In vizor

7 transilvaneni in Africa. Povestea unei curse cu scop umanitar

Sapte transilvaneni vor lua parte la cea de-a 9-a editie a raliului Budapesta-Bamako, competitie care va lua startul in 24 ianuarie 2014. Cursa transsahariana este cel mai mare raliu din lume dedicat amatorilor, in care echipa celor sapte, constituita dintr-o masina si patru motociclete, va evolua sub numele „Transilvania 4 Africa”.  

„Ne pregatim de doi ani pentru aceasta cursa. Suntem un grup de sapte prieteni din Cluj, Zalau si Sighetu Marmatiei; ne cunoastem de ani buni si suntem, cu totii, pasionati de off-road sau motociclism enduro. Pornim impreuna nu numai cu scopul de a practica un sport extrem si de a reprezenta cu mandrie meleagurile noastre transilvanene, ci si de a ajuta oamenii nevoiasi din lumea a treia, de a le oferi o viata mai buna”, a declarat Deák Albert, unul dintre cei doi piloti ai masinii.

Cei 7 vor pleca in expeditie cu o masina – Toyota Land Cruiser HDJ80, supranumita si Bestia, si patru motociclete KTM 640, special construite pentru expeditii in desert, dotate cu rezervoare marite, suspensii special si cauciucuri pentru zone nisipoase.

„Masina a fost cumparata din Ungaria, fiind preparata special pentru raliuri. A mai participat pana acum la alte 5 curse: Budapesta – Yerevan, Budapesta – Bamako, Budapesta – Tunisia – Algeria, Budapesta –Topgo si Budapesta – Capul Nord. Motocicletele sunt ca cele folosite in raliul Paris – Dakar din perioada 2003-2004”, mai spune pilotul.

De fapt, Budapesta – Bamako este o alternativa mai ieftina si mai putin stricta a celebrului raliu Paris –Dakar, spun participantii. Insa, la fel ca si acesta din urma, raliul pe care vor porni la inceputul anului viitor are un traseu variabil. Daca in 2005 a pornit din capitala Ungariei pentru a ajunge in capitala statului Mali, de atunci raliul si-a schimbat de mai multe ori locul liniei de finis. Editia de anul viitor se va sfarsi la Banjul, capitala Gambiei; ruta presupune 10.000 de kilometri la dus, si tot atatia la intors. Mare parte din traseu va fi, insa, off-road – peste 60%.

„Vom strabate tarile Europei pana in Spania, apoi vom trece in Maroc, Sahara de Vest, Mauritania, Senegal si Gambia. In unele zone sensibile vom avea protectie asigurata de armata”, a explicat pilotul clujean.

http://www.youtube.com/watch?v=S5FACXD_tHs

Unul dintre cele mai dificile momente ale raliului va fi traversarea Saharei de Vest, care se face o plaja lata de 12 metri, in timpul refluxului. Daca nu reusesc sa treaca pana la flux, echipajele nu au alta solutie decat sa abandoneze masinile si sa se refugieze pe dune.

„Este cea mai riscanta zona. Avem doar cateva ore sa intram si sa iesim de pe plaja, alfel marea ia masina. E cu atat mai periculos cu cat pentru ca nu poti urca cu ea pe dune”, spune Bakos Norbert, al doilea clujean al echipei.

Cursa cu scop umanitar

Sprijinul umanitar este laitmotivul cursei: in Africa, participantii la raliu vor dona bunuri in valoare de zeci de mii de euro. Din partea Universitatii Sapientia, echipa transilvana a obtinut o donatie de 200 de calculatoare pentru copiii din Senegal si Gambia. Aici, concurentii la raliu au contactat deja un spital si doua scoli, care vor primi personal donatiile din partea lor.

“Vrem sa fim personal de fata cand se inmaneaza ajutoarele, sa fim siguri ca ajung unde trebuie”, mai zice Bakos.

De asemenea, Hiriczko Sandor, membru al echipei si dentist de profesie, si-a oferit intregul echipament din cabinetul individual de medicina dentara, urmand ca in orasul Banjul din Gambia aparatura sa fie preluata de un medic stomatolog.

Echipa Transilvania 4 Africa este singura echipa din Transilvania care participa la competitia se anul viitor. De asemenea, este echipa cu o formula inedita, prima formula de acest tip – 4 motociclete si o masina.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *