Alin Tișe anunță triumfalist punerea în funcțiune a stației de osmoză inversă de la Pata Rât. Care sunt costurile enorme plătite de clujeni pentru epurarea levigatului "după ureche"?

Stația de osmoză inversă de la Pata Rât a fost, în sfârșit, pusă în funcțiune. Anunțul a fost făcut de către președintele CJ Cluj, Alin Tișe. Ce costuri implică această procedură și cum este realizată epurarea levigatului? ”Ordinul” de începere a lucrărilor a fost semnat, iar operațiunea a fost ”demarată”, afirmă Tișe pe pagina sa oficială de socializare. Ce se întâmplă însă pe teren, la fața locului?

”Mă bucur să pot anunța faptul că stația de osmoză inversă a început să funcționeze, pentru a elimina astfel consecințele negative ale scurgerii de levigat. Voi urmări îndeaproape ca toate operațiunile să fie efectuate în ritm susținut și cu respectarea legislației în domeniu, în așa fel încât lucrurile să reintre pe făgașul normal în ceea ce privește situația de la Pata Rât.

Procedura survine ca urmare a finalizării lucrărilor civile necesare în acest scop precum și a celor la priza de levigat în vederea preluării acestuia din breșa existentă, deversării în bazinul de liniștire și, apoi, în camera de pompare a levigatului în bazinele aferente stației de tratare prin osmoză inversă.

Astfel, prin finalizarea acestor lucrări s-a stopat în totalitate eliminarea levigatului în Pârâul Zăpodie. Urmează ca, din primul bazin, cu o capacitate de cca. 500 de mc, levigatul să fie deversat în cel de-al doilea bazin de cca. 600 mc, prin intermediul a trei conducte de legătură, de unde va fi preluat, prin pompare, în rezervorul tampon”, notează acesta.

Prin urmare, scurgerea levigatului în Pârâul Zăpodie a fost ”stopat în totalitate”…


”Un aspect relevant referitor la eliminarea concentratului rezultat în urma procesului de epurare prin osmoză inversă a levigatului îl reprezintă faptul că, soluția propusă inițial, cea referitoare la injectarea acestuia în corpul depozitului, a fost abandonată ca urmare a refuzului Agenției pentru Protecția Mediului Cluj de a elibera avizul necesar. 

În acest context, Consiliul Județean Cluj a fost nevoit să încheie la începutul lunii mai, în urma unei licitații, un contract cu un operator privat - SC Demeco SRL Bacău - în vederea prestării serviciilor de colectare, transport și eliminare a concentratului, cu respectarea tuturor legilor în vigoare”.

Mare atenție: din cauza ”refuzului” Agenției pentru Protecția Mediului de a elibera avizul de mediu privind injectarea în corpul depozitului de deșeuri, CJ Cluj a fost nevoit să recurgă la semnarea unui contract cu SC Demeco SRL pentru ”serviciile de colectare, transport și eliminare a concentratului”. 

Insinuarea din subtext este grosolană: ”vinovați” sunt cei de la Mediu, că nu au eliberat avizul necesar. Alin Tișe a fost nevoit astfel, să găsească alte soluții. Nici o vorbă despre dezinteresul și incompetența cu care a fost pasată problema deșeurilor și a levigatului de la o ușă la alta. 

Nici o vorbă despre faptul că, în documentația depusă pentru autorizația de mediu, la capitolul dedicat studiului solului, CJ scria cu maxim tupeu “NU ESTE CAZUL” - adică CJ plănuia să depună înapoi în corpul depozitului, în doar doi ani, o cantitate de mâl egală cu acele 82.000 mc depuse pe șest până în 2016, de la care muntele de gunoi a alunecat pe Centura de Diamant. Iar Agenția pentru Protecția Mediului n-a lăsat șmecheria să treacă, și atunci Păunel Tișe s-a suparat, după care s-a împăunat.

Dar, cât costă, de fapt, colectarea, transportul și eliminarea concentratului de către SC Demeco SRL? Oricum, știm cine plătește: fiecare clujean, din buzunarul propriu.

Mai exact, procedura arată cam așa:  SC Deco, firma de la Bacău, lasă clujenilor o cisterna goală în care este turnat concentratul. Atunci când cisterna se umple, vine camionul și lasă o cisterna goală, după care o preia pe cea doldora de concentrat. Și tot așa. 

Cum arată calculele? La 40mc de concentrat pe zi, aceasta înseamnă 5 mașini de 8mc = 16tone de concentrate pe zi. Poate vreți să aflați cât costă numai transportul pentru o asemenea operațiune, pe zi? Plus costurile de neutralizare per mc?

Ca să vă cruciți nițel: Numai până la Ploiești, care înseamnă cca 380 km, turele dus-intors ori 5 pe zi X 380 km. Aceasta înseamnă, să zicem, 3.800 de euro pe tarife de TIR, tarife minime, care nu sunt pentru deșeuri periculoase. Iar acesta ar fi costul pe zi doar pentru transport.

Orientativ, la Ploiești se vehicula suma de 90 de euro / mc pentru neutralizare a concentratului = 3600 de euro/zi pentru 40 mc.

Scumpă jucărie: cel puțin 7,5 mii de euro pe zi! Cel puțin!

La ce cantitate de concentrate urmează să fie transportată pe viitor, CJ Cluj ar putea intra în faliment. Dar fiți pe pace, n-are cum. Bugetul este asigurat de clujeanul de rând, din buzunarul propriu. 

Da, același clujean care inhalează aerul poluat de la Pata Rât, este în continuare bun de plată. Ne permitem. Suntem primii și la acest capitol.

Și nu, nici vorbă că problema levigatului s-ar fi terminat. E o altă minciună marca Tișe. Poate nu vrea să știe, dar ploile, izvoarele și pâraiele spală în continuare levigatul în Pârâul Zăpodie. Oricum, stația de osmoză inversă nu captează levigatul care ajunge în Zăpodie.

 Alin Tișe a anunțat niște captări de ape. Le-a făcut? Nu. Doar a slobozit 70.000mc de levigat în Someș, fără niciun proiect. Caz penal, zicea președintele giudețului anul trecut? Apoi caz penal să fie.

 

sursa foto: Alin Tișe/Facebook

Comentarii

TISE

16.05.2018 14:10

Asistatul mintal care a incercat sa vomite un comentariu de la IP 93.122.251.246 sa binevoiasca sa se azvarle-n cap de la inaltimea prostiei sale congenitale. Ba, esti si cretin, nu numai prost!

mica

16.05.2018 14:24

porngirl și bukake cu @Mica la IP 86.125.68.185 

Adauga comentariu