Alegerea dietei potrivite

Exista o multitudine de diete cu solutii numeroase care pretind ca au ca rezultat pierderea in greutate, imbunatatirea starii de sanatate sau vindecarea bolillor. Dar toate acestea ii pot deruta  si dezamagi pe multi care le-au aplicat. De ce? Este foarte probabil sa fi pus greutatea pierduta si chiar cateva kilograme in plus pana la sfarsitul respectivei diete. Cea mai buna dieta este cea personalizata cu ajutorul medicului nutritionist.

 

Originile dietelor

 

 

Dietele exista de multa vreme si vor continua sa existe. Desi este imposibil sa determinam cu exactitate unde si cand a aparut practica dietei, recomandari exista din surse variate, si au la baza diverse motive. Restrictiile si recomandarile alimentare au avut la origine diferite scopuri – de la postul religios, pana la tratarea unor boli.

 

Toate culturile au invataturi stravechi despre alimentatia sanatoasa. Vechile scripturi hinduse, Vedele, contin invataminte care au influentat medicina aiurvedica si orientarea dietei moderne; teoria hipocratica sustinea ca exista o legatura intre sanatate si factorii externi, dieta si obiceiuri, iar conceptele ying-yang din medicina chineza traditionala au stat la baza unor curente populare in privinta regimurilor alimentare.

 

In istoria moderna, din secolul al XVII-lea pana in prezent, stiinta mentinerii sanatatii, a regimurilor alimentare si a nutritiei a influentat astfel de concepte. Lucrarea “Despre corpolenta” (1864) a lui William Harvey-Banting, a stat la baza primei diete cu continut mic de carbohidrati, la vremea respectiva fiind tradusa in mai multe limbi si vanduta cu succes ca o culegere de regimuri alimentare.

 

Categorii de diete si criterii de alegere

 

Dietele sunt impartite in doua mari categorii: programe de slabire si programe de mentinere a sanatatii si/sau de combatere  a unor afectiuni. Desi cele mai raspandite diete sunt cele de slabire si in ciuda denumirilor lor sofisticate, cele mai multe pot fi clasificate intr-una sau mai multe categorii. De exemplu, o dieta poate fi prezentata ca fiind un “program bogat in proteine”, dar acest lucru poate insemna, de asemenea, un continut sarac in carbohidrati si bogat in grasimi. Daca dieta pune accent pe unul sau pe mai multe alimente specifice, ea poate fi inclusa in sectiunea dedicata regimurilor ce se concentreaza pe prezenta anumitor alimente.

 

Ar trebui deci ca alegerea unei diete sau a unui regim alimentar individual sa se faca in functie de continutul programului de slabire sau de mentinere a sanatatii / combaterea afectiunilor, de stilul nostru de viata, de starea noastra de sanatate, de scopul urmarit si de recomandarile medicului nutritionist. Cand ne hotaram sa urmam efectiv o dieta ar trebui sa stim:

 

-    pe ce termen de timp se aplica (lung, mediu scurt) ;
-    flexibilitatea in alegerea alimentelor si consumul acestora ;
-    impactul familial: programul este / nu este potrivit si pentru ceilalti mebrii ai familei;
-    costuri suplimentare pentru unele produse speciale, mai mari sau mai mici;
-    fundamentarea stiintifica in sprijinul obiectivelor sau argumentelor dietei (redusa, slaba, buna, solida si necomerciala);
-    evaluarea posibilelor aspecte pozitive si negative;
-    aspecte practice ale dietei;
-    alimente interzise / permise in cadrul dietei;
-    stilul de viata si atitudinea pe care dieta le poate completa.

 

Publicitate si consumatorism

 

Poate ca v-ati gandit sa consumati alimente prezentate ca avand proprietati curative sau ati incercat diverse diete in speranta prevenirii  sau tratarii unei afectiuni. Dar oare cat de usor este sa alcatuim un regim alimentar atat de specific?

 

Alimentatia cumpatata este un deziderat universal fundamental, insa omniprezenta publicitate (salbatica de mai multe ori!) ne indeamna incontinuu sa consumam mai mult, bombardandu-ne cu reclame ale diverselor produse alimentare chiar daca acestea, mai ieftine fiind, nu sunt sanatoase. Acest factor, la care se mai adauga si moda sociala (traditiile culinare ale familiei, ce manaca cei din jur sau vedetele momentului), a contribuit la cresterea simtitoare in greutate a populatiei si a sporit riscul bolilor cronice, precum diabetul, bolile de inima si hipertensiunea.

 

Programul alert al vietii moderne nu lasa mult timp exercitiului fizic. Cum rata obezitatii este in crestere, ni se prezinta in mod constant tot felul de modalitati mai sanatoase de alimentatie, dieta, alegere a alimentelor care sa ne ajute sa slabim sau care sa previna ori sa ne trateze maladiile. Cum putem sti care dieta este exact ceea ce pretinde ca este? Informandu-ne cat mai mult si apeland la sfaturile specialistilor. Numai asa suntem in masuram sa alegem in deplina cunostinta de cauza dieta potrivita conform nevoilor noastre individuale, stilului de viata si valorilor noastre acceptate.

 

5 pasi catre crearea propriei diete:

 

1.    Identificati o masura si fixati-va un scop in baza acesteia, de exemplu indexul mesei corporale, grasimea corporala sau greutatea.

 

2.    Identificati si implementati zilnic modalitati de a manca mai putin si de a efectua mai multe exercitii.

 

3.    Planificati-va mesele si continutul acestora: micul dejun ca un rege, dejunul ca un print, iar cina ca un om sarac.

 

4.    Stabiliti cat ar trebui sa mancati: portii “cenzurate” si farfurii moderate.

 

5.    Gasiti modalitati de a nu va priva de lucrurile favorite.

 

.ro

Adauga comentariu