In vizor

ATENȚIE, CLUJENI!! JEPCARII cu chioșcurile GSM de pe Eroilor dau ȚEPE celor care cumpără produse resigiliate. FILMARE CU CAMERA ASCUNSĂ

Din ce în ce mai mulți clujeni ne-au semnalat la redacție țepele primte de la magazinele GSM din Cluj, așa că un reporter local a mers cu camera ascunsă într-unul din magazinele reclamate. Iată ce a descoperit.

După ce redacția Ziar de Cluj a fost semnalată de mai mulți clujeni că “jupânii magazinelor GSM” de pe strada Eroilor din Cluj-Napoca fac ce vor atunci când vine vorba de drepturile consumatorilor, un reporter local a decis să documenteze video tupeul jegos al acestora. Nu mică ne-a fost mirarea când am descoperit că patronii acestor magazine nu se teme nici de OPC, nici de poliție și continuă să tragă țepe, în speranța că sumele sunt atât de mici încât nimeni nu se va osteni să depună plângere.

Doar că ancheta “Ziar de Cluj” de luna aceasta vă arată cum funcționează acest mecanism pe cât de perfid pe atât de abuziv. E foarte simplu: pentru accesoriile sau telefonale second-hand folosite, magazinele GSM nu eliberează de cele mai multe ori bon fiscal, iar când o fac, după lungi insistențe, oricum nu respectă drepturile consumatorilor.

Un reporter local a cumpărat în data de 12 martie 2019 o baterie second-hand de la Mobile Gadget SRL, unul dintre multele magazine GSM de pe Bulevardul Eroilor, stradă bine-cunoscută clujenilor pentru acest tip de magazine. Întâmplarea a făcut ca bateria chiar să nu funcționeze, așa că acesta a revnit câteva zile mai târziu la magazin, cerând fie ca bateria să fie înlocuită, fie să i restituie contravaloarea (50 de lei). Reporterul a fost asigurat de vânzătoare că bateria va fi înlocuită “în câteva zile”, lucru care evident că nu s-a întâmplat, așa că în data de 22 acesta a mers la magazin cu camera ascunsă.

Ceea ce urmează este o mostră de dispreț și abuz specific jecparilor care profită de pe urma consumatorilro mai puțin informați sau a celor care nu s-ar deranja vreodată să facă plângere pentru sume destul de mici, dar care adunate zi de zi, pot să se transforme în profituri semnificative pentru precupeții de telefoane clujeni.

Ce spune OPC

Returnarea produselor cumpărate și recuperarea banilor nu este o tradiție în România. Totuși, în urma presiunilor venite din partea Uniunii Europene, tot mai multe magazine au decis să se conformeze până la urmă.

Există în vigoare două articole de lege prevăzute de ANPC care au ca subiect condițiile legale de returnarea a unui produs cumpărat. Prima este Legea nr. 449/2003, actualizată în 2008, care spune la capitolul trei că orice produs cumpărat trebuie adus la conformitate, adică în starea ideală, fie prin reparare, fie prin înlocuirea completă fără plată. Legea mai spune că dacă au trecut 15 zile de când cumpărătorul a semnalat vânzătorului că produsul său e stricat, iar vânzătorul a refuzat sau a tergiversat înlocuirea sau repararea produsului, legea îi permite cumpărătorului să ceară o parte sau totalitatea banilor dați pe produsul cumpărat și anularea contractului încheiat cu vânzătorul.

De asemenea, merită menționat că un cumpărător nu are dreptul să ceară rambursarea banilor dați pe produs dacă acesta nu are defecțiuni majore.

A doua lege reglementată de ANPC vizează tranzacțiile online. Prevăzută în OG 130/2000,  legea spune la articolul doi că un cumpărător poate returna orice produs în 10 zile (cu excepția cazurilor de la Art. 10) doar atunci când este vorba de cumpărături online. În acest caz vânzătorul este obligat să returneze banii în maximum 30 de zile. Totuși, în urma UG 34/2014 termenul de returnare a produselor a crescut la un maximum de 14 zile calendaristice de la data achizitiei, iar magazinele au obligația de a pune la dispozitie formularul de returnare, altfel perioada de returnare a produsului poate crește la 1 an.

Așadar, legea este destul de clară în această privință.  Întrebarea e dacă OPC-ul și poliția economică din oraș o vor aplica vreodată în așa manieră încât astfel e practici să dispară din Cluj-Napoca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *