Analiză INSP, în contextul răspândirii virusului gripal în instituțiile de învățământ: peste 500 de şcoli funcționează fără autorizaţie sanitară, în condiţii precare de igienă și fără apă potabilă

Conform ultimei analize realizate de Institutul Național de Sănătate Publică peste 500 de unități de învățământ funcționează fără autorizație sanitară, condițiile de igienă sunt precare, iar apa potabilă reprezintă un lux. Datele au fost publicate în contextul în care noi cazuri de infecții cu virusul gripal în unitățile școlare au început să capete un ritm ascendent. 

CITEȘTE ȘI: GRIPA bântuie în școlile din județul Cluj: sindicatele solicită vaccinarea de urgență a cadrelor didactice

În cadrul studiului au fost evaluate cca 3.424 de școli din mediul urban și rural la nivel național și au vizat funcționarea instituțiilor de învățământ preuniversitar în anul 2019.

O serie de probleme în privința funcționării școlilor din mediul urban și rural au fost semnalate de către fiecare Direcție de Sănătate Publică județeană care a participat la realizarea acestui studiu, în funcție de itemii de evaluare, printre care și DSP Cluj, iar aspectele semnalate se referă la următoarele: 

CITEȘTE ȘI: Aproape 500 de cazuri de GRIPĂ în județul Cluj: peste 100 de elevi cu viroze respiratorii și alură gripală

aprovizioonare cu materiale de curățenie și dezinfecție;

efectuarea examinărilor medicale la angajare/periodice ale angajaților;

se impune schimbarea sursei de apă sau montarea de filtre pe conducta aferentă grupului sanitar interior;

De asemenea, o serie de cabinete medicale din instituțiile de învățământ preuniversitar au primit recomandări din partea DSP Cluj în privința dotării cabinetului medical cu materiale sanitare, a efectuării examenului medical de bilanț, a întocmirii registrului de boli cronice, precum și a întocmirii fișelor medicale individuale. 

Dotare cu materiale și ustensile pentru curățenie suficiente, dotare cu trusă de prim ajutor, frigider pentru lapte și corn sunt doar alte câteva recomandări. 

Curățarea coșurilor de fum, contract cu firma specializată pentru deșeuri, dotare cabinet medical cu recipient colectare deșeuri medicale, asigurarea mijloacelor de protecție la corpurile de încălzire și renovarea băilor sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă o parte dintre instituțiile de învățământ preuniversitar din județul Cluj și care au fost incluse în studiul inițiat de Institutul National de Sănătate Publică. 

Studiul realizat de INSP poate fi consultat aici. 

„La nivel naţional, în cadrul studiului, au fost evaluate 3424 de unitaţi de învăţământ. 

Analizând rezultatele prin prisma itemilor studiaţi se remarcă faptul că 301 unităţi de învăţământ nu au autorizaţie de funcţionare, 233 dintre acestea fiind din mediul rural. 

Condiţiile de igienă din şcoli sunt în general corespunzătoare cerinţelor acutuale, cu excepţia a 168 de şcoli şi grădiniţe (119 dintre acestea din mediul rural), care incă nu se încadrează în normele cerute. 

De asemenea, se remarcă faptul că 55 de şcoli sau grădiniţe nu sunt aprovizionate deloc cu apă potabilă iar în 77 de unităţi apa potabilă nu este corespunzătoare din punct de vedere microbiologic. 

În ceea ce priveşte sălile de clasă, starea igienico-sanitară este corespunzătoare in peste 2044 dintre acestea, parţial corespunzătoare 164, şi necorespunzătoare în 24 de cazuri. 

Dintre instituţiile participante la studiu, 531 dintre acestea beneficiază de existenţa unui cabinet medical propriu sau sunt arondate unui astfel de cabinet. 

Dintre instituţiile în cadrul cărora funcţionează un cabinet medical, 156 nu au un număr de medici corespunzător normativelor. 

In ceea ce priveşte spaţiul special amenajat destinat “Laptelui si cornului/mărului”, acesta există în 2950 de unităţi, cifra incluzând şi cazurile când este comun cu şcoala sau cu alte spaţii de depozitare.

Analizând informaţiile referitoare la spaţiile pentru educaţie fizică se constată faptul că în 1412 unităţi acestea nu există iar 15 săli de sport sunt improvizate în săli de clasă. În 527 de unităţi există unul sau mai multe laboratoare”, arată sursa citată.

CITEȘTE ȘIBoc ne-a făcut din vorbe sală de sport. De fapt, ne-a făcut la buzunar FOTO-VIDEO

„Un climat şcolar nefavorabil limitează performanţele şcolare. Mediul şcolar reprezintă un factor determinant educaţional important şi de aceea analiza acestuia şi depunerea unor eforturi susţinute pentru îmbunătăţirea condiţiilor din şcoli şi eliminarea disparităţilor, prin asigurarea condiţiilor sănătoase de lucru, reprezintă o importantă preocupare educativă şi de sănătate publică”, arată INSP.

Studiul a urmărit evaluarea condiţiilor igienico sanitare în şcolile şi grădiniţele din mediul urban şi rural pentru a stabili concordanţa între condiţiile actuale existente şi cerinţele legislative, in vederea imbunătăţirii condiţiilor şi implementării măsurilor necesare, acolo unde este cazul, pentru ca în toate instituţiile şcolare să se respecte standardele igienico-sanitare prevăzute de legislaţia actuală. Studiul evalueză, la nivel naţional, condiţiile igienico-sanitare actuale şi poate constitui premisa elaborării unor programe şi politici noi de sănătate publică ce ar viza şi infrastructura în şcoli, norează specialiştii.

Datele au fost publicate în contextul în care săptămâna trecută au apărut tot mai multe cazuri de gripă în şcoli.

 


 

 

Adauga comentariu