In vizor

Abateri de 187 milioane lei la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca. De ce există întârzieri mari la realizarea unor proiecte de modernizare

Curtea de Conturi a analizat performanța activității aeroportuare desfășurată în perioada 2014 – 2019. La Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca s-au constatat abateri financiar-contabile în valoare de 187 milioane lei. Cea mai mare parte din suma totală face referire la proiectul de realizare a pistei de decolare – aterizare de 3500 m – etapa I. În raportul Curții de Conturi scrie că „se menține nejustificat la data de 31.12.2019, în soldul contului 231 ”Active fixe corporale în curs de execuție“, obiectivul de investiție “Pistă de decolare-aterizare de 3500 m – Etapa I și suprafețe de mișcare aferente”, lucrări executate, care au fost finalizate și recepționate, pentru care au fost întocmite atât procesul verbal la terminarea lucrărilor cât și procesul verbal de recepție finală la Aeroportul Internațional „Avram Iancu“ Cluj RA (183.214 mii lei)”.

Restul abaterilor financiar-contabile de la Aeroport fac referire la faptul că „nu au fost realizate venituri din închirierea unui spațiu comercial din incinta Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj RA-Terminal pasageri plecări, în baza contractului de locațiune – 41 mii lei”.

Dintre obiectivele stabilite prin MPGT de dezvoltare și modernizare a infrastructurii rutiere, a fost finalizat doar obiectivul privind: Reabilitarea și extinderea platformei de staționare cu minim 23.300 mp, prin realizarea obiectivului de investiții: ”Construire platformă de staționare aeronave și suprafețe de handling aferente” cu o suprafață de 44.663 mp, investiție având ca sursă de finanțare fondurile proprii.

Unele obiective de investiții se află în stadiul de implementare a proiectelor: calea de rulare paralelă cu pista și echipamente scanare bagaje de mână standard și echipamente de detecție explozibil.

Unele obiective de investiții se află în stadiul de elaborare a studiilor de fezabilitate: modernizarea pistei de decolare aterizare la 2500 m lungime, 60 m lățime; asigurare facilități cargo.

Potrivit raportului, unele dintre cauzele pentru care nu au fost duse la bun sfârșit aceste proiecte sunt: perioadă îndelungată de evaluare a cererilor de finanțare; dependența de alte instituții pentru realizarea investițiilor în infrastructură; durată mare de obținere a avizelor și acordurilor necesare realizării obiectivelor de investiții.

Curtea de Conturi a evaluat și modul în care membrii Consiliului de Administrație și-au îndeplinit îndatoririle.

„Pentru perioada supusă auditului, s-a constatat, că au existat situații care a influențat în mod negativ buna funcționare a aeroportului, mai exact nefinalizarea procedurilor de selecție a membrilor CA în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011. Cu privire la acest aspect, s-a constatat că Prefectul Județului Cluj, a înregistrat pe rolul Tribunalului Cluj o acțiuni un dosar prin care solicită anularea HCJ nr. 220/22.09.2017 și HCJ nr. 235/09.10.2017 emise de Consiliul Județean Cluj”, scrie în raport.

Potrivit raportului Curții de Conturi, „un aspect delicat cu care entitatea auditată s-a confruntat, a fost cel a practicării ilegale a unor sisteme de tarifare la nivel aproape de zero de către alte aeroporturi. În acest context, Consiliul Județean Cluj, Consiliul de Administrație și Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj RA au întreprins acțiunile legale necesare pentru realizarea unei competiții corecte într-o economie de piață și anume, au deschis o serie de acțiuni în justiție, pe care le-au câștigat”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *