200 milioane euro pentru un sistem informatic mizerabil. Cu acei bani se putea construi un spital regional. Cine îi despăgubește pe pacienți din cauza nerespectării drepturilor de asigurat?

200 milioane euro au fost cheltuiți pentru sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Cu toate acestea, sistemul pică periodic. Medicii nu își pot face treaba, pacienții nu pot beneficia de servicii. Totul se învârte într-un cerc vicios din cauză că sistemul informatic a fost prost din start. Cine plătește pentru toate aceste erori grave? Cine îi despăgubește pe asigurați pentru că le sunt respectate drepturile? Cu acei bani investiți într-un sistem informatic prost se putea construi un spital regional.

Este a 18-a zi consecutivă în care sistemul informatic al CNAS nu funcționează. Nici nu se mai știe a câta oară se întâmplă acest lucru. Medicii lucrează offline, dar riscă să fie amendați peste câțiva ani la un eventual control când pot fi descoperite erori.

„Noi lucrăm acum în sistem offline, ceea ce înseamnă un risc pentru noi din cauză că pacientul s-ar putea să nu fie asigurat și ne vom trezi, probabil, cu controale ale Curții de Conturi peste doi-trei ani și ne vor imputa niște servicii sau medicamente eliberate la această dată. Dacă lucrăm în sistem offline nu se poate verifica calitatea de asigurat a pacientului, nici alte date despre pacient, deci lucrăm în orb. Acest lucru ne vulnerabilizează foarte tare, poate însemna pentru orice medic și spital costuri pentru valoarea medicamentelor eliberate sau a investigațiilor recomandate în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate”, a declarat, pentru Ziar de Cluj, Emiliana Costiug, medic de familie și vicepreședinte al Asociației Medicilor de Familie Cluj.

Noaptea, sistemul informatic dă semne că își revine. Funcționează câteva ore, apoi cade, din nou. Medicii au ajuns să lucreze noaptea. Se chinuie să valideze rețete de teama unor sancțiuni, pe viitor. Altfel, ei lucrează în afara legii.

Conform contractului pe care noi îl avem cu Casa de Asigurări, avem obligația să validăm orice serviciu în termen de 72 de ore. Noi suntem acum în afara legii și în afara contractului, așa că am trimis o scrisoare deschisă din partea tuturor medicilor de familie, în care se solicita găsirea unei soluții și pentru pacienți și pentru medici, pentru că și pacienții au probleme cu nerespectarea drepturilor lor de asigurat. Și pacienții au probleme pentru că deși își plătesc asigurarea figurează uneori ca neasigurați, nu le merge cardul, nu sunt găsiți în sistemul informatic”, a afirmat Emiliana Costiug.

„Medicii sunt nevoiți să introducă aceste rețete offline sau noaptea. Pândesc momentul la 3 sau 4 sau 5 noaptea când sistemul își revine și atunci introduc rețetele pentru că altfel nu le validează sistemul și, mai mult, li se impută lor sume”, a declarat Emanuel Ungureanu, deputat USR Cluj, vicepreședinte al Comisiei pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților.

În ultima perioadă, din cauza erorilor repetate ale sistemului, au existat discuții, negocieri, încercări de găsire a unor soluții. Conducerea CNAS a solicitat mai mulți informaticieni pentru a cârpi cumva sistemul.

„Am avut discuții cu Casa de Asigurări în timpul sesiunii parlamentare, mai ales că am avut o cerere din partea lor în care s-au plâns că nu au personal suficient pentru sistemele acestea informatice”, a precizat Florin Stamatian, deputat PNL Cluj, vicepreședinte al Comisiei pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților.

Sunt angajați însă degeaba informaticieni. Dacă sistemul a fost gândit prost din start, este imposibil de menținut și de reparat, oricâți bani ar fi alocați și oricâți specialiști ar fi angajați.

„Casa de Asigurări a solicitat Parlamentului și noi am fost de acord să suplimentăm cu o sumă pentru a angaja personal tehnic care să facă față acestui sistem informatic. Problema este una foarte simplă acolo – niște oameni, apropiați ai Serviciilor Secrete, gen Sebastian Ghiță, au achiziționat niște programe neperformante în valoare de 200 milioane euro. Acei oameni nu sunt la pușcărie și banii nu sunt recuperați. Totul pornește de la un sistem informatic făcut pe genunchi în urma unor șpăgi. De aici pleacă totul, acest lucru nu s-a rezolvat și practic acum oamenii cârpesc un sistem informatic care nu a fost bun de la început”, a spus Emanuel Ungureanu, deputat USR Cluj.

Soluția ar fi înlocuirea completă a acestui sistem. Ministrul Sănătății Sorina Pintea se codește să facă acest pas pe motiv că au fost cheltuiți până acum prea mulți bani.

Sistemul trebuie înlocuit complet pentru că nu face față tehnic. Am avut și discuții cu conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și ne-a spus că sistemul nu face față și a cerut Parlamentului să îi furnizeze niște IT-iști care să mai țină în viață sistemul. Dar nu ai cum să vii cu soluții miraculoase la o mizerie de sistem construit pe șpăgi. Este cât se poate de oficial ceea ce spun. Cine plătește pentru că acest sistem informatic este prost? Sistemul informatic a costat cât un spital regional. Cine dă banii ăștia înapoi?”, a mai afirmat Emanuel Ungureanu.

Medicii de familie sunt de părere că fiecare pacient ar trebui să aibă un contract cu CNAS. În acest fel, Casa ar putea fi trasă la răspundere pentru neîndeplinirea obligațiilor față de asigurații care își plătesc contribuția lună de lună.

„Ar fi important ca acel contract să fie între fiecare pacient și Casa de Asigurări de Sănătate. Așa ar fi normal să se întâmple pentru că eu dacă am plătit banii în contul asigurării să știu de ce pot beneficia de acei bani, cine este răspunzător când apar astfel de erori”, a precizat Emiliana Costiug.

Sistemul informatic al CNAS a fost pus în funcțiune pe 4 mai 2014, după 8 ani de pregătiri, investiții și teste. Cu tot cu ultimele contracte adiționale și de mentenanță, costurile acestui sistem depășesc 200 milioane euro.

Potrivit cursdeguvernare.ro, „păcatul originar” vine tocmai din faptul că între faza de proiect și implementare au trecut 8 ani, perioadă în care avansul tehnologic a fost foarte rapid, iar proiectul nu a fost actualizat cu specificații tehnice la zi.

La toate acestea se adaugă perioade semnificative în care sistemul a funcționat, după expirarea succesivă a contractelor pe diferitele componente, fără mentenanță. Sau, mai rău, cu intervenții neautorizate în sistem, operate însă cu aprobarea ”informală” a conducerii CNAS care încerca astfel să ”peticească” sistemul.

sursa foto: realitateamedia.ro 

Adauga comentariu