Aici sunt banii dumneavoastră! „Fotbal a la Cluj”, în interesul unor privați, pe banii Primăriei!

Asociația Viitorul Cluj Junior a primit anul acesta cadou din partea Primăriei Cluj-Napoca, de fapt din partea clujenilor plătitori de taxe, suma de 30 000 de lei, prin care a fost ajutată filantropic, în vederea realizării proiectului „Turneul Fotbal a la Cluj”.

Condiția de bază a acordării finanțării nerambursabile e ca activitatea astfel sponsorizată să fie una nonprofit

„Regulamentul privind regimul finanțărilor nerambursabile de la bugetul local al municipiului Cluj-Napoca, acordate în baza Legii nr. 350/2005, privind finanțările nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, definește la art. 2 activitatea generatoare de profit ca: activitate care produce un profit în mod direct pentru o persoană fizică sau juridică, precum și finanțarea nerambursabilă ca fiind: alocație financiară directă din fonduri publice, în vederea desfășurării de către persoane fizice sau persoane juridice fără scop patrimonial a unor activități nonprofit care să contribuie la realizarea unor acțiuni sau programe de interes public la nivelul municipiului Cluj-Napoca.

La art. 5 din regulament se precizează: Finanțările nerambursabile acordate se vor utiliza numai pentru programele și proiectele de interes public inițiate și organizate de către aceștia, în completarea veniturilor proprii și a celor primite sub formă de donații și sponsorizări, iar la art.7 se reiterează condiția de bază: Finanțările nerambursabile nu se acordă pentru activități generatoare de profit. (Conform raportului Curții de Conturi pentru anul 2015)

Sponsorizare a la Cluj

Asociația Viitorul Cluj Junior a semnat un parteneriat cu Primăria Cluj-Napoca pentru organizarea turneului „Fotbal a la Cluj”, ca parte integrantă a festivalului anual „Zilele Clujului”, informație prezentă pe site-ul oficial fotbalalacluj.ro, unde, la sponsori și parteneri, regăsim și Primăria Cluj-Napoca. 

Problema este că sponsorizarea e acordată pe baza unui proiect din inițiativa primarului care are ca regulă de bază ca cei astfel finanțați să nu realizeze profit din activitățile astfel susținute de Primărie. Problema este, de fapt, că „Turneul Fotbal a la Cluj” are toate șansele să realizeze profit, lucru public și transparent, la o simplă analiză a datelor postate chiar pe site-ul oficial. 

Astfel, cu toate că acest turneu este sponsorizat de la bugetul local cu 30 000 de lei, organizatorii percep și taxe de înscriere destul de piperate: între 250 și 320 de lei pentru echipele care se cazează prin organizatori și între 350 și 420 de lei pentru echipele care nu se cazează prin organizatori. Este speculată, așadar, până și cazarea. Pe lângă taxa de înscriere.

Turneul de fotbal este unul pentru copii, așa că, cel mai probabil, publicul va fi format doar din părinți, fapt care pune sub semnul întrebării caracterul activității „de interes general”. Printre parteneri, pe lângă Primăria Cluj-Napoca, mai regăsim și Baza Sportivă „Unirea”, unde ACS Viitorul Cluj Junior își desfășoară antrenamentele și meciurile oficiale și amicale. Baza deține 4 terenuri sintetice de fotbal, așa că problema locației desfășurării turneului pare a fi rezolvată. În plus, turneul mai beneficiază și de sprijinul a zece sponsori importanți.

Așadar, Primăria municipiului Cluj-Napoca a decis să sponsorizeze din banii publici cu 30 000 de lei un turneu de fotbal pentru copii care are deja 10 sponsori, care are încheiat un parteneriat cu o bază sportivă unde se poate desfășura turneul și care percepe taxe considerabile de participare. Turneu care folosește, în plus, și voluntari pentru primirea echipelor, supervizarea terenului, pentru asistență medicală, masaj, premiere și servicii foto. Un turneu, așadar, care se putea autosusține și finanța și fără banii Primăriei, care putea obține și profit legal, fără sponsorizarea Consiliului Local, dar care are toate șansele ca acum, cu banii Primăriei primiți, să apară în viitoarele rapoarte ale Curții de Conturi ca entitate care, prin faptul că a generat profit, a cauzat o pagubă efectivă bugetului local, prin suma primită drept finanțare nerambursabilă, de 30 000 de lei.

Care este profitul Primăriei în toată această afacere? Înainte de a specula anumite interese private ale celor angrenați în acordarea de fonduri, putem identifica un interes de imagine: o activitate asigurată, de umplutură, pentru „Zilele Clujului”, care poate da oricând bine în declarațiile primarului, la capitolul: „E fain la Cluj, sprijinim sportul, copiii, sportivii, avem activități internaționale, de renume mondial și intergalactic, avem și grave probleme urbanistice, de trafic, cu transportul în comun etc., dar astea nu contează! Votați Emil Boc primar! Clujul crește!”

Adauga comentariu