvoltare a municipiului pentru urmatorii sapte ani este estimat sa fie finalizat pana in luna martie.

Comentarii

Capitala Europe...

16.01.2014 18:01

[...] Necesitatea unui astfel de ghid este subliniata in propunerea de strategie de turism pentru perioada 2014-2020, dar care vine cu o varianta mult mai greoaie : se propune crearea unui ghid audio disponibil in mai multe limbi de circulatie internationala, pe care turistii sa il poata inchiria sub forma de aparate de la Centrul de Informare Turistica. [...]

Sabin

14.01.2014 17:18

Am propus Primariei inca din luna Septembrie 2013 Platforma Discover Cluj care face parte dintr-un proiect mai amplu care urmeaza sa fie implementat la nivel National cat si in comunitatea Europeana, Platforma Discover Europe ofera gratuit tuturor turistilor, un ghid complet optimizat pentru telefoanele mobile, accesibil de pe panourile informationale montate in fata obiectivelor turistice sau in puncte cheie ale zonelor turistice. Un mod original si inovator, unde vei descoperi toate informatiile solicitate.

Din din pacate de atunci avem tot felul de discutii si promisiuni din partea reprezentantilor primarie insa nu arata ca ar avea un interes foarte mare pentru implementarea acestui proiect.

Va invit pe toti sa vizitati aceasta platforma pe site-ul: http://discover-europe.eu

Edelacluj

14.01.2014 15:25

Asta cu infochioscurile ca subiect important în strategia de dezvoltare a turismului local chiar e bună ! Ar fi fost mai interesant să aflăm care ar fi principalele motive pentru care un turist din Europa ar sta,baremi, o zi în Cluj. Poate întocmitorii strategiei ştiu unde pot să mănânc nişte sarmale adevărate ( nu din resturi de piei,zgârciuri, grăsime şi oarece puţină carne), o tochitură clasică, sau şi mai banal unde s-a putut bea un must cu pastramă de batal, în toamna aceasta în Cluj? Turism însemna valorificarea unor branduri specifice Clujului. Însemna ghete Clujeana, însemna sana băută la Dorna şi Mioriţa, însemna bere Ursus Cluj, însemna Clujul muzical, Clujul cu Filarmonică, cu două orchestre de operă, cu două corpuri de balet, cu două orchestre penru operă, cu trei ansambluri de cor başca Ansamblul Mărţişorul şi încă multe alte orchestre de muzică clasică sau populară. O strategie trebuia gândită să valorifice toate acestea, să depăşească formulele cu Grădina Botnică, Clujul medical şi universitar. Scoţând din calcul pe cei ce vin, dintotdeuna, pentru Grădina Botanică, Clinici sau sunt studenţi, pentru ce ar veni ca turist în Cluj un elveţian, un austriac, neamţ, ceh, etc. Că italienii veneau pentru turism sexual se ştie În rest ?

Protonic

14.01.2014 12:16

Dupa parerea mea Cel mai slab punct este slaba promovare.
Clujul este unul din cele mai interesante orase din lume si ar merita o promovare mai buna, inclusiv prin fonduri europene.

ionel

12.01.2014 18:16

Nici nu ma obosesc sa citesc articolul, dar parerea mea este:
Care sunt punctele slabe ale turismului clujean: NU EXISTA!
Scurt si la subiect, fara parturi.

Echipa de lucru...

12.01.2014 21:10

Si sa nu uitam, ultima recomandare este sa va schimbati primarul si echipa lui !

Adauga comentariu