In vizor

ANT: “Sa se refaca sistemul national de Ambulanta aeriana”

Tragedia din Muntii Apuseni, in care doi oameni si-au pierdut viata in timpul unei curse aeriene pentru transplant, scoate la iveala mai multe carente din sistemul medical. De pilda, Agentia Nationala pentru Transplant (ANT) nu are la dispozitie un avion propriu pe care sa se bazeze. Propunerea institutiei este de a reface sistemul national aerian de ambulanta, desfiintat pe vremea comunismului, care ar putea sa fie trimis si in misiunile de transplant.

Presedintele ANT, Radu Deac spune ca zborurile pentru transplant se contracteaza fiecare in parte cu Scoala Superioara de Aviatie si ca institutia nu are un avion propriu la dispozitie. Deac a precizat, pentru Ziar de Cluj ca s-au facut mai multe sesizari in acest sens, pentru achizitionarea unui aparat de zbor propriu, insa din cauza lipsei de bani a Ministerului Sanatatii (MS) nu s-a putut cumpara o astfel de aeronava.

“Am facut propuneri in acest sens in repetate randuri Ministerului Sanatatii. (…) Nici doua sau trei avioane nu pot face fata, in momentul in care exista mai multi donatori in diferite parti ale tarii, insa nu poti sa recurgi de fiecare data la ajutorul Ministerului de Interne”, a spus presedintele ANT Radu Deac.

 Flota de 4 avioane perfecte din punct de vedere tehnic

Reprezentantii ANT au aratat ca o solutie ar fi (re)crearea Ambulantei aeriene, pentru ca un singur avion nu ajuta in misiunile de transplant.

“Propunerea mea este sa reinfiintam in administrarea Ministerului Sanatatii sistemul medical de ambulanta aeriana si sa gasim in colaborare o forma jurdica pentru ca si Scoala Superioara de Aviatie sa intre in parteneriat. Ideea este sa reinfiintam linia cu 4 avioane noi perfecte din punct de vedere tehnic, dar care sa nu fie folosite numai pentru transplant ci si pentru orice transport urgenta”, a continuat Deac.

In Romania inainte de 1898 a existat sistemul public de Ambulanta Aeriana Aviasan. Reteaua publica detinea cateva avioane in principalele regiuni isorice cu care se facea transportul bolnavilor de urgenta, insa aceasta a fost desfiintata pentru ca doua dintre aeronave au “dezertat”.

“Sistemul a fost desfiintat pentru ca au plecat avioanele in Austria. E tot ce-mi amintesc. Am zburat eu personal cu ele. Sistemul a existat si a fost util”, a spus Deac.

Potrivit reprezentantilor ANT, agentia a efectuat, in 2013, aproximativ 50 de zboruri cu doua aeronave vechi de 40 de ani. Cele doua avioane cu care s-au efectuat zborurile sunt  inchiriate: un Piper PA-34 Seneca a fost produs in 1971, iar Britten-Norman BN-2 Islander a fost fabricat in 1960.

Surse din Ministerul Sanatatii au atras atentia ca deja exista un sistem public de Ambulanta aeriana, care trebuie extins. Avionul SMURD, aparat care poate fi utilizat in astfel de zboruri are o vechime de peste 30 de ani si este blocat la sol din cauza unei defectiuni.

„Exista sistemul national de urgenta care trebuie extins si aerian, insa e vorba despre o lipsa de bani. SMURD-ul are un avion si 6 elicoptere pentru situatiile de urgenta, insa sistemul national ar trebui sa fie extins, insa sa ramana public”, au precizat acestea.

La ora actuala, doua regiuni de dezvoltare din Romania – Regiunea de Nord-Vest si Regiunea de Sud-Est – nu sunt deservite de vreun elicopter, Ministerul Sanatatii nu a reluat vreo procedura de achizitie pentru aparatele de zbor medicalizate in 2013, potrivit Sistemului Electronic de Achizitii Publice (SEAP). In Romania ar mai fi trebuit sa ajunga 2 elicoptere SMURD pana in 2013. Aparatul de zbor care ar fi trebuit sa soseasca la Cluj-Napoca a zburat de sub nasul bolnavilor inca o data.  MS a atribuit, in septembrie 2011, un contract in valoare de 20 de milioane de lei pentru achizitia elicopterelor medicalizate, insa in teritoriu a ajuns un singur aparat de zbor, mutat din pix, de la Cluj, la Arad, in 2012.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *