In vizor

Aglomerația din traficul din Cluj-Napoca dispare peste 20 de ani. Soluțiile lui Boc: metrou, centură metropolitană, tren metropolitan și mașina acasă

Primarul Emil Boc știe una și bună atunci când este întrebat despre soluțiile pentru decongestionarea traficului din oraș: proiectele mari, mersul pe jos, folosirea autobuzului și exemplul orașelor din Europa. Ce înseamnă aceasta? Că vom mai avea aceeași aglomerație încă vreo 20-30 de ani până când se vor face acele proiecte și  mentalitățile se  vor schimba. Soluții imediate nu există. Așadar, vă dorim nervi de oțel dacă circulați cu mașina! 

Emil Boc a declarat, marți dimineața, la un post de radio local că blocajele sunt inerente într-un oraș precum Cluj-Napoca. 

„Nu am observat blocaje majore, ele sunt inerente unui oraș care are 400.000 de locuitori și 200.000 de mașini. Fără să ne schimbăm și noi puțin comportamentul nu vom face viața mai bună în oraș pentru că în 2000 erau în Cluj-Napoca, 59.000 de mașini, acum sunt 200.000 de mașini, iar orașul nu a crescut de trei ori, nu se poate lărgi, nu se poate înălța, are configurația pe care o are. Nu am altă prioritate mai importantă astăzi la Primărie decât problema mobilității, a traficului prin soluțiile pe care noi le putem face. Pe lângă soluțiile Primăriei, este nevoie și de partenerii din trafic care trebuie să își schimbe puțin comportamentul pentru că fără acest parteneriat nu vom reuși să o ducem un pic mai bine”, a spus Boc. 

În discursul radiofonic al primarului a urmat enumerarea celor trei proiecte despre care știe deja tot orașul.

„Centura metropolitană reprezintă cel mai important obiectiv de infrastructură al anului și al anilor care urmează. Este un proiect pe care îl face Guvernul, dar Primăria s-a angajat să facă documentația, ca în 2021-2022-2023 ca Guvernul care are banii necesari să realizeze centura. Vor fi șapte intrări și ieșiri din oraș spre centură, adică soluții reale de decongestionare a traficului. Acum suntem în lucru pentru realizarea studiului de fezabilitate care are ca termen de fezabilitate decembrie 2019. De ce durează atât? Pentru că acest studiu de fezabilitate trebuie să stabilească dincolo de coridorul de expropriere exact locația pe unde se face centura, să facă studii geotehnice să vadă configurația terenului, să vadă proprietarii, exproprierile, avizele de mediu, de la Electrica, Cadastru etc, aprobarea indicatorilor tehnico economici etc. Urmează proiectele mari – metroul. Am trimis pe SEAP și urmează să se valideze pentru a putea fi organizată licitația, pentru realizarea studiului de prefezabilitate la metrou. Al treilea proiect mare este trenul metropolitan care în principiu presupune folosirea actualului culoar de cale ferată din nord și conectivitatea cu zona Jucu și de ce nu până la Gherla. Sunt proiecte mari la care lucrăm pe bucățele”, a explicat Emil Boc.

Și totuși ce se face la nivel de oraș? Parkinguri. Să nu uităm că în ultimii cinci ani, Primăria a construit un singur parking. 

„La nivel de oraș sunt cele două pasaje: Tăietura Turcului și Piața Mărăști, care sunt în lucru și urmează să se treacă la lucrările de execuție. Și avem parkingurile din oraș. Dacă până în acest moment s-au realizat nouă parkinguri cu 3.000 de locuri, pot să vă spun că avem acum în construcție patru parkinguri cu 1.261 de locuri: Mogoșoaia 7-9, Primăverii 8, Primăverii 20 și Hasdeu și sunt în pregătire cel puțin 12 parkinguri cu aproape 3000 de locuri, din care unul este privat”, a comentat Boc. 

Primarul nu a uitat să amintească și despre proiectele sale din perioada când era prim-ministru. 

„Ce am mai făcut? Partea de autostradă Transilvania cu cei 52 kilometri, centura Vâlcele Apahida sunt lucruri pe care le-am făcut la momentul respectiv”, a punctat primarul.  

Boc nu a ezitat să dea ca exemplu orașele europene care au pus deja taxă de intrare în anumite zone și interzicerea mașinilor Diesel.

„Eu mă uit la ce se întâmplă și în alte orașe europene. În această lume Europa și America dau tonul civilizației. Frankfurt și Dortmund au interzis, începând cu 2019, mașinile Diesel, în ciuda opoziției totale a industriei de automobile. În timp, vor urma și în România acești pași ai restrângerii. La Bruxelles s-au interzis mașinile Diesel care nu au cel puțin Euro2, iar din 2023 trebuie să aibă cel puțin Euro5. În Oslo, din 2019 se va interzice intrarea în centru a mașinilor în afară de urgență și se va investi masiv în transportul în comun. În Londra, se va interzice total Diesel-ul din 2020. Deja s-a luat o măsură, iar pentru mașinile Diesel se plătește o taxă specială ca să intre în anumite zone. Noi nu avem în pregătire așa ceva și nici nu ne propunem”, a explicat Boc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *