Focus

2 milioane de euro pentru Compania de Transport Public și organizațiile studențești-tampon. Cum motivează CTP această sumă?

Și în acest an, municipalitatea clujeană subvenționează transportul public în comun pentru studenți și elevi. De fapt, pentru a beneficia de reducere, studenții trebuie să dețină, obligatoriu, carduri nebancare, o adeverință vizată la zi și carnetul de student. 

Astfel, suma va fi alocată de la bugetul local pentru anul 2019, Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, în vederea acordării de subvenţii pe mijloacele de transport în comun studenţilor, masteranzilor și doctoranzilor de la cursurile de zi.

Și elevii din clasele pregătitoare – clasele XIII, curs de zi, din învățământul de stat și particular, vor beneficia de gratuitate pe transportul public în comun, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019. Legitimațiile de călătorie gratuită pe două linii de transport vor fi eliberate pentru elevii care folosesc autobuzul pe ruta spre/de la școală sau pentru cei care urmează diferite activități extrașcolare. Abonamente cu reducere de 50% pe una sau două linii de transport în comun se vor întocmi elevilor care locuiesc în proximitatea școlii și nu desfășoară activități extrașcolare.

În cazul școlilor însă, costurile pentru acordarea acestor facilități vor fi suportate din bugetul unităților de învățământ, în calitate de ordonator terțiar de credite, pe baza facturilor lunare întocmite de CTP Cluj. Sumele necesare pentru acordarea acestor facilități pentru elevii din învățământul preuniversitar particular vor fi suportate de la bugetul local.

De asemenea, elevii din Colonia Sopor, Pata Rât și Valea Fânațelor vor beneficia și ei de gratuitate la transportul public în comun, cu excepția vacanțelor. Pentru aceștia, se alocă suma de 550.000 de lei din bugetul local pe 2019:

Colonia Sopor: 50.000 de lei
Pata Rât: 300.000 de lei
Valea Fânațelor: 200.000 de lei

Cum a motivat Compania de Transport Public necesitatea unor sume colosale pentru subvenționarea transportului public? 

”La transportul studenților posesori ale celor șase carduri nebancare s-a observat o tendință de creștere a numărului de abonamente de la an la an, ceea ce indică o creștere a atractivității în rândul studenților a acestui tip de transport”, se arată în motivarea înaintată de CTP Cluj către municipalitate. 

 

Este foarte adevărat că studenții nici nu au alte soluții: fie apelează la transportul public, fie la autoturismul personal.

Altfel, pistele pentru bicicliști sunt practic, inexistente. Trotinetele ar reprezenta, într-adevăr, o alternativă.

Prin urmare, studenții apelează la transportul public în comun în lipsa altor opțiuni. Aceasta este situația reală.

Mai mult, un carnet de student nu este suficient pentru a beneficia de gratuitate. Acest aspect este unul simptomatic:

Universitatea clujeană emite acte valabile. Acestea însă, nu sunt recunoscute în lipsa dotării cu unul dintre cele 6 carduri amintite anterior. Așa ajungem la subvenționarea unor organizații studențești-tampon:


Cu privire la acest aspect, ne-am referit și anul trecut, atunci când Compania de Transport Public a primit 8 milioane de lei de la bugetul local. 

Merită remarcat că nici în acest an, Primăria Cluj Napoca nu a făcut o analiză pentru a specifica costurile reale per elev/student.

În nota de fundamentare este susținută doar ideea generală conform căreia, aceste subvenții reprezintă ”o formă de sprijin pentru familiile tinerilor aflați la studii, iar efectele sociale ar fi benefice”.

„Lipsește analiza costurilor per om, în fapt, hotărârea conține doar o alocare la pachet a tuturor sumelor.

Sistemul de ticketing, în schimb, ar trebui să permită o analiză clară a eficienței din anii trecuți și ar trebui să existe clar o evidență a oamenilor care au beneficiat, pentru a putea dimensiona această măsură.

În al doilea rând, în nota de fundamentare se face clar referire la faptul că măsura este pentru sprijinirea studenților, însă din prevederile acestui proiect rezultă faptul că mai degrabă vor fi favorizate organizațiile care oferă cardurile.

De ce nu s-ar oferi tuturor studenților această măsură și de ce ar trebui să fie limitată doar la studenții care beneficiază de aceste carduri″ – afirma anul trecut reprezentantul USR, George Trif, în cadrul unei ședințe a Consiliului Local.

Astfel, banii alocați trec în mod obligatoriu prin conturile acestor organizații care intermediază, prin cardurile pe care le emit, eliberarea abonamentelor de călătorie pentru transportul în comun.

Adică un carnet de student, care este un act oficial, eliberat de Universitate, nu este suficient pentru a asigura abonamentul gratuit pe transportul în comun din Cluj.

În hotărâre se susține că eliberarea abonamentelor de călătorie prin aceste organizații-filtru ar fluidiza însuși procesul de eliberare al acestora și ar preveni o posibilă fraudă a acestor facilități fiscale. 

Ce reprezintă, de fapt, aceste organizații sprijinite de primărie? Din păcate, asistăm la acordarea unor sume exorbitante – bani publici – în mod nejustificat, în mod preferențial, unor organizații pentru servicii insuficient specificate și deloc justificate. Cel mai probabil, electorale. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *