In vizor

7 ani, 140 de milioane de euro, 24 de kilometri de centura

Dan Sova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine s-a lasat asteptat mai bine de patru ore pentru a inaugura trei kilometri dintr-o centura ce a mai fost inaugurata de doua ori. A venit de la Bucuresti special pentru a muta o baliza de pe centura clujeana inceputa de PDL si terminata de USL. “Indreptam daramaturile lui Boc”, a spus, mandru, ministrul, de cate ori a avut ocazia.

Dan Sova coborat triumfator pe asfaltul proaspat, insotit de toata armata locala a PSD la 14:30, cu patru ore mai tarziu decat mult asteptata vizita. Purtatorul de cuvant al Prefecturii Cluj a anuntat amanarea vizitei de trei ori, “din cauza conditiilor meteo total nefavorabile”. Asta in conditiile in care toate cursele de linie de la Bucuresti la Cluj au aterizat astazi fara pic de intarziere.

Lui Sova nu i-a pasat, insa, nici de jurnalistii care au stat ore bune in frig si vant si nici de soferul Prefecturii, care a stat planton in fata institutiei de la 7 dimineata. “Pe la amiaza am fugit pana acasa, am luat 50 de lei, ca nu aveam bani la mine, ceva de mancare, si m-am intors”, spune, rusinat, angajatul.

“Boc e de vina, noi suntem de cuvant”, asa s-ar putea rezuma discursul ministrului pe centura ocolitoare.

“A inaugurat-o Boc deja de doua ori. Noi facem ce facem de un an jumatate, indreptam daramaturile lui Boc. Asa am patit si saptamana trecuta, vreau sa va spun. Tot in 2011, domnul Boc, insotit de Anca Boagiu, au inaugurat centura Ploiesti Vest si s-a surpat dupa aia. Si a trebuit sa reconstruim trei poduri, trei portiuni acolo, timp de un an de zile dupa el. Tot asa, am deschis-o circulatiei, ca atunci cand indrepti daramaturile nu mai inaugurezi si a treia oara”, a spus, mandru, Dan Sova.

Si pentru ca Emil Boc a fost laitmotivul discursului lui Sova la Cluj, ministrul a anuntat ca acum, o data cu terminarea lucrarilor, va incepe si o ancheta care va viza toate lucrarile facute la centura Valcele-Apahida.

“Vestea buna pentru doamna Boagiu (Anca Boagiu, fostul ministru al Transporturilor n.r) si pentru domnul Boc e ca urmeaza sa si cercetam ce s-a intamplat. Daca exista suspiciunea unor fapte, ne adresam DNA-ului”, a amenintat Sova.

Pe langa lada de bere a lui Emil Boc, Sova a plusat un bax de apa minerala pentru constructori, daca centura nu se va surpa pana in noiembrie 2016, data la care expira garantia.

“Si eu sunt curios sa aflu si credeti-ma ca o sa aflu, asa cum am facut despre toate constructiile. Vreau sa aflu, printr-o ancheta facuta la CNADNR si de ce a durat atat de mult, si cine a gresit. De ce a costat atat de mult si de ce a trebuit sa fie inaugurata de doua ori de domnul Boc si dupa aia reconstruita la loc, deci toate astea trebuie aflate”, a mai spus ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine.

Apoi, pentru ca nu a fost o inaugurare, ci o punere in circulatie, Sova a mutat o baliza din mijlocul drumului.

“Noi am terminat. Va luati masinile sa putem da drumul la circulatie?”, a spus Remus Lapusan, presedintele PSD Cluj, la nici 20 de minute de la sosirea ministrului pe centura. “Gata, hai ca a inceput ploaia”, l-a completat Dan Sova.

Cea mai scumpa centura din tara – 5,83 milioane de euro pe kilometru

Centura ocolitoare Valcele – Apahida a fost contestata inca de la inceput, cand varianta propusa de seful de atunci al Consiliului Judetean – Marius Nicoara – nu a fost agreata si s-a mers pe un alt traseu. Varianta a ajuns sa fie supranumita “Centura de diamant” pentru ca suma licitata initial s-a triplat, ajungandu-se la incredibila suma de 630 de milioane de lei, adica 140 de milioane de euro. Daca lacunele organizatorice din proiectul centurii au iesit la iveala de-a lungul anilor scursi, nici executia ei nu a fost lipsita de probleme. Ocolitoarea de 24 de kilometri s-a surpat, pe alocuri, de mai multe ori, iar constructorul unuia dintre tronsoane, firma Vegyepszer din Ungaria, a scapat de responsabilitate activand insolventa. Lucrarile au fost reluate de firma Keller, cea care a garantat initial pentru firma maghiara.

Cum s-a transformat lutul in diamant

Pe vremea aceea premier, Emil Boc declara ca “va da o bere” daca centura ocolitoare va fi finalizata mai repede de inceputul lunii noiembrie 2011. Boc s-a tinut de cuvant si a aparut, pe centura proaspat construita dar neterminata, cu o lada de bere, pe care a impartit-o muncitorilor, dupa care a parcurs traseul centurii la volanul unei Dacia Duster, avand-o pe scaunul din dreapta pe Anca Boagiu, atunci ministrul Transporturilor. “Astazi un vis al clujenilor devine realitate”, declara Emil Boc.

O realitate scumpa, prost construita –  Boc promitea atunci ca intreaga centura ar urma sa fie finalizata in iunie 2012 – mai lipsea o porţiune de 3 kilometri ca centura sa fie completa. Numai ca in luna mai 2012, ministrul Transporturilor de atunci, Ovidiu Silaghi, a trimis Corpul de control al ministerului sa verifice lucrarile la centura Valcele – Apahida, pentru ca a constatat, la Cluj, greseli de proiectare si „o dorinta de a taia panglici”.

Lucrarile la centura de ocolire Valcele – Apahida, cu o lungime de nici 24 de kilometri, au inceput in anul 2006.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *