”Atleții” de la Poliția Locală riscă să rămână fără Segway-uri. Puțină mișcare nu le-ar strica

Primarul Boc a venit în sprijinul panseluțelor de la Poliția Locală, firave așa cum sunt ele, le era greu să patruleze prin oraș sau să alerge după vreun infractor, astfel că i-a dotat cu segway-uri (vehicule de transport electric). Polițiștii locali erau cât pe ce să rămână fără această bucurie în februarie, doar că legislația a fost atât de prost întocmită încât fiecare poate înțelege ce vrea. Dacă ajung la mâna colegilor de la rutieră, sunt șanse mari să nu fie iertați, cunoscută fiind animozitatea dintre ei. 

În nota de fundamentare a Ordonanței de Urgență care aducea modificări circulației pe drumurile publice se menționa faptul că ar trebui interzise alte tipuri de vehicule electrice, altele decât bicicletele și trotinetele electrice, și s-au oferit exemple printre care și segway-urile. În legislație însă totul este interpretabil, ceea ce nu ne mai surprinde, fiind o lege făcută de politicieni. Acesta este un obicei al celor ce practică cea mai veche meserie din lume, în acest fel nimeni nu știe ceva sigur și fiecare interpretează articolele din lege după propriul său interes, după principiul, tot ce nu e interzis, e permis. 

”Se impune interzicerea conducerii pe drumurile publice a altor vehicule decât cele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în special a vehiculelor cu autoechilibrare, bazate pe conceptul de echilibru instabil inerent care necesită un sistem de control auxiliar pentru menținerea echilibrului (spre exemplu, monocliclu electric, Segway, hoverboards, u-wheels)”, se specifica în nota de fundmaentare, doar că acest lucru nu a fost clar explicat și în textul de lege. 

Această situație a fost sesizată de un cititor care ne-a transmis că a primit un răspuns de la biroul rutier prin care i s-a comunicat că circulația Segway-urilor este interzisă pe drumurile publice, dar Poliția Locală a ales să ignore acest lucru și folosește în continuare aceste vehicule electrice. 

Ziar de Cluj a transmis o solicitare biroului rutier din cadrul IPJ Cluj pentru a vedea dacă circulația acestor vehicule este sau nu permisă, mai ales că legea este atât de interpretativă. 

La data de 11 februarie 2020, în Monitorul Oficial al României nr. 102 din 11 februarie 2020, partea I, a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. 

Potrivit acestei Ordonanțe, constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice (…) după punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 20, cu următorul cuprins:

Conducerea pe drumurile publice a altor vehicule decât cele care trebuie înmatriculate sau înregistrate, vehiculele trase sau împinse cu mâna, bicicletele şi trotinetele electrice.  

Textul de lege conține definiții ale bicicletei și trotinetei electrice, doar că acestea sunt atât de generale încât practic aproape orice vehicul eectric se poate încadra, mai ales că nu se specifică clar care vehicule nu se încadrează în această Ordonanță.

”Sunt asimilate bicicletei vehiculele cu pedale cu pedalare asistată echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominală continuă mai mică sau egală cu 250 W, a cărui asistare este întreruptă atunci când ciclistul încetează să pedaleze sau este redusă progresiv pe măsură ce viteza vehiculului creşte (…). Trotineta electrică - vehiculul cu două sau trei roţi şi ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevăzut cu loc şezând sau care este echipat cu un loc şezând pentru conducător, al cărui punct de şedere de referinţă se află la o înălţime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roţi, respectiv la o înălţime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 6 km/h, dar nu depăşeşte 25 km/h şi care este echipat cu motor electric”, se menționează în Ordonanța de Urgență 13/2020.

Astfel de situații apar doar pentru că textele de lege sunt făcute atât de prost de către politicieni, iar acesta nu e un caz singular, încât uneori e aproape imposbil să poată fi aplicate. În acest fel apar abuzuri ale polițiștilor, cei care trebuie să aplice legea, ale judecătorilor sau procurorilor atunci când ajung pe masa lor astfel de dosare. 

Susține Ziar de Cluj!

Timp de aproape 10 ani, ți-am oferit gratis articolele noastre. A venit timpul să devenim parteneri. Ziar de Cluj va implementa în curând abonamentul de 10 lei pe lună pentru toți cititorii. Pentru toți cititorii care ne respectă curajul și experiența.

 

Adauga comentariu