In vizor

Biletele la ordin ingroapa Aeroportul International "Avram Iancu" Cluj

Aeroportul are bilete la ordin de 5 milioane lei pana la sfarsitul lunii august si bilete la ordin in circuit bancar la tert de aproape 3 milioane de lei. Acest lucru ar putea duce la blocarea conturilor si la insolventa  pe legea 85/2014. Cine castiga in urma prejudiciului de imagine? Raspunsul specialistilor in domeniu:  Aeroportul Targu Mures si Aeroportul din Budapesta.

Comisia de dialog s-a reunit la Prefectura Cluj pentru a discuta situatia ingrijoratoare a angajatilor de la Aeroportul International Avram Iancu Cluj si pentru a se gasi o solutie. Dupa ce ieri au iesit in strada timp de 2 ore peste 200 de angajati ai Aeroportului in semn de protest fata de refuzul executivului clujean de a semna contractul de garantare, astazi, la sediul Prefecturii, a fost prezenta si ministrul Aurelia Cristea. La intrunire au stat la aceeasi masa reprezentantii conducerii Aeroportului, cei ai Consiliului Judetean. Restantele la plata ale Aeroportului sunt de pe 30 iunie.

Sindicalistii au tinut sa mentioneze inca de la inceput ca masura iesirii in strada a angajatilor Aeroportului “Avram Iancu Cluj” a venit ca urmare a faptului ca adresele transmise de catre acestia la Guvern, Consiliu Judetean si Ministerul de resort nu au avut niciun raspuns.

“Noi am facut dovada disponibilitatii pentru dialog, iar faptul ca s-a ajuns la aceste manifestari de protest nu este decat un raspuns al salariatilor fata de lipsa de dialog de care au dat dovada oficialitatile. Nimeni nu ne-a dat nici un raspuns. Nici o reactie de nicaieri. De aceea am ajuns sa recurgem la alte metode care sunt conform legii si care nu impieteaza cu nimic desfasurarea activitatii”, a afirmat Gabriel Ene, presedintele Federatiei Sindicatelor Aeroportuare din Romania.

Reprezentantii salariatilor Aeroportului au solicitat in repetate randuri Consiliului Judetean sa isi respecte promisiunile asumate prin hotararea 28 ianuarie 2011, modificata cu HCJ.229 din 2013, prin care se asigura finantarea investitiilor de la buget. Ulterior, pentru ca mai erau si alte investitii in judet, nu s-a mai putut acorda suma de 80 de mil de lei Aeroportului Cluj. Pentru investitii au primit doar  30 de milioane de lei, diferenta de 50 de milioane urmau sa fie asigurati fie din venituri propii fie prin obtinerea unui credit.

La sedinta din 30 ianuarie 2014 a Consiliului Judetean apare un proiect de hotarare privind aprobarea garantarii de catre CJ a imprumutului pentru cele 50 de milioane. In urma sedintei s-a decis garantarea acestui credit si imputerniceste presedintele sa semneze in numele, si pentru judetul Cluj. Pe baza hotararii din ianuarie Aeroportul Cluj a organizat licitatie pentru linia de credit, licitatia fiind castigata de CEC Bank. Dupa adjudecarea licitatiei CEC Bank, Aeroportul si Consiliul Judetean au semnat un contract de imprumut, urmand ca  ulterior  CEC Bank si Consiliu Judetean sa semneze un alt contract de garantare a creditului. Pana aici totul a fost perfect. Dar nimeni nu a mai semnat garantarea creditului.    

Angajatii Aeroportului considera ca daca planeaza vreo suspiciune asupra modului de desfasurare a investitiei si nu asupra corectitudinii sau legalitatii acordarii acestui credit, nu exista niciun motiv sa nu se semneze garantarea creditului, tinand cont de faptul ca lucrarile au fost finalizate, receptionate iar Autoritatea Aeronautica si-a dat “OK-ul”.

“O institutie nu poate fi blocata.Daca Horea Uioreanu este arestat bugetul CJ merge mai departe. Din punctul nostru de vedere este foarte simplu: CJ sa asigure etapizat, de la buget, sumele necesare pe termenele scadente pana la sfarsitul anului, sau sa dea drumul la HCJ 19 din 30 ianuarie 2014 prin care se garanteaza imprumutul”, a declarat in cadrul sedintei Gabriel Ene.

Angela Suta liderul de sindicat la Aeroportul Cluj acuza la randul sau autoritatile ca timp de 10 zile nu au primit un punct de vedere clar de rezolvare a situatiei create. In urma petitiei depuse ieri au fost invocate actele normative prin care CJ s-a angajat pentru finantarea aeroportului.

“Am participat la doua runde, credem noi constructive prin care s-a prezentat punctul nostru de vedere, iar raspunsul reprezentantilor CJ a fost, in mare, ca totul este in stare de analiza. Am facut intotdeauna delimitare ca este vorba doar de solicitari pentru pista de decolare – aterizare si nu pentru alte contracte, sau alte obiective de investitii. Problema nu sunt facurile neplatite, ci biletele la ordin care isi produc efecte conform legii”, a afirmat Angela Suta, presedintele Sindicatului Independent al R.A. Aeroportul Cluj-Napoca.

In opinia vicepresedintelui Ioan Oleleu, prezent si el la discutii, Aeroportul Cluj este un obiectiv important al judetului, dar in clauzele de creditare a Aeroportului nu erau prevazute anchete penale.

“Vizavi de biletele la ordin, care reprezinta o urgenta maxima, au fost si sunt la nivelul CJ anumite situatii de facturi, dar nu se stie foarte clar ce tip de lucrari sunt in spatele facturilor respective. In momentul de fata acest lucru incercam sa il aflam, sa il deblocam pentru ca am propus in cazul in care, nu se depaseste suma din contractul de baza, sa facem o rectificare de buget la sfarsitul lunii pentru a debloca situatia biletelor la ordin”, a declarat Ioan Oleleu.

David Ciceo directorul Aeroportului Cluj spune ca toti pasii de extindere a pistei au fost cunoscuti de CJ si ca exista adrese intre cele doua institutii pentru a confirma. Singurul obiectiv de investitie al CJ finalizat este pista de 2100 metri.

“Ne pare rau ca s-a ajuns la aceasta suspiciune pentru singurul obiectiv finalizat la care avem si expertiza Autoritatii Aeronautice conform careia lucrarile sunt corect executate si la nivel international”, a afirmat David Ciceo.

Ministrul Delegat pentru Dialog Social, Aurelia Cistea a dorit sa transmita tuturor partilor implicate faptul ca sunt responsabili de orice fel de actiune care poate afecta intr-un fel sau altul imaginea si funcionalitatea Aeroportului, atat angajatii cat si reprezentantii CJ.

“Mi-as fi dorit ca aceasta discutie sa fi avut loc inainte de a se semnala protestele de strada. Din perspectiva legii dialogului social situatia de la Aeroport nu poate fi inregistrata ca si un conflict colectiv  de munca si suntem cu totii responsabili. Am primit din mediul de afaceri si de la ambasade intrebari daca totul este in regula la Cluj”, a afirmat Aurelia Cristea.

In cursul saptamanii viitoare va avea loc un audit al Curtii de Conturi, menit sa indeparteze temerile angajatilor cu privire la intrarea in insolventa a Aeroportului Avram Iancu Cluj.

Foto: Eugen Olariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *