„Anghel Saligny” reabilitează podul de la Gară cu un cost aproape dublu față de acum 4 ani, când a fost prima dată propusă investiția

Primăria Cluj-Napoca intenționează să reabiliteze podul de la Gară (propus pentru reabilitare încă din anul 2017), prin Programul „Anghel Saligny”, la un cost aproape dublu față de acum 4 ani. Podul necesita de mult lucrări de întreținere și reparații, ajungând în prezent într-o stare avansată de degradare fiindcă lucrările nu s-au efectuat.

Ședința extraordinară a Consiliului Local Cluj-Napoca din 5 noiembrie 2021 include, pe ordinea de zi, două proiecte de hotărâre privind reabilitarea podului de la Gară:

Proiectul de hotărâre „privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții «Reabilitare Pasaj superior DN 1F KM 1+500, str. Locomotivei (pasaj Gară) în municipiul Cluj-Napoca»”

și

Proiectul de hotărâre pentru „aprobarea cererii de finanțare și a devizului general estimativ pentru obiectivul de investiții «Reabilitare Pasaj superior DN 1F KM 1+500, str. Locomotivei (pasaj Gară) în municipiul Cluj-Napoca».”

Primul proiect actualizează indicatorii tehnico-economici aprobați, printr-o altă hotărâre de Consiliu Local, în anul 2017.

Vechea hotărâre prevedea o valoare totală a investiției, fără TVA, de 11 520 830 lei, din care construcții-montaj: 10 018 740 lei. Durata prevăzută pentru realizarea investiției era de 7 luni.

Patru ani mai târziu, valoarea totală a investiției este de 19 085 922 lei fără TVA, din care construcții-montaj: 16 601 819 lei. Durata prevăzută pentru realizarea investiției este tot de 7 luni.

După 4 ani, costul investiției aproape s-a dublat.

Finanțarea proiectului va fi realizată acum „prin transfer de stat, de la bugetul local și din alte surse constituite conform legii”. Mai precis, din Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, prin cerere de finanțare, municipalitatea solicită 22 039 584 lei, urmând ca din bugetul local să acopere suma de 636 388 lei.

Așa-numitul program național de investiții ”Anghel Saligny” prevede cheltuirea a 50 de miliarde de lei, pentru următorii 6 ani, pentru mici proiecte cu caracter local gestionate de primari. Alocarea fondurilor se realizează fără prea multe condiționalități, iar verificarea proiectelor finale este sumară. Programul a fost cerut insistent de primarii PNL și promovat prin OUG de Guvernul Cîțu.

Proiectant pentru această lucrare de infrastructură este S.C. Construct C.D.P. S.R.L., iar contractul de proiectare încheiat în anul 2017 avea ca obiect: expertiza tehnică, DALI, DTAC, PT și asistență tehnică. Primăria deține documentația necesară, în baza căreia se puteau realiza lucrările, din anul 2018, însă, până acum, practic, nu a mișcat nimic.

Vechiul pod de beton a continuat, an de an, să fie măcinat de apă până la fierul din beton, iar degradarea sa continuă nu poate însemna decât o majorare graduală a costurilor de reabilitare:

„Anghel Saligny” reabilitează podul de la Gară cu un cost aproape dublu față de acum 4 ani, când a fost prima dată propusă investiția, nu doar din cauza scumpirii materialelor de construcție, ci și fiindcă podul s-a degradat continuu. Putem doar spera la un Anghel Saligy și pentru Podul Calvaria din Mănăștur, și pentru podul care leagă Grigorescu de cel mai mare cartier al orașului, ambele poduri fiind, la fel ca podul Gării, măcinate de apă până la fierul din beton.

Citiți și:

În Clujul cu cea mai bună calitate a vieții cad bucăți de beton peste mașinile din parcarea cu abonament amenajată sub podul Calvaria

Podul Grigorescu, neîntreținut, este măcinat de apă până la fierul din armătură

Adauga comentariu