Editorial

5 ani cu Ziar de Cluj

Presa online are in viitorul imediat doua probleme mari si late.
Absenta traficului e una. Sincer, Stiri de Cluj sau Ziar de Cluj, cele mai rulate publicatii online din oras, chiar si cu o medie de 20 000 de unici pe zi, nu au de ce sa se laude prea tare.

Indiferent cum privim problema, ca unii sunt tabloizi, altii quality, presa locala clujeana nu atinge in medie zilnica nici macar 9 la suta din potentialul de utilizatori fermi de Facebook inregistrati pe Cluj.

Pai, si atunci, ce vorbim? De ce ne mai cocosim ca suntem tari? Tare in presa locala esti cand ai audiente solide, cand devii pe online-ul local la fel de dominant cum e Pro TV-ul in randul televiziunilor.
Aici, eu prefer sa nu imi fur singur caciula si sa ma gandesc la solutii reale. Vom continua sa ne facem reclama clasica (abtibilde, fluturasi, radio, SMS-marketing), dar ne vom duce tot mai tare spre lumea mobilelor. Facebook este tinta, asta e clar, dar si acolo trebuie sa ai ce sa servesti, ca sa dea lumea click pe articol. Multi publisheri detesta Facebook, pentru ca nu il inteleg, nu vor sa preia energia adversarului si sa o transforme in avantaj.

Orizontul de asteptare al userilor Facebook e cu totul altul si va trebui sa ne adaptam. Facebook si userii sai nu trebuie priviti cu ura de catre presa online. Forta lor trebuie folosita constructiv, un soi de Aikido media, preluam energia adversarului – Facebook – si ii informam pe cititori cu ajutorul sau.
A doua problema e ca ne imbatranesc cititorii. Trebuie pregatita noua generatie, cea care nu mai stie ce inseamna hartia si mirosul ei, cea care are in fata tableta si telefonul mobil. Pe mine nu ma deranjeaza ca noua generatie nu mai vibreaza la mirosul de cerneala. Ma deranjeaza altceva.

E generatia care, si o spun cu tristete, nu intelege pe de-a-ntregul importanta presei in societate. E vina noastra si tot la noi e si responsabilitatea de a le schimba perceptia.
Presa are un rol foarte important si o provocare: sa demonstreze ca e mai profunda decat viermuiala pe care o creeaza Facebook-ul, ca poate genera schimbari reale si corecte de perceptie a societatii, ca e un sprijin foarte important pentru expunerea defectelor societatii.

Vreti un exemplu? Cazul Pomohaci. Daca nu exista un ziar local, Ziar de Cluj, si un ziarist care sa investigheze cazul, azi nu discutam de cazul Pomohaci.

Cu bune si rele, presa locala s-a adaptat bine in ultimii ani. Si nu ma refer la optiunea pentru online, care e mai ieftina in mod evident fata de print, ci la faptul ca, pe online, si acum ma refer la cel clujean, apar in ultima vreme materiale exceptionale, vii, inedite, variate, cum nu mai apareau in ultimii ani. Ma mandresc ca am contribuit si eu la consolidarea ideii de presa online prin Citynews si apoi prin Ziar de Cluj.
Aduceti-va aminte de Citynews-ul din 2007, cand lumea, inclusiv confratii, radeau de Alexa ca si-a transformat colegii in „robotei” media. Pe atunci, sa ai stick de net si laptop, camera foto, si sa iti doresti sa dai repede stirea era ceva inedit, aproape rusinos, si multi spuneau ca nu vom reusi, ca tot printul conteaza. In doi ani, Citynews a devenit lider, dar a creat si premisele adaptarii la noile realitati a presei de moda veche din Cluj, care ignora – in 2007 – online-ul in timp real.

Adaptare, resetare, targetare, asta trebuie sa facem in permanenta.

Nimeni nu credea acum cinci ani ca Ziar de Cluj, mai ales cu abordarea ciudata de a evita, din punct de vedere editorial, evenimentul, va ajunge la traficul de acum.De vineri pana azi, si au fost zile de chefuri si An nou, circa 80 000 de cititori unici ne-au „calcat” pragul. In 2018, intram la aspiratie si vom depasi incet propriile noastre recorduri. Nu de trafic, ca ala vine daca scrii chestii faine, ci de continut. Si mai multe perspective, si mai multa variatie, asta imi doresc.
Daca in ianuarie 2013 stiam in mare ce doresc cu Ziar de Cluj, acum, dupa cinci ani, stiu foarte bine cine suntem pe piata: un ziar ce a devenit prima sau a doua optiune pentru mii de clujeni care, dimineata de dimineata, ne deschid sa vada ce s-a mai intamplat in Cluj.

Facebook este un „deversor” de trafic pentru multe publicatii online din intreaga lume. Asta pentru ca toata lumea e pe Facebook, pentru ca oamenii dau scroll aproape mecanic, se uita la filmulete, citesc articole si bloguri.

Cand 300 000 de potentiali cititori sunt inregistrati DOAR pe municipiul Cluj-Napoca in 2017 ca utilizatori de Facebook, eu nu imi permit sa ignor acest canal.

Recent, am lansat doua publicatii: Stiri de Bistrita si Ziarul de Salaj. Urmeaza Alba, Mures, Satu Mare. Acolo unde exista deja 3-4 saptamani de viata editoriala, e destul ca sa imi dau seama ca:

– presa locala din intreaga tara are aceleasi tare, dar acelasi potential

– exista tone de pretinse ziare locale, tiparite sau online, in fiecare judet, dar NUMAI un lider adevarat, 99 la suta din cazuri o publicatie online

– exista sute de ziaristi batrani (adica experimentati) care s-au retras in camaruta lor online, un domeniu .ro, unde fac presa lor, si o fac bine, dar nu vor evolua niciodata cu produsele lor

– exista foarte putini jurnalisti tineri. piata e distrusa in local si deprofesionalizata

– exista publicatii ce se comporta tot ca in anii ’95, fiind sustinute unele de PSD, altele de PNL, invariabil niste conserve politice

– niciunele dintre aceste publicatii nu au chef de asocieri, sindicalizari editoriale sau comerciale. presa locala ar trebui stransa intr-o structura asociativa, dar inca niste ani asta va fi imposibil, incercarile ratate din trecut au sadit neincrederea

Cu reteaua de 35 de publicatii locale online, fiecare cu nume separate, dar congruente editorial, eu nu vizez locul 1 per fiecare judet, ci locul 2. Experienta mea cu Citynews, imi spune ca e greu sa bati un lider local de presa, dar poti sa aduni ce lasa restul la masa. Fiecare judet acoperit de mine va avea sediu, o echipa de minim 2 jurnalisti si un cameraman, va constitui si un „punct de lucru” pentru NCN si consolidarea sa editoriala.
Iar viitorul in presa locala arata foarte bine, desi se prezinta foarte rau.

Teritoriul Romaniei este un rezervor mult mai mare de subiecte decat Bucurestiul, trebuie doar identificate si slefuite. Cazul Pomohaci, cazul Husi, cazul Lucan, toate provin din „provincie”. Presa nationala e la fel de slabita ca si cea locala, nu mai are forta sa caute Subiectul, ci rontaie evenimentul si ce mai vine odata cu intamplarea.

In acest moment, cine se apuca sa construiasca pe presa locala va da lovitura. Cine face un concurent serios la Ziarul Financiar va da lovitura. Cine face un canal TV de business va da lovitura. Cine va construi de la zero un ziar online national diferit de ceea ce da Evz, Gandul, Adevarul, va da lovitura. Cine va face un canal de stiri national care sa speculeze inertia Digi 24 si Realitatea poate sa aspire sa ajunga in top.
Abia acum, la 28 de ani de la Revolutie, presa incepe sa fie (privita ca) un business, nu ca un instrument de razbunari politice si/sau manipulare.

Ziar de Cluj implineste peste cateva zile 5 ani de viata. Si a fost viata la noi, cu bune si cu rele. Toti cei care au trecut prin Ziar de Cluj sau sunt in continuare, punandu-si amprenta si sudoarea la devenirea lui, nu pot sa spuna ca au lucrat sau lucreaza la un ziar oarecare. Le multumesc. Fiindca suntem niste sapiensi incompleti, nu ne bucuram pe moment de momentele minunate traite, le regretam mai apoi cand devin amintiri. Iar eu am multe amintiri cu Ziar de Cluj si echipa noastra. Si pe cele mai amare le-am transformat in frumoase, fiindca imi permite si mintea si inima, fiindca suntem imperfecti pana si la asta. Dar ce imperfectiune misto!

Eu implinesc tot in aceste zile 20 ani de meserie, 20 de ani de presa. Doua decenii in care nu am incetat sa cred in Ea, despre care nu stiu daca e a 4-a putere in stat, dar care mi-a dat puterea sa mai cred in Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *