Focus

Autostrada se împiedică într-un castru roman la granița dintre Sălaj și Cluj

Arheologii Comisiei Naționale Limes cer Ministerului Transporturilor modificarea traseului Autostrăzii Transilvania pe tronsonul Topa Mică – Zimbor deoarece în timpul lucrărilor va fi afectat Castrul Roman de la Sutor (comuna Zimbor), propus a fi inclus în patrimoniul UNESCO. 

Comisia Limes a trimis miercuri un comunicat către Ministerul Transporturilor, Ministerul Culturii, CNAIR, dar și către Consiliul Județean Sălaj, Prefectura Sălaj, Direcția de Cultură Sălaj și Muzeului Județean de Istorie Zalău prin care arată că situl arheologic de la Sutoru este format din mai multe obiective: castrul roman, împreună cu băile identificate recent, o întinsă așezare civilă și necropola aferentă, conform HotNews. Arhheologii susțin că dacă se vă păstra actualul traseu al autostrăii, atunci va fi afectată integritatea și autenticitatea sitului și a zonei acestuia de protecție. 

 „Situl arheologic de la Sutoru este propus pentru a fi înscris pe Lista indicativă a României, iar ulterior pe listele Patrimoniului Mondial UNESCO. În noile condiții, este cert că vor fi afectate integritatea și autenticitatea sitului și a zonei acestuia de protecție, de aceea se impun măsuri pentru minimizarea daunelor. În cadrul procesului de monitorizare a siturilor care compun Frontiera Imperiului Roman (Limes), Comisia Națională Limes a analizat în detaliu situația sitului castrului roman de la Sutoru, comuna Zimbor, județul Sălaj, care reprezintă o importantă așezare romană de pe teritoriul provinciei Dacia și care a funcționat în strânsă legătură cu frontiera provinciei, aflată în vecinătate. Monumentul este format din mai multe obiective: castrul, împreună cu băile identificate recent, o întinsă așezare civilă și necropola aferentă. Conform proiectului de infrastructură, o porțiune din castrul roman, termele, o mare parte a așezării civile și a necropolei vor fi afectate de culoarul Autostrăzii Transilvania și de bretelele de descărcare ale acesteia, mai precis de secțiunea 3B1 sector Topa Mică – Zimbor. (…) Pentru a preveni intervențiile care afectează ireversibil monumentul, solicităm ca în faza de proiectare, nodul de legătură să fie repoziționat, la o distanță de 200 metri de ultimele urme ale siturilor arheologice cunoscute”, se arată în comunicatul Comisiei Limes.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a retransmis, în februarie, spre validare către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) documentațiile de atribuire prin proceduri de achiziție publică a proiectului de proiectare și execuție a Autostrăzii Transilvania, Subsecțiunea 3B1 Mihăiești – Zimbor în lungime de 13,26 km, din care face parte sectorul Topa Mică – Zimbor.

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *