Activitatea fizica si scaderea in greutate

In general regimurile de slabire propuse de catre nutritionisti sunt destinate persoanelor relativ sedentare. Pentru a le accentua efectele, este indispensabil sa practicati in mod regulat o activitate sportiva.

 

Sportul slabeste?

Sportul nu slabeste... dar contribuie la pierderea kilogramelor excedentare. Prin practicarea unei activitati fizice se ard calorii, iar organismul este nevoit sa apeleze la rezervele sale de grasime. Astfel se explica de ce unele persoane slabesc doar facand sport, fara a urma un regim. Miscarea va mai ofera inca un avantaj: mareste proportia de masa musculara. Intretinerea acesteia din urma necesita mai multa energie (chiar si in stare de repaus sau de somn) decat intretinerea masei corporale grase; de aceea persoanele musculoase ard mai multe calorii decat cele firave, cu aceeasi greutate.

 

Pentru a slabi, este preferabil sa practicati un sport de rezistenta, care cere un efort mediu, pe o perioada lunga. De ce? Fiindca organismul isi procura energia in primul rand din rezervele de glicogen (zaharurile stocate in muschi si in ficat). Cand aceste rezerve se sfarsesc (dupa aproximativ o jumatate de ora), corpul apeleaza la cele de grasime.

 

Practicarea unei activitati fizice are un efect pozitiv asupra nivelului de colesterol: mareste cantitatea de colesterol bun si o reduce pe cea de colesterol rau! In plus, sportul contribuie la reducerea glicemiei sangvine, facilitand patrunderea zaharului in tesutul muscular, unde va fi utilizat in timpul efortului fizic.

 

Ce se intampla cu caloriile pe care le ingerati?

Din 200 de calorii furnizate de alimentatie”

- 1200 sunt utilizate in metabolismul bazal ;
- 150 sunt folosite pentru reglarea termica ;
- 200 serversc la digestie (termogeneza alimentara);
- 450 sunt arse in activitatea musculara.

 

Sportul si corpul nostru

Cand suntem prea grasi, propriul trup ne dezgusta. Oglinzile, privirile celorlalti si hainele prea stramte ne reamintesc dureros ca avem niste kilograme in plus. Practicarea unui sport ne ajuta sa ne impacam cu acest “invelis prea mare”. Tesutul muscular devine mai substantial, iar carnea – mai ferma. In paralel, creste si increderea in propria persoana, cu atat mai mult cu cat rezultatele – de pe cadranul cantarului, dar si performantele fizice – sunt incurajatoare. In plus, practicarea unui sport necesita autodisciplina, iar aceasta este un motiv de automultumire.

 

Sa nu uitam, de altfel, ca activitatea sportiva ne atrage in cluburi, sali de gimnastica, pe stadioane, unde intalnim alte persoane, mai mult sau mai putin sportive, la fel ca noi. Deci ne socializeaza. Sporturile de echipa faciliteaza contactele cu ceilalti si cu propriul eu – utile pentru “grasanii” prea putin siguri de sine.

 

Sportul si pofta de mancare

Unele persoane nu indraznesc sa inceapa o activitate sportiva de teama ca apetitul le va creste necontrolat. Daca vi se face foame de nestapanit dupa ce practicati o activitate sportiva, motivul este unul singur: nu mancati suficient la masa dinaintea efortului fizic (mic dejun sau pranz). In conecinta, va faceti “plinul” impins de foame. In loc sa va aruncati asupra unor alimente grase si dulci dupa activitatea fizica, mancati mai bine ceva inainte de aceasta ceva bogat in proteine si glucide lente. Iar daca foamea va da totusi ghes, luati o gustare dupa programul sportiv: un fruct, ceva lactate sau cereale.

 

Studiile au demonstrat ca persoanele cu o activitate fizica slaba sau chiar nula mananca mai mult decat cele care practica un sport moderat, fiind deci mai susceptibile sa se ingrase. Sa nu uitam ca organismul consuma cu atat mai multa energie pentru intretinerea masei corporale slabe, cu cat masa musculara este mai voluminoasa.

 

 

Ce-i de facut daca nu va place sportul?

Daca ideea de a practica o activitate sportiva nu va atrage catusi de putin, pacat, fiindca stiti deja ca dezvoltarea masei musculare accentueaza metabolismul de repaus. Totusi puteti consuma cateva calorii excedentare folosindu-va de mici viclesuguri:

 

- Procurati-va o bicicleta medicinala pentru ca inclusiv pe vreme urata sau rece sa puteti practica o activitate sportiva.
- Lasati automobilul in garaj, cu exceptia cazurilor de forta majora.
- Cumparati-va un caine si... scoateti-l la plimbare de trei ori pe zi!
- Renuntati la un apartament de la parter in favoarea unuia la etajul sase, intr-un bvloc fara lift.

 


Adauga comentariu