Avantajele și dezavantajele cursurilor universitare online

Recent, rectorul UBB, Daniel David, a prezentat mai multe scenarii pentru noul an universitar, în contextul pandemiei de coronavirus.

„Lucrăm la un scenariu hibrid pe care sperăm să îl putem implementa. Adică, să aducem în Cluj studenții de anul I, fiindcă vrem să prevenim abandonul la care cei de anul I sunt predispuși și să facem cursurile într-o manieră clasică doar în zona științelor experimentale și vocaționale pentru cei din ultimul an. Prin științe experimentale înțeleg biologie, chimie, fizică, iar prin domenii vocaționale înțeleg teatru, sport, unele zone din teologie și așa mai depatere”, a declarat rectorul UBB.

Un astfel de scenariu implică schimbări majore în sistemul de educație universitar. Conform profesorului universitar Alexandru Diaconescu, din cadrul departamentului de Istorie Antică și Arheologie, principalul avantaj al trecerii cursurilor în online ar fi modernizarea instituției de învățământ superior.

„Un astfel de sistem de predare ne obligă la modernizare. Astfel, predarea se va îmbunătății, va exista o ritmicitate mai bună pentru studenții care vor avea mai mult timp să se ocupe de cursuri și de studiu”, a declarat pentru Ziar de Cluj profesorul Alexandru Diaconescu.

Conform profesorului, astfel de îmbunătățiri s-au văzut în special la nivel de masterat, unde studenții pe care i-a avut în timpul pandemiei au înregistrat rezultate mai bune în special în ceea ce privește prezența la cursuri.

„De când am auzit că vine pandemia am spus: „Mergeți acasă, stăm pe Skype și mă întâlneam cu anul întâi și anul II și desfășuram orele. Avantajul era că nu mai lipsea nimeni. Pe aici, prin Cluj, fiecare avea câte ceva de lucru, aveam o frecvență de 8 din 12. Acum se conecta toată lumea”, a declarat prof. univ. Alexandru Diaconescu

Din păcate, deși implementarea cursurilor online ar fi mai avantajoasă pentru studenți, pentru profesori va fi mai complicat și, în special, pentru asistenții universitari care susțin seminarii.

„Mai greu va fi pentru asistenți, care trebuie să intre în dialog cu studenții. La seminar este contactul direct, e un dialog care poate se realizează mai greu în online. Ca să funcționeze, ar trebui să fie maxim 10 studenți online. Ori dacă ai grupe de câte 20 de studenți, se dublează practic numărul de ore. O asemenea discuție te consumă mult mai tare decât un curs.”

Un alt avantaj al cursurilor online ar fi necesitatea de updatare constantă a informațiilor din cursuri, din suporturile de cursuri și a bibliografiilor.

„La noi (în România - n.r.), în mute cazuri, profesorul recită același curs ani întregi, ori cercetările evoluează, lucrurile se schimbă, deci cursurile trebuie modificate și îmbunătăițite constant. Mutarea în online îi va obliga pe profesori să își îmbunătățească prelegerile. Pentru asta, toate bibliografiile pe care le oferim trebuie digitalizate. Din punctul meu de vedere, eu spun că vom trece la o etapă clar superioară în momentul în care învățământul se va dezvolta online. Nivelul de predare va fi altul”, a mai declarat prof. univ. Alexandru Diaconescu

Desigur, pentru că fiecare materie este diferită, vor trebui găsite soluții punctuale pentru fiecare facultate în parte. Tocmai de aceea, rectorul UBB, Daniel David, a declarat că în cazul Facultăților vocaționale sau a celor de științe experimentale, studenții vor trebui să fie prezenți la cursuri.

Chiar dacă are avantaje uriașe pentru dezvoltarea sistemului de învățământ superior, o astfel de măsură vine și cu dezavantaje majore. Pe de o parte, economia Clujului va avea foarte mult de suferit. Doar Universitatea Babeș-Bolyai are 50.000 de studenți. Studenți care nu vor mai plăti chirie în Cluj și nu vor mai cheltui bani. Studenți care și ei, la rândul lor, vor fi afectați de aceste măsuri. Asta pentru că majoritatea studenților abia așteaptă să vină în Cluj, la facultate. Pentru ei, e un pas important spre maturizare, spre independență. Apoi, pentru profesori va fi destul de dificil. Pentru că își vor ocupa foarte mult din timp pentru verificarea referatelor studenților și pentru pregătirea cursurilor online, și nu vor mai avea timp de cercetare.

„Sunt de părere că este o provocare deosebită pentru noi, sistemul universitar, acest învățământ online și că va aduce progrese remarcabile. Studenții vor rămâne cu mult mai mult decât până acum. În tot răul e și un bine, la o asemena criză, ne obligă să ne upgradăm total cursurile, seminariile, sistemul de învățământ, iar rezultatele vor fi mult mai bune. Susțin acest sistem, cel puțin la nivel de masterat.”, a conchis prof. univ. Alexandru Diaconescu, care deja a făcut pași înspre digitalizarea sistemului de învățământ universitar și a început să posteze online toate cursurile și materialele pentru materiile pe care le predă.

 

Adauga comentariu