In vizor

Care sunt consecințele scumpirii carburanților la Cluj

Scumpirea carburanților, care intră în vigoare de vineri, 15 septembrie, nu afectează activitatea transportatorilor profesioniști locali. Cei mai mari consumatori clujeni alimentează din țările vecine și sunt hotărâți să se alinieze în continuare acestui trend, caracteristic zonei de vest a țării. Economiștii clujeni spun că majorarea accizelor le va pune bețe-n roate firmelor mici de transport și persoanelor fizice care nu au posibilitatea să alimenteze în altă țară europeană.

Prețul benzinei și al motorinei s-a majorat cu peste 10 bani, însă transportatorii din județul Cluj sunt privilegiați. Nu vor fi afectați la fel ca cei din estul țării, arată reprezentanții clujeni ai Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România. Firmele mari de transport din Cluj lucrează pe comunitate și nu alimentează de câțiva ani în țară.

O dată cu scumpirea carburanților, care are loc în două etape, la nivel național transportatorii se împart în două tabere. Unii vor alimenta afară dacă sunt aproape de graniță și au curse externe, alții vor suporta în țară pierderile aferente. La Cluj, nu se schimbă nimic. Marii consumatori au deja acces ușor la carburanții din țările vecine – precum Ungaria – și nu se vor alege cu găuri în buget.

”Am discutat acest aspect cu câteva firme de transport. Unii au zis că vor alimenta în continuare din România, alții oricum alimentau în străinătate. Am senzația că depinde foarte mult de zona țării. Transportatorii din partea de est vor alimenta probabil din țară. Cei care sunt pe partea de vest alimentau de cele mai multe ori din străinătate, mai ales că fac foarte multe curse comunitare. Cei care au 200-300 de mașini lucrează doar în comunitate, știu firme. Eu nu cred că impactul scumpirii va fi atât de mare pentru transportatori”, a precizat Marian Coste, reprezentantul local al UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România).

Cei care au de suferit sunt cetățenii care lucrează în Cluj și se deplasează cu mașina și firmele de transport local. Economiștii clujeni dau vina pe proasta gestionare a bugetului de stat, care a dus la scumpirea carburanților, și spun că, întotdeauna când au loc scumpiri, omul de rând e vizat.

”Politica de majorare a accizelor și de supraccizare este de așa natură încât să-i îndemne pe transportatorii români să plătească TVA-ul și accizele în Ungaria. Politicienii se gândesc că dacă majorează taxele vor intra mai mulți bani la buget fără să-și dea seama că oamenii nu sunt niște ființe inerte, oamenii reacționează la schimbarea fiscalității. Cei care sunt legați de glie, de exemplu taximetriștii din Cluj, nu pot să se ducă să alimenteze afară. Este un sistem care stoarce, un principiu de management românesc: tot pe calul care trage, se dă cu biciul. Este o strategie în care se cheltuie mai mult decât este normal, dar la un moment dat banii se termină. Și lăsăm moștenire copiilor noștri datorii. Acuma, după ce s-a cheltuit de la buget fără măsură, se taxează direct și indirect în așa fel încât să mai amânăm scadența crizei”, a declarat Radu Nechita, economist.

Majorarea accizelor are loc în două etape: cu 0,16 lei/litru din 15 septembrie, și cu încă 0,16 lei/litru începând cu 15 octombrie 2017.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *