Bauturile dulci si digestia alimentara

Atunci cand vorbim de tot felul de regimuri alimentare, ne concentram atat de tare pe ceea ce mancam, incat uitam cat de important este ceea ce bem. Dar organismul uman nu face distinctie intre cele doua: cand mancarea ajunge in intestinul subtire, este complet lichida.

 

De fapt, ceea ce bem este esential, pentru ca nu necesita prea multa digestie si, ca urmare, trece mai repede in fluxul sanguin. Daca bautura contine zahar, acesta se va napusti in organism si va produce o descarcare de insulina care mai tarziu va declansa pofte puternice.

 

La unul dintre capetele spectrului se afla, fireste, apa. Am auzit cu totii predicandu-se ca trebuie sa bem zilnic intre 1,5-2 l de apa. Inca nu e clar daca intr-adevar avem nevoie de atata apa, dar o regula buna este sa beti ori de cate ori va este sete. Mai ales daca tineti un regim, pentru ca va da senzatia ca aveti burta plina.

 

La celalalt capat al spectrului este berea. Dupa cum se stie, berea are un indice glicemic ridicat, datorita principalei sale componente, maltoza, care este chiar mai daunatoare decat zaharul de masa.

 

Bauturile precum vinul si chiar whisky-ul sunt mai bune decat berea, fiindca sunt produse din diverse cereale, legume sau fructe. Desigur ca nu se recomanda sa bei whisky cand tii cura de slabire. Vinul alb este mai bun. Cel mai bun insa este vinul rosu, care, datorita resveratrolului din coaja strugurilor, are efecte benefice dovedite asupra sistemului cardiovascular.

 

Fara nici o indoiala, bauturile carbogazoase sunt o sursa majora de zahar; bauturile tip “ice tea” (ceai cu gheata) indulcite nu sunt cu nimic mai bune.

 

Cafeaua in sine nu contine zahar. Oamenii s-au obisnuit ca medicii sa-i sfatuiasca sa nu exagereze cu cafeaua, care consumata cu masura nu este asa de rea. Unele regimuri ne indeamna sa bem cafea decofeinizata, fiindca in general cafeina stimuleaza pancreasul sa produca insulina – ultimul lucru de care are nevoie o persoana supraponderala. Insa efectul nu e atat de grav, iar daca 1-2 cesti de cafea pe zi va fac fericiti, nu va abtineti. Ceaiul poate chiar sa previna atacurile de cord si cancerul de prostata.

 

Sucurile de fructe sunt o adevarata pacoste, in parte fiindca am ajuns sa le asociem cu niste bauturi sanatoase. E adevarat, contin substante nutritive, mai ales daca sunt proaspat stoarse. Dar au un nivel ridicat de fructoza, care va poate submina toate eforturile de a slabi. Consumate in exces unele sucuri din fructe fac ca nivelul zaharului din sange sa creasca, un simptom clar de diabet.

 

Trebuie sa stim mai multe lucruri despre fructe. De exemplu, o portocala intreaga are aceeasi cantitate de fructoza ca si sucul ei. Dar mai are si o gramada de fibre, care se gasesc in pulpa si in membrane. Stomacul dvs. va trebui sa munceasca putin mai mult pentru a separa zaharul de toate celelalte componente. In plus, veti manca o singura portocala o data, cel mult doua, daca va e foame sau daca sunt mai mici.

 

Sucurile din comert sunt cele mai daunatoare, ele continand prin procesare tot felul de substante chimice care conserva produsul; cele proaspat stoarse sunt mai bune datorita continutului de fibre si de elemente nutritive. Acest lucru este valabil pentru aproape toate fructele. Suc de ananas? Plin de zahar. Sucul de struguri? La fel. Acum cativa ani, era moda sucului de mere dat de parinti copiilor la fiecare masa. Din punctul de vedere al consumului de zahar, este o idee proasta. Coaja marului este foarte sanatoasa – pectina este o fibra binefacatoare, care este absorbita in organism cu fructoza. Asa ca vechea zicala “Un mar pe zi” ramane valabila. Dar nu e adevarata in ceea ce priveste sucul.

 

Daca vreti neaparat sa beti suc de fructe, faceti un amestec jumatate-jumatate cu apa minerala.

 

In ceea ce priveste sucurile de legume aveti mai multa libertate. Insa oferta principala de la magazinele de produse naturiste – sucul proaspat de morcovi – nu se afla pe lista de alimente permise. Morcovii au si ei un indice glicemic mare. Sucul de sfecla, desi se spune ca e mai bun din mai multe motive, abunda si el de zahar. O banana zdrobita, amestecata cu putin lapte, cateva capsuni si niste gheata sfaramata reprezinta un desert nemaipomenit pentru zilele de vara. Dar bananele sunt printre cele mai daunatoare fructe in ceea ce priveste continutul de fructoza.

 

Ce fructe si legume contin cel mai mult zahar? Cele mai dulci. Pepenele verde nu e bun. Rosiile sunt mai bune. Cel mai bun ar fi sucul de broccoli – asta in caz ca s-ar gasi cineva dispus sa-l bea in fiecare dimineata…


Adauga comentariu