Boc vrea să cheltuie 5.5 milioane de euro pentru autobuze fără șofer

Primăria Cluj-Napoca a lansat licitația pentru achiziționarea autoubuzelor autonome electrice. Potrivit anunțului de pe SEAP, valoarea contractului este de 27.349.280 lei. Primăria intenționează să achiziționeze două tipuri de autovehicule, iar numărul autobuzelor achiziționate va fi de minim 2 și maxim 14. 

„Autovehiculele autonome își guvernează deplasarea pe baza unui algoritm software ce primește datele necesare pentru a lua decizii de la seturi de senzori al căror rol este acela de a substituii factorul uman, a cărui decizii pot fi influențate de factori perturbatori, de oboseală, de mediu, de stres”, se menționează în caietul de sarcini. 

Beneficiile potențiale pentru transportul în municipiul Cluj-Napoca sunt următoarele:

  • Transport în zone de interes prin utilizarea autovehiculelor autonome în special în zonele istorice, respectiv în zone cu acces dificil.
  • Transport pe rute speciale prin utilizarea autovehiculelor autonome pentru transport în cadrul unor evenimente sportive, culturale și educaționale.
  • Transport pe timp de noapte. Avantajele potențiale pentru fluxul de trafic al transportului urban de persoane în municipiul Cluj-Napoca sunt următoarele:  Corelarea deplasării autovehiculelor autonome cu componenta de semaforizare.
  • Flexibilitate majoră în regim de utilizări speciale.
  • Capacitate de comunicare cu infrastructura smart a municipiului Cluj-Napoca.
  • Rulare cu maxim de eficiență energetică, respectiv poluare locală zero.
  • Rulare pe culoare de liber acces.
  • Rulare în regim de viteză constantă.
  • Rulare cu atenție orientată spre pasageri dar și spre ceilalți participanți la trafic

Autovehiculele autonome vor avea o capacitate de transport de minim 12 persoane din care minim 9 persoane pe scaune. Caroseria va fi de tip autoportantă cu un design modern, futurist, specific pentru clasa de autovehiculele din care acestea fac parte. Caroseria va fi prevăzută cu minim o ușă de acces cu funcționare automată pentru pasageri situată pe partea dreaptă, cu câte 2 foi de ușă.

Autovehiculul autonom va fi un autovehicul cu deplasare uni sau bidirecțională (autovehiculul autonom se va putea deplasa în ambele direcții fără să fie nevoie să întoarcă). 

Viteza de exploatare va fi limitată la 25 km/h pentru autovehiculul Level 3, sau superior, respectiv la 40 km/h pentru autovehiculul Level 4 sau superior.

Potrivit caietului de sarcini, autobuzele vor avea și personal de însoțire care va putea să intervină în cazul unei defecțiuni. 

Sistemul de conducere autonom se va dezactiva automat la solicitarea personalului de însoțiere/operare. La dezactivarea sistemului autonom autovehiculul va putea fi manevrat din compartimentul pentru pasageri de către personalul de însoțire/operare prin intermediul unui dispozitiv mobil de control.

Sistemul de conducere autonom trebuie să recunoască și să respecte marcajele rutiere, indicatoarele rutiere și celelalte reguli din trafic (regulile de prioritate în intersecții fără indicatoare, sau regulile de deplasare în regim de sens giratoriu). În orice moment, în caz de urgență sau necesitate personalul de monitorizare/operare sau însoțire/operare trebuie să poată dezactiva sistemul de conducere autonom și să poată opri în siguranță autovehiculul autonom, permițând în mod automat evacuarea pasagerilor în situația în care este necesar.

Acesta este genul de proiect care dă bine în poze și care încearcă să transmită că la Cluj-Napoca transportul în comun este la un nivel atât de ridicat că doar autobuzele autonome lipseau. Noi am fi primii care am semnala acest lucru, însă la Cluj-Napoca sistemul de ticketing dă rateuri des, POS-urile din autobuze nu mai eliberează chitanțe, dar primarul consideră că se poate trece la următorul nivel, respectiv autobuzele fără șofer. Și toate astea în condițiile în care încă sunt cartiere deservite de o singură linie de transport în comun, legăturile dintre cartiere încă sunt deficitare, iar în zona metropolitană încă sunt folosite autobuze second hand. 

 

Adauga comentariu