Editorial

Agramatul adevăr: românii nu știu limba română!

Ne mirăm și râdem mereu disprețuitor când politicienii vorbesc greșit limba română, fie că „propaghează” tâmpenii, că „se culcă sănătoși și se trezesc morți”, ori că au „succesuri” pe nemerit.

Adevărul este, însă, că românii nu știu, în general, limba română. Este suficient să le citim postările de pe Facebook, să constatăm că, de la profesor universitar până la măturător stradal, majoritatea românilor scriu cu greșeli gramaticale. Conaționalii noștri nu știu să se exprime nici oral, limbajul le este neîngrijit și plin de imprecații, de bălării, de erori și de dume. Ăștia suntem și nu trebuie să ne mirăm. Jalnica stare de fapt poate fi explicată foarte ușor: agramatismul românilor pleacă din școală și din educația precară de care au parte în anii de formare, în familie.

Românul se naște, de obicei, într-o familie de agramați, de sferto sau semidocți. Nu trebuie nimeni să se simtă jignit. Câți se nasc în familii de intelectuali autentici, care le pot transmite copiilor lor o educație solidă și sănătoasă? 1-2%? Iar cei născuți și crescuți în familii normale de români învață de la părinți o limbă română săracă în vocabular, vorbită după ureche, greșit gramatical. Câți părinți le mai spun copiilor povești cu tâlc și cu semnificații pe care apoi să le problematizeze cu cei mici, în așa fel încât să îi pună să gândească interesant, artistic, nuanțat? Câtor copii le mai dezvoltă părinții o înțelegere profundă asupra lumii, prin dezvoltarea activă a limbajului, vocabularului, comprehensiunii limbii, prin exerciții ludice făcute acasă – jocuri, ghicitori, fabule etc.? Câți copii sunt lăsați, în schimb, să crească de la sine, ca buruienile, în fața blocului sau a calculatorului, comunicarea cu părinții limitându-se la un vocabular minimal care include doar termeni legați de mâncare, culcare și alte necesități, care nu diferențiază cu mult omul de animal?

Românii nu știu limba română, în principal, pentru că nu o învață de la părinți. Româna „maternă” cu care iau contact copiii reprezintă maximum 10% din bogata limbă română, iar din acest procent minimum 3% e corupt gramatical.

Și cu această bază stricată, copiii români ajung în școală, adică la pasul doi al deformării lor lingvistice:

În școală, nu toți elevii sunt de 10 la română, lucru perfect normal. După absolvirea a 12 clase, tânărul cu media 5 va vorbi româna de 5, adică cu greșeli flagrante și grosolane. Cel de nota 7 va vorbi decent, dar va avea scăpări dese, iar cel de 8 va gafa doar din când în când. Care este procentul elevilor care termină liceul cu medii de 9 și de 10? 9-10%? La modul real, nu uitându-ne pe statisticile oficiale, cu notele umflate pentru gonflarea prestigiului școlilor și al profesorilor.

Dacă la garamatică, totuși, majoritatea elevilor reușesc să tocească și să ia note de trecere (uitând ulterior regulile), la înțelegerea unui text literar sau nonliterar lucrurile stau diferit. Aici se manifestă din plin analfabetismul funcțional, pentru că, într-o proporție covârșitoare, tinerii nu înțeleg un text, orice text care depășește nivelul comunicării banale, zilnice – când dau de o figură de stil sau de o exprimare mai tehnică, mintea lor se blochează, nu mai reușește să proceseze cuvintele pentru a genera sens.

Majoritatea elevilor au dificultăți reale în a găsi semnificația unor fapte, lucruri, atitudini, sentimente etc., dacă acestea nu sunt exprimate în termenii simpli ai vocabularului, sintaxei și stilisticii de bază, de baltă sau de autobază. Înțelegerea lor ar putea fi lărgită dacă ar exista timp și interes în sensul acesta, numai că învățământul românesc nu este interesat să scoată români deștepți, ci să producă rezultate palpabile, ca la fabrică: note și diplome.

Și așa ajungem ca, după o formare ce presupune educație săracă în familie și superficială în școală, adulții români să nu știe limba română.

Acești adulți ajung măturători, vânzători, medici, avocați, profesori universitari, politicieni, președinți. Cei de sus nu vin de pe Marte, ci din România reală, în care majoritatea românilor nu știu să își vorbească limba maternă, nu o înțeleg și nu o scriu corect.

Corect?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *