Focus

Abandon școlar și educație precară. Raportul Băncii Mondiale: 42% – analfabetism funcțional. Unde se situează Clujul?

Potrivit unor date recente, oferite de Raportul Băncii Mondiale pentru Dezvoltare, mai mult de un sfert din copiii din mediul rural abandonează școala înainte să termine clasa a VIII-a. Avem o rată a analfabetismului funcțional de 42%, suntem “campioni” la nivel european în acest sens. Conform unor date furnizate de către vicepreședintele PNL Laurențiu Leoreanu, din 179.000 de elevi înscriși in clasa a VIII-a, aproximativ 30.000 nu s-au înscris la examenele Evaluării Naționale din această sesiune. Șeful Inspectoratului Școlar Județean, Valentin Cuibus, apreciază că aceste date nu pot fi interpretate în mod general, iar la nivelul județului Cluj, rata abandonului școlar este de doar 3%-4%.

Banca Mondială a făcut de curând public un raport privind situația educației din România (World Development Report 2018: Education), care ilustrează că aproximativ 83% dintre scolile din Romania cu performante scazute se afla in mediul rural, iar procentul elevilor cu performante ridicate din Romania este cel mai scazut din UE. Halsey Rogers a prezentat concluziile raportului, precizând ca diferentele dintre ratele de părăsire timpurie a scolii sunt contrastante intre mediul rural (26,6%) si mediul urban (6,2%). Iar rezolvarea acestei probleme, spun reprezentanţii Băncii Mondiale, o reprezintă creşterea investiţiilor din educaţie.

click foto pentru imagine completă

„Aceste diferenţe sunt cauzate de slaba finanţare a educaţiei. România investeşte cel mai puţin în educaţie faţă orice altă ţară din UE, ceea ce face ca ţării să îi fie foarte greu să concureze cu altele”, spune Tatiana Proskuryakova, country manager, Banca Mondială. 

Mai exact, doar 3,1 la sută din PIB a mers anul acesta către educaţie, în timp ce UNESCO recomandă ca finanţarea să fie între 4 şi 6 procente, pentru obţinerea de performanţe.

La acest capitol, documentul Bancii Mondiale arata ca procentul elevilor cu performante ridicate din Romania – cei care sunt capabili sa rezolve probleme complexe – este cel mai scazut din UE, respectiv: 2% la citire, 3,3% la matematica si 0,7% la stiinte.

„În anul 2017, 18,1% dintre tinerii cu vârsta între 18 si 24 de ani se aflau în situaţia de a fi părăsit prematur sistemul de educatie, finalizand cel mult învăţămantul gimnazial. Suntem datori să facem intervenţii rapide pentru a avea efect într-un an, 2 sau 3”, spune Valentin Popa, ministrul Educaţiei. 

La nivelul județului Cluj, situația pare a fi ușor diferită. Cu privire la fenomenul abandonului școlar, de la nivelul claselor a VIII-a și a IX-a, Valentin Cuibus a apreciat că aceste date nu pot fi interpretate în mod general. Șeful ISJ Cluj a precizat faptul că, ponderea abandonului școlar este mai mare în mediul rural, decât în cel urban:

”Sunt două aspecte aici care trebuie separate: sunt cei care nu s-au înscris, dar puteau să o facă, pentru că legea le permitea; și mai sunt cei care au rămas corigenți și nu s-au înscris, care nu o pot face până nu își iau corigența. Dacă ne referim la primul aspect, atunci trebuie să spunem că toți au fost înscriși, pentru că asta e procedura, dar sunt cei care nu s-au prezentat. 

În județul Cluj, la Evaluarea Națională au fost înscriși un număr total de 4.234 de elevi, din care 4.065 prezenți. Nu s-au prezentat un număr de 171 de persoane, din care 7 au reprezentat situații speciale/medicale, iar 164 – nemotivat. Iar aceasta înseamnă 3%-4% din totalul celor înscriși.  

Dar aici e logic să apară o diferență, pentru că, conform Metodologiei, unii dintre elevi se înscriu direct la școala profesională, înainte de a da examenul de Evaluare Națională. Iar cine nu vrea să se înscrie la liceu, nu e obligat să dea examenul și se poate înscrie la scoala profesională. Examen care nu este obligatoriu pentru școala profesională. Iar dacă un elev vrea să meargă la școala profesională, atunci nu are nici o motivație să susțină examenul. 

Un abandon real există, ca să fim cinstiți, la nivelul clasei a VIII-a, cei care nu se regăsesc la trecerea dintre clasa a VIII-a și a IX-a. 

Dar cifrele care se vehiculează pe piață, mă refer la județul Cluj, sunt mult exagerate, din punctul nostru de vedere. Este posibil ca într-un alt județ, rata abandonului să fie de 20%-30%. Noi pierdem, de exemplu, la nivelul claselor a VIII-a și-a IX-a, în jur de 100 de elevi, care raportat la o cifră totală de 5000 de elevi, înseamnă câteva procente. 

Evident, în mediul rural, ponderea abandonului școlar la nivelul claselor a VIII-a și-a IX-a, este mai mare decât cea din mediul urban. Dar repet, la nivelul județului Cluj, cifra abandonului școlar este mult mai mică decât cea care se vehiculează. Iar în privința combaterii acestui fenomen, funcționează atât strategii naționale, cât și strategii la nivel local”, a declarat Valentin Cuibus.

Referitor la situația generală precară a învățământului românesc, ministrul Educației, Valentin Popa, a anunțat soluții de avarie cu un cost total de 400 de milioane de euro.

În acest sens, ministrul Educaţiei a anunţat că pregăteşte un proiect în valoare de 400 de milioane de euro astfel încât elevii care vin frecvent la ore să fie recompensaţi, iar profesorii de la oraşe să fie plătiţi cu ora pentru cursurile predate în şcolile din mediul rural. Tot din aceşti bani vor fi modernizate şi laboratoarele din şcolile de la sate.

 

 

 

 

sursa foto: monitorsocial.ro

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *