Boc se laudă că primele autobuze electrice pentru transportul public vor circula de anul viitor pe străzile oraşului. Noi suspectăm o licitație cu cântec și demonstrăm de ce

În 2013, primarul Clujului, Emil Boc, se lăuda că va introduce, în premieră pentru România, autobuze electrice pentru promovarea unui transport public ecologic şi nepoluant. Iată că, după patru ani, Primaria Cluj-Napoca ne anunță pe pagina oficială de FB a primarului Emișl Boc că a finalizat licitația privind cumpărarea a 30 de autobuze electrice.

“Azi am semnat acordul cadru privind achizitionarea a 30 de autobuze electrice.

Primele 11 autobuze electrice vor fi livrate, potrivit contractului, in maxim 9 luni de la semnarea contractului subsecvent (cel tarziu martie 2018). Banii pentru aceste 11 autobuze provin din fonduri elvetiene (85%) si buget local (15%). Urmatoarele 19 autobuze urmeaza sa fie achizitionate din fonduri locale si europene.

Autobuzele au o capacitate de 78 de locuri, dotate cu wi-fi, camere video, aer conditionat si platforma joasa pentru persoane cu dizabilitati.

Autobuzele au o garantie de 5 ani, costurile de mentenanta si piese de schimb fiind asigurate de firma castigatoare, Solaris. De asemenea, autobuzele au o autonomie de 105 km si vor fi incarcate in 13 statii lente si rapide. Incarcarea lenta dureaza 6 ore, iar cea rapida 10 minute.

Pretul unui autobuz electric este de aproximativ 500.000 euro.

Dorim pe aceasta cale sa oferim clujenilor un transport de calitate, modern, european, ecologic, nepoluant si sa crestem numarul autobuzelor in vederea incurajarii utilizarii transportului in comun.”

Deci câștigătorul este Solaris, taman firma care săptămâna trecută a contestat licitația câștigată de Mercedes pentru achiziționarea de către CTP a 50 de autobuze scurte Euro 6. Reamintim faptul că Solaris, alături de BMC și Isuzu, s-a adresat Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, acuzând Compania de Transport Public că a organizat licitația de pe o zi pe alta. Isuzu nici măcar nu a apucat să depună vreo ofertă, iar în faza evaluării tehnice şi economico-financiare, a fost descalificată compania BMC România. Astfel, în finala licitației au intrat Mercedes şi Solaris, însă, în etapa a doua a evaluării ofertei, s-a constatat că polonezii de la Solaris nu au respectat cerințele din caietul de sarcini, compania fiind, de asemenea, descalificată.

Și iată cum nouă ne cam pute contestația făcută de Solaris ca fiind un mijloc de presiune pus pe administrația locală care pierde bani frumoși pe licitații contestate și răs-contestate. Așa că mai dăm și noi la unii câte 500 de mii de euro pe utilaj la licitații care n-au fost făcute de pe o zi pe alta. Poate aflăm și noi când s-a făcut caietul de sarcini, când s-au depus ofertele șamd, că de pe “Goagăl” avem informații cam trunchiate.

Ultima ne zice că depunerea ofertelor pentru licitaţie a avut loc în 1 iulie 2016, iar în data de 4 iulie 2016 o comisie a primăriei a deschis ofertele şi a descoperit că există patru firme interesate: polonezii de la Solaris Bus&Coach, Anadolu Automobil Rom SRL - reprezentanta pentru România a companiei SOR Libchavy Cehia, Revicom Oil din Bucureşti şi Astra Vagoane Călători SA Arad - partenera CTP într-un alt contract prin care vor fi aduse 20 de troleibuze la Cluj (primul a sosit la începutul lunii iunie 2016). În secţiunea de evaluare a licitaţiei, în termenul limită, s-a înscris doar oferta celor de la Astra Vagoane Călători SA Arad. Însă aceasta a fost declarată neconformă de către comisia de evaluare. "În oferta făcută, vehiculul nu avea omologare totală. Ce înseamnă autobuz electric? Să înlocuieşti motorul electric cu baterii. Şi aici era problema. Astra avea toate celelalte aspecte omologate, mai puţin înlocuirea motorul", a explicat Neag la vremea respectivă. În consecinţă, licitaţia va fi reluată. Caietul de sarcini va fi retrimis la ANRP pentru verificare, în termen de 10 zile lucrătoare urmând să fie consemnate recomandări suplimentare sau clarificări. Urmează publicarea licitaţiei pe SEAP. "Anunţul de licitaţie ar urma să intre undeva între 15-25 august 2016. Luna octombrie ar urma să ne prindă cu noi oferte. Sperăm ca acum să avem parte de mai multe firme interesate de acest proiect. Cel mai repede, Clujul ar putea să aibă autobuze electrice în vara anului 2017", a conchis directorul CTP.

Și iată că a venit vara.

Numai că avem o mare nelămurire: conform unei informații publice, termen limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare (pentru reluarea licitației din 2016 – n.red.) a fost 27 martie 2017, ora 16.00. Iar ofertele cică au fost deschise în data de 21 aprilie, ora 18.00.

“În ceea ce priveşte licitaţia pentru autobuze electrice, există toate şansele ca în această lună să se încheie contractul pentru achiziţionarea a 30 de autobuze electrice în valoare de 71 milioane lei, fonduri provenite din programul elveţin. Vom avea în premieră în Cluj-Napoca autobuze electrice. Se va încheia contractul şi vom vedea atunci termenul de livrare”, ne zicea Emil Boc în 4 mai 2017 – la cam multe zile de la data de 21 aprilie ora 18.00, data la care se deschiseseră chipurile ofertele.

Tot cu ocazia aceea aflam că costul unui autobuz variază între 300.000 şi 500.000 de euro. A variat până s-a oprit la 500.000. Asta deși, conform lui Emil Boc: “S­a preferat varianta de autobuz cu mai puţine baterii, care să nu reducă din numărul de locuri pentru călători”.

Deci? Cine ne poate lămuri ce anume s-a întâmplat în intervalul dintre 21 aprilie orele 18.00 și data stelară de azi când primarul ne-a fericit pe FB cu anunțul câștigător?

Până atunci vă lăsăm să citiși o cronicăa a unui eșec repetat în licitații publicat de floteauto.ro în februarie 2017.

“Fie că este vorba despre o licitație electorală, care are ca scop îmbunătățirea imaginii regiei de transport sau Primăriei din Cluj-Napoca, licitația pentru achiziția a 30 de autobuze electrice intră, din nou, în sfera ridicolului. Dacă la licitațiile precedente au refuzat orice fel de clarificări care ar fi acoperit greșelile din caietul de sarcini, acum au început cu precizări de ordinul ridicolului, cerând, spre exemplu, “acumulatori de ultimă generație cu litiu”. Asta în condițiile în care există și alte soluții mai eficiente și, oricum, tehnologia acumulatorilor a mai evoluat de la elemenții Li-Ion. Bine, cel puțin, că n-au cerut acumulatori cu plumb.

Tototadă, printre cerințele stipulate de Cluj, se numără numărul de locuri pe scaune (minim 27) și cele în picioare (minim 70) rezultând o capacitate totală de minim 97+1 locuri. Autonomia solicitată este de minim 70 de kilometri și timpul de încărcare lentă a autobuzelor să fie de maxim 6 ore (dar fără să precizeze de la ce procentaj al bateriilor!).

În solicitările de clarificare depuse de alte companii importatoare de autobuze electrice, autoritatea contractantă a dat răspunsuri destul de clare prin care se precizează că nu vor accepta cam nimic. În mod ironic reufuză și soluții mai avansate decât cele solicitate. Teoretic, acelea vor trebui acceptate. Dar, întru-cât la ora actuală este greu de precizat care dintre tehnologii este mai avansată (este vorba despre construcția acumulatorilor), nu acceptă alte soluții.

O altă cerință strictă este numărul de uși, dispunerea și dimensiunea acestora. Astfel, autobuzul va trebui să aibă minim 12 metri, minim trei uși duble cu o deschidere de minim 1200 mm. Un vehicul cu caracteristici destul de asemănătoare este produs de compania poloneză Solaris, care a și livrat un număr de vehicule turbodiesel la Cluj-Napoca. Doar că, există încă o problemă: capacitatea de transport călători + masa proprie a vehiculului nu are voie (conform regulamentelor în vigoare) să depășească 18 tone. Iar, cum autobuzele electrice sunt ceva mai grele decât cele turbodiesel, este greu de crezut că vor găsi vreun vehicul care să se încadreze în cerințele autorității contractante. Deci, dragi clujeni, nici anul acesta nu veți avea autobuze electrice.

P.S. Iar cerințele pentru stațiile de încărcare sunt ridicole, solicitându-se tensiune de încărcare de 400 de volți în condițiile în care standardele internaționale sunt la 380 de volți.

Știm că pe organele abilitate are să le doară în bască, dar noi ne facem datoria să semnalăm că avem de-a face, din punctul nostru de vedere, cu o licitație cu dedicație.

Vom reveni.

Comentarii

unu

12.07.2017 15:46
Din cate stiu eu tensiune pentru receptori trifzati est ede 400 V si pentru monofazati de 230 V, intradevar inainte au fost 380 V, respectiv 220 V. Ca sa fiu si eu carcotas :)

Adauga comentariu