Afacerea zilei

Vitacom, povestea celui mai mare distribuitor de componente electronice din Ardeal, o afacere construita ca un joc de strategie

Cine nu a auzit de Vitacom Electronics? Unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata importatorilor si distribuitorilor de accesorii pentru aparate electronice si electrocasnice si componente IT din Romania, Vitacom numara astazi peste 100 de angajati, 11 puncte de lucru, 8 magazine proprii si 3 depozite, cu 12.500 de articole active disponibile. Dar forta de vanzari a companiei este data de numarul mare de colaboratori si parteneri care revand produsele Vitacom in toata tara.

„Am infiintat Vitacom-ul in 1991, dupa o perioada de tranzitie de la locul de munca de la stat, IJTL Cluj (actualul CTP), si o activitate mai scurta la o firma privata. Eu mi-as fi dorit sa fac o afacere si in regimul trecut. Aveam inclinatii antreprenoriale. Imi doream sa pot lucra pe o autorizatie individuala si sa fac eu ce pot, sa am putere de decizie. Curajul nu mi-a lipsit”, spune Vasile Andrei Vita, fondatorul Vitacom Electronics.

Din 1990, de cand a aparut posibilitatea de a infiinta intreprinderi private, a vrut sa faca acest pas, dar prietenii l-au sfatuit sa astepte, pentru ca legislatia nu era pusa la punct. Un an mai tarziu, a considerat ca trebuie sa inceapa, altfel pierde trenul.

„Cheia succesului este sa iti placa ce faci, sa alegi ceva ce te pasioneaza, sa alegi un domeniu in care esti competent”, spune managerul general de la Vitacom.

Vasile Andrei Vita a terminat Electronica si Telecomunicatiile la Cluj si a fost atras din liceu de acest domeniu. A inceput singur, cu economiile parintilor, pentru ca, la acea vreme, capitalul social minim era de 100.000 lei, o suma considerabila. Treptat, afacerea a prins contur, iar astazi Vitacom e un nume cunoscut si respectat in bransa.

„Cand am deschis, mi-am propus sa ofer familiei mele un trai mai bun. Credeam ca, atata timp cat eu decid si deciziile mele sunt bune sau le pot corecta imediat, lucrurile au potential sa mearga bine”, isi aminteste Vasile Vita.

La acea vreme, singura bariera in afaceri era lipsa de capital. Pana prin 1997-1998, cererea de pe piata era mai mare decat oferta, in toate domeniile. Lucrurile stau cu totul altfel astazi, cand ne confruntam cu o supraoferta de produse si servicii.

Lipsa de entuziasm de care s-a lovit in incercarea de a atrage parteneri in afacere l-a determinat pe Vasile Andrei Vita sa isi construiasca firma pe propriile sale puteri, angajand atunci cand era necesar si tinand ferm in mana fraiele busienss-ului. In primii 5 ani, aproape tot profitul a fost reinvestit pentru dezvoltarea afacerii, iar calitatea vietii familiei nu s-a imbunatatit simtitor. S-a diminuat doar drastic timpul petrecut impreuna.

„Consider ca a fost un inceput de joc. Si astazi privesc afacerea ca un joc de strategie, care se joaca cu inteligenta, cu emotii, cu multe analize si decizii asumate”, marturiseste fondatorul Vitacom Electronics.

Privind astfel lucrurile, asemeni copiilor care invata prin joc, activitatea devine mult mai placuta si stimulanta, iar deciziile se transforma in rezultate palpabile care incurajeaza sau, dupa caz, obliga la reconsiderarea optiunilor. Scopurile jocului sunt insa clare.

„Noi trebuie sa asiguram consumatorului final, direct sau prin revanzatori, satisfactia de a gasi accesoriile necesare, iar acestea sa fie la calitatea asteptata.  In domeniul nostru, de la inceput si pana astazi, functioneaza „gentlemen’s agreement”, iar oamenii sunt seriosi si de cuvant. Altfel nu rezista pe piata. Avantajul nostru consta in multitudinea grupelor de produse si numarul mare al reperelor, al articolelor, nu cantitatea”, spune Vasile Andrei Vita, manager general al Vitacom Electronics.

De altfel, peste 90 % din afacere se bazeaza pe revanzatori, iar compania are foarte mare grija de acestia, organizeaza multe activitati comune, le ofera suport si vede in ei cea mai eficienta strategie de vanzari. De aceea ii ajuta sa creasca si sa se dezvolte.

Magazinul online este conceput tot pe principiul „business-to-business”, pentru a-i sustine pe parteneri, nu pentru a le face concurenta. Dar Vitacom nu neglijeaza nevoile utilizatorului final al produselor sale.

„Faptul ca noi existam i se datoreaza consumatorului final, caruia incercam sa-i oferim ceea ce are nevoie, la calitatea dorita. Cercetarile noastre de piata spre asta se indreapta, iar noi incercam sa ne dezvoltam astfel incat sa satisfacem cererea. Magazine am deschis doar in zonele in care nu aveam un partener, pentru a acoperi o nevoie”, precizeaza Vasile Andrei Vita.

In prag de an nou, antreprenorul are un mesaj pentru toti romanii:

„In primul rand, doresc romanilor multa sanatate si mult optimism, sa fie perseverenti si sa faca lucruri durabile si de calitate!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *