Analiza

Ziar de Cluj vă invită la dezbatere. Ziceți despre Cluj-Napoca că este un oraș viu – tratați-l ca atare; descoperiți-i problemele și rezolvați-le!

Ce anume aglomerează străzile în municipiu? Părinții, studenții, lipsa locurilor de parcare, dezvoltarea haotică a orașului? Lipsa de civilizație, bun simț, respect față de cei din jur? Aveți soluții, expuneți-le, fiți cetățeni ai acestui oraș!

Poate ar trebui judecate arterele Clujului în funcție de ce anume le supra-umple și ce anume le gâtuie, exact ca sistemul circulator al unui organism viu. Dacă tot spunem despre oraș că este viu, e timpul să ni-l imaginăm ca atare. Și să gândim cam care-i sunt suferințele și ce anume îl parazitează (altceva decât politicienii și proasta administrație).

Cu privire la umplerea arterelor (traficul), uităm ce este Cluj-Napoca: oraș unversitar-medical, loc de pelerinaj medical pentru cel puțin 10 – 15 mii de suferinzi veniți să-și găsească izbăvirea la noi. Zilnic, orașul se umple cu oameni care au a se “căuta” de “beteșuguri” într-un oraș cu artere gândite medieval și cu o rețea spitalicească de tip pavilionar gândită pentru sfârșitul secolului XIX. De unde și o soluție evidentă pentru a reuși să decongestionezi măcar o parte din trafic: adunarea tuturor spitalelor într-o clădire monobloc, sau măcar toate în aceeași zonă. Se pretează ultratărăgănatul proiect al Spitalului Regional de Urgență din locația în care este stabilit la acest moment scopului propus: decongestionarea traficului? Nu.

Locația este în cea mai năpăstuită (din punct de vedere a traficului) zonă din Cluj-Napoca – ieșirea spre Florești (ce trafic este și cum se circulă acolo în orele de vârf, nici nu vreau să-mi închipui cum vor ajunge pacienții și Ambulanțele în zonă). Plus că, cea mai mare parte a „pelerinilor” medicali vin dinspre Gară și dinspre Aeroport – deci tot prin întreg orașul va trebui să-i tranzităm. Așa că ar trebui gândită o locație care să poată fi ușor interconectată Gării și Aeroportului, cu o suprafață suficient de mare și cu utilitățile necesare construirii acestui proiect care să adune toate spitalele în aceeași zonă. Ori această zonă există pe fosta platformă industrială a CUG-ului. Care este regimul juridic nu mai este treaba mea, treaba mea este să atrag atenția că există o soluție pentru a scoate din tranzitul urban măcar 10 – 15 mii de pasageri zilnic. În zona CUG există cale ferată, este situată în vecinătatea Gării și Aeroportului – se pot găsi soluții de interconectare. În ceea ce privește regimul juridic, cum alți bărbați ai Clujului au găsit puterea la sfârșitul secolului XIX să gândească un proiect ca și cel de pe strada Clinicilor – unii venind cu banii, alții cu terenul, sper că și la început de secol XXI orașul nostru să beneficieze de adevărați bărbați cu dragoste pentru urbe și simț al evergetismului (care să dea înapoi societății puțin din multul pe care societatea li l-a dat).

Studenții sunt și ei, din toamnă, până în vară, cam 90 – 100 de mii. Mișunând prin tot orașul, la facultăți gândite la fel de “pavilionar”. Acum ar fi absurd să cerem o “Universitate monobloc”, iar în lipsa unor campusuri care să includă și clădirile de studiu, măcar putem gândi parkinguri în zonele sensibile, făcute în colaborare cu Universitățile, special pentru mașinile studenților.

La care să le adăugăm pe acelea promise la intrarea în oraș dinspre Florești, Someșeni, Calea Turzii și Zona Gării – pe care le-am putea face atractive prin faptul că tiketul de parcare ar putea fi folosit și ca bilet valabil o zi pe mijloacele de transport în comun. La care să adăugăm preț prohibitiv pentru parcările din centrul orașului.

Iar dacă sistemul de Bike Shareing ar funcționa corect și în fiecare zi, iar mijloacele de tranport în comun și firmele de taximetrie ar avea suficiente unități în trafic, nu ne-ar mai rămâne decât să-i vedem pe polițiștii de la “rutieră” dirijând circulația atunci când trebuie și pe cei locali dând amenzi drastice celor care gâtuie traficul parcându-și mașinile aiurea.

Doar am propus o discuție. Dacă aveți idei, expuneți-le. Administrația locală oricum este depășită de situație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *